The articulation of narrative identity in Simone de Beauvoir's autobiographical writing: from "The inseparables" to "Memoirs of a dutiful daughter"
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2022375853Keywords:
narrative identity, autobiography, autobiographical writing, Simone de Beauvoir, The inseparables, Memoirs of a dutiful daughterAbstract
Simone de Beauvoir practiced autobiographical writing in its various forms, from diaries to autobiography, through autobiographical novels. Because of that, it is interesting to see how these types of autobiographical writing, in this case that of autobiography and autobiographical novels, constitute two forms of construction of the biographical event that result in two different types of identity articulation for their author. On the one hand, with the autobiographical novels Beauvoir manages to explore the possible paths or the possible truths that were denied to her in real life. While in the autobiography, what she constructs is her identity, endowing her life with a certain unity and escaping from fragmentation.
Downloads
References
Beauvoir, S. (2008b). Cahiers de jeunesse 1926-1930. París: Gallimard.
Beauvoir, S. (2015). El segundo sexo. (Trad. Alicia Martorell). Madrid: Cátedra.
Beauvoir, S. (1982). La plenitud de la vida. (Trad. Silviana Bullrich). Barcelona: Edhasa.
Beauvoir, S. (2008a). Memorias de una joven formal. (Trad. Silviana Bullrich y María Elena Santillán). Barcelona: Edhasa.
Kirkpatrick, K. (2020). Cómo convertirse en Beauvoir: una biografía. (Trad. Fernando Borrajo). Barcelona: Paidós.
Le Bon De Beauvoir, S. (2020). Epílogo, en: Beauvoir, S. Las inseparables. (Trad. María Teresa Gallego Urrutia y Amaya García Gallego). Barcelona: Lumen.
Lejeune, P. (2001). Definir la autobiografía. (Trad. Amparo Hurtado). Boletín de la Unidad de Estudios Biográficos, 5, 9-18.
Ricoeur, P. (1996). Sí mismo como otro. (Trad. Agustín Piera Calvo y María Cristina Alas de Tolivar). Madrid: Siglo XXI.
Sallenave, D. (2010). Simone de Beauvoir, contra todo y contra todos. (Trad. María Cordón Vergara y Malka Embarek López). Barcelona: Galaxia Gutenberg.
Silva Carreras, A. (2016). Literatura del yo: reflexiones teóricas perspectivas de autor en el género autobiográfico. Káñina, 40(2), 149-158.
Starobinski, J. (1970). Le style de l’autobiographie. Poétique, 3, 261-262, en: Cuasante Fernández, E. (2015). Tiempo de la narración y niveles narrativos en la literatura autobiográfica. Alpha (Osorno), 40, 9-20.
Violi, P. (1991). El infinito singular. (Trad. José Luis Aja, Carmen Borra y Marina Caffarauo). Madrid: Cátedra.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Sara Pelaz Rabanal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los artículos enviados a la revista Tropelías deben ser originales e inéditos, no publicados previamente en cualquier soporte. Únicamente se aceptará material publicado total o parcialmente con anterioridad, o que esté en proceso de evaluación en otra revista, si se hace constar la causa de tal duplicación y se facilita la fuente donde ha aparecido dicho artículo.
Las imágenes que se incluyan en los artículos estarán libres de derechos de reproducción y, en caso contrario, los autores deberán presentar los permisos para su publicación y asumir los pagos derivados de ello.
Los artículos y reseñas publicados en la revista Tropelías pueden ser incluidos en repositorios temáticos o institucionales desde el momento de su publicación, sin modificación alguna e indicando claramente su procedencia.
Accepted 2021-09-27
Published 2022-01-03