Exile as doubling: "Le grand cahier", "La preuve" and "Le troisième mensonge" by Agota Kristof

Authors

  • Mario Alonso González Universidad Complutense de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2020344270

Keywords:

exile, double, narrative identity, autobiographic space, Agota Kristof

Abstract

In this work I propose a new perspective and interpretation of Agota Kristof’s trilogy through the convergence of two frames: thematic and identity theories. Therefore, I relate the different structures of the double theme in the twins of the story – a central issue in the trilogy – with the condition of exile from the perspective of the autobiographic space and the construction of a narrative identity. Furthermore, this relationship between the double and the exile has been found to be repeated throughout history. Consequently, this work tries to explain in a more exhaustive way the particularities of the trilogy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfaro Amieiro, M. (2007), “Escribir en la frontera. Exilio y escritura en la trilogía de Agota Kristof: Le gran cahier, La preuve, Le troisième mensonge”, en Alfaro Amieiro, M. et al. (2007), Más allá de la frontera: cinco voces para Europa, Calambur, Madrid.
________________ (2011), “Gémellité, dédoublement et changement de perspectives dans la trilogie d’Agota Kristof: Le Grand cahier, La Preuve, Le Troisième mensonge”, Cédille, Monografías 2 (2011), pp. 283-306.
Doležel, L. (2003), “Una semántica para la temática: el caso del Doble”, en Naupert, C. (ed.) (2003), Tematología y comparatismo literario, Arco Libros, Madrid.
Gimber, A. (2014), “Escribir en una lengua extranjera: Ruth Landshoff y Hilde Spiel en el exilio antinazi”, en Almela, M., García Lorenzo, M., Guzmán, H., Sanfilippo, M. (coord.) (2014), Mujeres en la frontera, Universidad Nacional de Educación a Distancia, Madrid, pp. 123-135.
Kristof, A. (2019), Claus y Lucas, Asteroide, Barcelona.
_________ (2006), La analfabeta, Obelisco, Barcelona.
Marcus, A. (2006), “Sameness and Selfhood in Agota Kristof’s The Notebook, Partial Answers: Journal of Literature and the History of Ideas, v. 4, n. 2, June 2006, pp. 79-89.
del Prado Biezma, J., Bravo Castillo, J., Picazo, M. D. (1994), Autobiografía y modernidad literaria, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Castilla-La Mancha (Colección Monografías), Cuenca.
Ricoeur, P. (1996), Tiempo y narración, vol. III, Siglo XXI editores, Madrid.
Trevisan, C. (2006), “Les enfants de la guerre: Le grand cahier de Agota Kristof”, Amnis: Revue de Civilisation Contemporaine de l'Université de Bretagne Occidentale, Nº. 6, 2006.
Vásquez Rodríguez, G. D. (2014), “Condición de verdad y ficción (Literaturas del recuerdo y autoficción”, en Casas, A. (ed.) (2014), El yo fabulado: nuevas aproximaciones a la autoficción, Iberoamericana, Madrid.
Wiese, A. (2013), “Narrative Palimpsest: The Representation of Identity in Agota Kristof’s The Notebook, The Proof and The Third Lie”, Journal of Narrative Theory, v. 43, no. 2, junio 2013, pp. 137-159.

Published

2020-07-17

How to Cite

Alonso González, M. (2020). Exile as doubling: "Le grand cahier", "La preuve" and "Le troisième mensonge" by Agota Kristof. Tropelías: Review of Literary Theory and Comparative Literature, (34), 313–327. https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2020344270

Issue

Section

Papers
Received 2020-02-20
Accepted 2020-04-21
Published 2020-07-17