Marina Tsvietáieva and María Zambrano didn't meet at Paris

Authors

  • Marifé Santiago Bolaños Universidad Autónoma de Madrid (UAM)

DOI:

https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.202064386

Keywords:

Exiles, writing, poetic reason, forest clearing, women

Abstract

In the first months of 1939, Marina Tsvietáieva and María Zambrano were in Paris awaiting for some documents. The poet, those allowing to return to Rusia, after decades of absence. The philosopher, those allowed her to leave for America. Apparently, the poet was finishing her exile while the philosopher was starting hers. Both of them, coming from those geographical extremes that would end up tearing out themselves from the common idea of ​​Europe. And both of them shared a personal, social and symbolic common burden mirrored in their works: a world of shameless violence, where women’s creativity and thought received the deserved and rightful echo. This article focusses on the search for a new common space, imagining what their conversation could have been in case Marina Tsvietáieva and María Zambrano had met.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Efron, A. (2008). Marina Tsvetaeva, ma mère. París: Éditions des Syrtes.
Efrón, G. (2015). Diario. Valencia: Uno y Cero Ediciones.
Feiler, L. (1994). Marina Tsvetaeva. The Double Beat of Heaven and Hell. Durham: Duke University Press
Kudrova, I. (2004). The death of a poet. The last days of Marina Tsvetaeva. New York: Overlook Duckworth.
Pasternak, B., Rilke, R. M., y Tsvietáieva, M. (1993). Cartas del verano de 1926. Barcelona: Mondadori.
Santiago Bolaños, M. (2014). El secreto de Ofelia: Teatro, Tejidos, el Cuerpo y la Memoria. Madrid: Ediciones Cumbres.
Tsvietáieva, A. (2003). Souvenirs. Paris: Actes Sud.
Tsvietáieva, M. (1990). El poeta y el tiempo. Barcelona: Anagrama.
Tsvietáieva, M. (1992). Indicios terrestres, Madrid: Cátedra.
Tsvietáieva, M. (1999). Un espíritu prisionero. Barcelona. Galaxia Gutenberg.
Tsvietáieva, M. (2004). Lettres du grenier de Wilno. Paris: Éditions des Syrtes.
Tsvietáieva, M. (2005). Confesiones. Vivir en el fuego. Barcelona: Galaxia Gutenberg.
Tsvietáieva, M. (2006). Ariadna. Madrid: Ediciones del Oriente y del Mediterráneo.
Tsvietáieva, M. (2006). Natalia Goncharova. Retrato de una pintora. Barcelona: Minúscula.
Tsvietáieva, M. (2007). Le gars. Paris: Des femmes Antoinette Fourque.
Tsvietáieva, M. (2008). Les Carnets. París: Éditions des Syrtes.
Tsvietáieva, M. (2008). Viva voz de vida, Barcelona: Minúscula.
Tsvietáieva, M. (2011). Le cahier rouge. París: Éditions des Syrtes.
Tsvietáieva, M. (2012). Mon dernier livre 1940. Paris: Cerf.
Tsvietáieva, M. (2012). Mi madre y la música. Barcelona: Acantilado.
Tsvietáieva, M. (2015). Diarios de la Revolución de 1917. Barcelona: Acantilado.
Tsvietáieva, M. (2018). Cartas de amor a Konstantín Rodzévich. Sevilla: Renacimiento.
Zambrano, M. (2007). La aventura de ser mujer (selección de textos). Edición de Juan Fernando Ortega Muñoz. Málaga: Veramar.
Zambrano, María (2009). Las palabras del regreso. Edición de Mercedes Gómez Blesa. Madrid: Cátedra.
Zambrano, M. (2012). Cartas inéditas (a Gregorio del Campo). Edición de Marifé Santiago Bolaños. Ourense: Linteo,
Zambrano, M. (2014). Obras Completas. Dirección y coordinación de Jesús Moreno Sanz, hasta el momento, VI volúmenes publicados. Barcelona: Galaxia Gutenberg.
Zambrano, María y Gaya, R. (2018). Y así nos entendimos (correspondencia 1949-1990). Edición de Isabel Verdejo y Pedro Chacón. Valencia: Pre-Textos.

Published

2020-06-02

How to Cite

Santiago Bolaños, M. (2020). Marina Tsvietáieva and María Zambrano didn’t meet at Paris. Tropelías: Review of Literary Theory and Comparative Literature, (6), 118–137. https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.202064386
Received 2020-04-25
Accepted 2020-05-12
Published 2020-06-02