The subjectivity made norm: stories and systems in the newsgames or informative video games
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2019313323Keywords:
newsgames, video games, journalism, subjetivity, game designAbstract
The journalistic storytelling is constructed on a fine line between the desired objectivity and the subjectivity of every subject. The degrees of relationship between both of them have established journalistic genres that have helped producers and consumers identify each text and its message. Such taxonomy is not completely operative in a new environment where formats such as newsgames arise; the different levels of the videoludic story show in very different ways the subjectivities of the creative process. The present article breaks down the resources of newsgames that can be impregnated with this subjectivity and how it is shown to the final reader. To support this explanation, the second part of the text includes the analysis of one of the most complex newsgames developed in Spain: Montelab, work of the Lab RTVE.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los artículos enviados a la revista Tropelías deben ser originales e inéditos, no publicados previamente en cualquier soporte. Únicamente se aceptará material publicado total o parcialmente con anterioridad, o que esté en proceso de evaluación en otra revista, si se hace constar la causa de tal duplicación y se facilita la fuente donde ha aparecido dicho artículo.
Las imágenes que se incluyan en los artículos estarán libres de derechos de reproducción y, en caso contrario, los autores deberán presentar los permisos para su publicación y asumir los pagos derivados de ello.
Los artículos y reseñas publicados en la revista Tropelías pueden ser incluidos en repositorios temáticos o institucionales desde el momento de su publicación, sin modificación alguna e indicando claramente su procedencia.
Accepted 2019-01-14
Published 2019-02-11