The attraction for the uncanny

From the "pleasing kind of horror" to "beyond the pleasure principle"

Authors

  • Tania Alba Rios Universitat de Barcelona

DOI:

https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2020344301

Keywords:

uncanny, sublime, extraordinary, Addison, Freud, pleasure principle

Abstract

The aim of this paper is to trace a way through the main philosophical and literary attempts, with their drifts of a more psychological nature, to understand and to analyze the attraction towards the uncanny. The point of departure is the Enlightenment with the paradigmatic «pleasing kind of horror» of Joseph Addison, and the itinerary ends with the text which we can consider foundational for the theory of the uncanny: the essay under the same title written by Sigmund Freud in 1919, intimately related to his contemporary analysis of the principles of pleasure, reality, and the death drive. Some of the antecedents and subsequent derivations to these two key moments for the understanding of the attraction of the human being towards the uncanny will also be taken in to account.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADDISON, Joseph (1991). Los placeres de la imaginación y otros ensayos de The Spectator. Madrid: Visor. ISBN 84-7774-537-4.
ANDELL, K., BERGROTH, H., HONKASALO, M. L. (2020). Uncanny experiences as therapeutic events. En S. SALMENNIEMI, J. NURMI, I. PERHEENTUPA, H. BERGROTH, (eds) Assembling Therapeutics. Cultures, Politics and Materiality (pp. 188-205). London, New York: Routledge. Recuperado de https://www.taylorfrancis.com/books/e/9781351233392 [11/03/2020]. ISBN 978-1-351-23339-2.
ARISTÓTELES (1999). Poética. Madrid: Gredos. ISBN 84-249-1200-4.
BARBAULD, Anna Laetitia (1773). On the pleasure derived from objects of terror. En J. AIKIN, A. L. BARBAULD, Miscellaneous Pieces, in Prose (pp. 119-136), Londres: J. Johnson.
BURKE, Edmund (1987). Indagación filosófica sobre el origen de nuestras ideas acerca de lo sublime y lo bello. Madrid: Tecnos. ISBN 978-84-309-1428-5.
CAILLOIS, Roger (1966). Anthologie du Fantastique. Tome I, París: Gallimard. ISBN 978-2070298518.
CIXOUS, Hélène (1972). La Fiction et ses fantômes. Une lecture de l'Unheimliche de Freud, Poétique 10, 199-216. ISBN 978-2020035460.
FALZEDER, E., BRABANT, E., HAYNAL, A. (eds.). (1996). The Correspondence of Sigmund Freud und Sándor Ferenczi, Volume 2: 1914-1919. Cambridge, London: The Belknap Press of Harvard University Press. ISBN 978-0674174191.
FREUD, Sigmund. (1973a). El poeta y la fantasía. En Obras completas, vol. II (pp. 965-969). Madrid: Biblioteca Nueva. ISBN 84-7030-232-9.
———. (1973b). Lo siniestro. En Obras completas, vol. II (pp. 2483-2505), Madrid: Biblioteca Nueva. ISBN 84-7030-232-9.
———. (1992). Más allá del principio de placer. En Obras completas, vol. XVIII (pp. 1-62). Buenos Aires: Amorrortu. ISBN 950-518-594-4.
GRIZZLE, Eric (2007). Exploring Fear and Freud’s The Uncanny. Denton: UNT Digital Library. Recuperado de http://digital.library.unt.edu/ark:/67531/metadc3666/ [02/03/2020].
GUIOMAR, M. (1993). Principes d'une esthètique de la mort. París: Librairie José Corti. ISBN 2253065358.
HOFFMANN, E.T.A. (1986). El huésped siniestro. En Cuentos, 2. Madrid: Alianza. ISBN 8420601721.
HUGO, Victor (1897). La préface de Cromwell. Paris: Société française d’imprimerie librairie.
HUME, David (1998). Sobre la tragedia. En La norma del gusto y otros ensayos (pp. 66-77). Barcelona: Península. ISBN 84-8307-089-8.
JUNG, Carl Gustav (1955). El hombre y sus símbolos. Barcelona: Paidós. ISBN 84-493-0161-0
JÜNGER, E. (1995): Sobre el dolor. Seguido de La movilización total y Fuego y movimiento. Barcelona: Tusquets. ISBN 978-84-7223-910-4.
KANT, Immanuel (1992). Crítica de la facultad de juzgar. Venezuela: Monte Ávila. ISBN 980-01-0397-X.
LESSING, Doris (2008). El quinto hijo. Barcelona: Debolsillo. ISBN 978-84-8346-820-3.
LONGINO (1979). Sobre lo sublime. En DEMETRIO. Sobre el estilo; LONGINO. Sobre lo sublime (pp. 147-217). Madrid: Gredos. ISBN 84-249-3519-5.
LOVECRAFT, H. P. (2010). El horror sobrenatural en la literatura y otros escritos teóricos y autobiográficos. Madrid: Valdemar. ISBN 978-84-7702-667-9.
LUCRECIO (2003). La naturaleza. Madrid: Gredos. ISBN 84-249-2683-8.
MAUPASSANT, Guy de (2011). Cuentos completos. Madrid: Páginas de Espuma. ISBN 978-84-8393-084-7.
MERCADER, Laura (2017). La genealogía femenina de la casa natal. Duoda, 53: 53-85. Recuperado de https://www.raco.cat/index.php/DUODA/article/view/329073/419677 [10/03/2020].
NIETZSCHE, Friedrich (1997). Más allá del bien y del mal. Madrid: Alianza. ISBN 978-84-206-3320-6.
———. (1998). Crepúsculo de los ídolos. Madrid: Alianza. ISBN 84-206- 3395-X.
PASCAL, Blaise (2012). Pensamientos. Madrid: Gredos. ISBN 978-84-249-2458-4.
ROSENKRANZ, Karl (1992). Estética de lo feo. Madrid: Julio Ollero. ISBN 84-7896-036-8.
SCHILLER (1873). De la cause du plaisir que nous prenons aux objets tragiques; De l'art tragique. En Oeuvres complètes, vol. VIII. Esthétique (pp. 3-47). Paris: Hachette.
———. (1992). Lo sublime: de lo sublime y sobre lo sublime. Málaga: Ágora. ISBN 84-85698-79-7.
SHELLEY, Mary (2005). Frankenstein o el moderno Prometeo. Madrid: Cátedra. ISBN 84-376-1402-3.
SMUTS, Aaron (2007). The Paradox of Painful Art. Journal of Aesthetic Education, 41(3): 59-76. Recuperado de www.jstor.org/stable/25160238 [12/03/2020]. ISSN 00218510.
SPARK, Muriel (2006). Mary Shelley. Barcelona: Lumen. ISBN 84-264-1552-0
TATARKIEWICZ, Władysław (1991). Historia de la estética. III. La estética moderna. 1400-1700. Madrid: Akal. ISBN 84-7600-669-1.
VACCAREZZA, Laura E. (2002). El trabajo analítico. Conceptos indispensables. Madrid: Síntesis. ISBN 84-9756-039-6.
VALLEJO, R.; SÁNCHEZ-BARRANCO, A. (2003). Sabina Spielrein, la primera mujer que enriqueció la teoría psicoanalítica, Revista de La Asociación Española de Neuropsiquiatría, 85: 107–122. Recuperado de http://bit.ly/1OFHk2s. [12/03/2020].
VALVERDE, José María (2003). Breve historia y antología de la estética. Barcelona: Ariel. ISBN 84-344-8736-5.
ŽIŽEK, Slavoj (2010). El acoso de las fantasías. Madrid: Siglo XXI. ISBN 978-84-323-1400-1.

Filmografía citada
DUTERTRE, F. (productora), CARO, M. y JEUNET, J. P. (directores). (1995). La cité des enfants perdus [cinta cinematográfica]. Francia, Alemania, España: Elías Querejeta Producciones Cinematográficas S.L., Televisión Española (TVE), Tele München Fernseh Produktionsgesellschaft (TMG), France 3 Cinéma, Centre National de la Cinématographie (CNC), Canal+, Eurimages, Canal+ España, Procirep, MEDIA Programme of the European Union, Victoires Productions, Studio Image, Cofimage 4, Cofimage 5, Constellation, Lumière Pictures, Ossane, Phoenix Images.
TARASOV, V. (productor) y TARKOVSKY, A. (director). (1972). Solaris [cinta cinematográfica]. Unión Soviética: Mosfilm.
VAN PASSEL, F. (productor), BEELS, K. y GOVAERTS, J. (directores). (2017). Tabula rasa [serie de televisión]. Bélgica: Caviar Films, VRT, ZDF NEO, ZDF.

Published

2020-07-17

How to Cite

Alba Rios, T. (2020). The attraction for the uncanny: From the "pleasing kind of horror" to "beyond the pleasure principle". Tropelías: Review of Literary Theory and Comparative Literature, (34), 8–31. https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2020344301

Issue

Section

Dossier
Received 2020-03-14
Accepted 2020-07-11
Published 2020-07-17