Theoretical problems of narrative focus (for a "general" theory of narrative focus)
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.199233659Keywords:
Focalization, Narrative, TheatreAbstract
For a "general" theory of focalization, referring to narrative, cinematographic and theatrical fictions, the pertinence of the following distinctions is defended: 1) visual focalization / auditory f. ; 2) interior f. / outside f. , with respect to the perception of the object; 3) focal point / focalized object, each subject to personal / impersonal opposition; 4) explicit f. (internal or external) / implied f. or implied f. by the "composition" of the story; 5) five focalization planes: spatial, temporal, cognitive, affective and ideological; as well as 6) the transfer of "powers" from the narrator to the "focalizer" in the not vocal stories; and 7) the attribution to the receiver of a "control" function of the focalization.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los artículos enviados a la revista Tropelías deben ser originales e inéditos, no publicados previamente en cualquier soporte. Únicamente se aceptará material publicado total o parcialmente con anterioridad, o que esté en proceso de evaluación en otra revista, si se hace constar la causa de tal duplicación y se facilita la fuente donde ha aparecido dicho artículo.
Las imágenes que se incluyan en los artículos estarán libres de derechos de reproducción y, en caso contrario, los autores deberán presentar los permisos para su publicación y asumir los pagos derivados de ello.
Los artículos y reseñas publicados en la revista Tropelías pueden ser incluidos en repositorios temáticos o institucionales desde el momento de su publicación, sin modificación alguna e indicando claramente su procedencia.