Queering Bardem: political and sexual repression in "Calle Mayor"
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.202074692Keywords:
Calle Mayor, homosociality, political repression, Francoism, camaraderie, queer gazeAbstract
This text analyzes Juan Antonio Bardem’s Calle Mayor from a queer point-of-view that centers on the relationship between Federico and Juan, instead of that existing between Isabel and Juan, that is traditional in the analyses of the work. Through the contextualization of this relationship within the setting of early-Francoism’s homosocial structure —the military camaraderie—, this essay proposes reading the work as a polyphonic entity that aims to coalesce different subjugated groups —women, homosexuals, communists and other political identities— , with the goal of consolidating a political consciousness against the regime.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Antonio Francisco Pedrós-Gascón
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los artículos enviados a la revista Tropelías deben ser originales e inéditos, no publicados previamente en cualquier soporte. Únicamente se aceptará material publicado total o parcialmente con anterioridad, o que esté en proceso de evaluación en otra revista, si se hace constar la causa de tal duplicación y se facilita la fuente donde ha aparecido dicho artículo.
Las imágenes que se incluyan en los artículos estarán libres de derechos de reproducción y, en caso contrario, los autores deberán presentar los permisos para su publicación y asumir los pagos derivados de ello.
Los artículos y reseñas publicados en la revista Tropelías pueden ser incluidos en repositorios temáticos o institucionales desde el momento de su publicación, sin modificación alguna e indicando claramente su procedencia.