Exile as doubling: "Le grand cahier", "La preuve" and "Le troisième mensonge" by Agota Kristof
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2020344270Keywords:
exile, double, narrative identity, autobiographic space, Agota KristofAbstract
In this work I propose a new perspective and interpretation of Agota Kristof’s trilogy through the convergence of two frames: thematic and identity theories. Therefore, I relate the different structures of the double theme in the twins of the story – a central issue in the trilogy – with the condition of exile from the perspective of the autobiographic space and the construction of a narrative identity. Furthermore, this relationship between the double and the exile has been found to be repeated throughout history. Consequently, this work tries to explain in a more exhaustive way the particularities of the trilogy.
Downloads
References
________________ (2011), “Gémellité, dédoublement et changement de perspectives dans la trilogie d’Agota Kristof: Le Grand cahier, La Preuve, Le Troisième mensonge”, Cédille, Monografías 2 (2011), pp. 283-306.
Doležel, L. (2003), “Una semántica para la temática: el caso del Doble”, en Naupert, C. (ed.) (2003), Tematología y comparatismo literario, Arco Libros, Madrid.
Gimber, A. (2014), “Escribir en una lengua extranjera: Ruth Landshoff y Hilde Spiel en el exilio antinazi”, en Almela, M., García Lorenzo, M., Guzmán, H., Sanfilippo, M. (coord.) (2014), Mujeres en la frontera, Universidad Nacional de Educación a Distancia, Madrid, pp. 123-135.
Kristof, A. (2019), Claus y Lucas, Asteroide, Barcelona.
_________ (2006), La analfabeta, Obelisco, Barcelona.
Marcus, A. (2006), “Sameness and Selfhood in Agota Kristof’s The Notebook, Partial Answers: Journal of Literature and the History of Ideas, v. 4, n. 2, June 2006, pp. 79-89.
del Prado Biezma, J., Bravo Castillo, J., Picazo, M. D. (1994), Autobiografía y modernidad literaria, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Castilla-La Mancha (Colección Monografías), Cuenca.
Ricoeur, P. (1996), Tiempo y narración, vol. III, Siglo XXI editores, Madrid.
Trevisan, C. (2006), “Les enfants de la guerre: Le grand cahier de Agota Kristof”, Amnis: Revue de Civilisation Contemporaine de l'Université de Bretagne Occidentale, Nº. 6, 2006.
Vásquez Rodríguez, G. D. (2014), “Condición de verdad y ficción (Literaturas del recuerdo y autoficción”, en Casas, A. (ed.) (2014), El yo fabulado: nuevas aproximaciones a la autoficción, Iberoamericana, Madrid.
Wiese, A. (2013), “Narrative Palimpsest: The Representation of Identity in Agota Kristof’s The Notebook, The Proof and The Third Lie”, Journal of Narrative Theory, v. 43, no. 2, junio 2013, pp. 137-159.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Mario Alonso González

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los artículos enviados a la revista Tropelías deben ser originales e inéditos, no publicados previamente en cualquier soporte. Únicamente se aceptará material publicado total o parcialmente con anterioridad, o que esté en proceso de evaluación en otra revista, si se hace constar la causa de tal duplicación y se facilita la fuente donde ha aparecido dicho artículo.
Las imágenes que se incluyan en los artículos estarán libres de derechos de reproducción y, en caso contrario, los autores deberán presentar los permisos para su publicación y asumir los pagos derivados de ello.
Los artículos y reseñas publicados en la revista Tropelías pueden ser incluidos en repositorios temáticos o institucionales desde el momento de su publicación, sin modificación alguna e indicando claramente su procedencia.
Accepted 2020-04-21
Published 2020-07-17