Ríos, latinoamericanos
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.202185980Keywords:
xxxxxxxxxxxxxAbstract
In Latin America, modern fiction knew how to combine a universal exposure with a local repertoire, that made it encyclopedic and “montonera”, according to Borges, a way of defining itself, alternatively, as "western" but, at the same time, "local" or “national”, although such an equation failed to disguise the paradox that makes encyclopedic desire to be, nevertheless, a symptom of marginality. Exposure or encyclopedia is, indeed, an imperial procedure that highlights regional, social or international margins. It defines provincial or simply backward cultures in relation to other, metropolitan cultures, whose legitimacy rests exclusively on the display, clearly transgressive, on its own excess, of bookish heritage and consequent dominance of the Western tradition. Displaying power and dizzying competition in the cultural and linguistic domain is a paradoxical strategy, not of the centers, but of the cultural margins. Since its first manifestations, insofar history has been lost and we only retain its fragments, Ríos composes a meticulous natural history with his texts, a Naturgeschichte, of which what we understand by history is just one of those fragments, a "palimpsest of insects", a micrological protohistory, marked by metamorphoses, beginning with that of worms.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio (1974): “La ‘notte oscura’ di Juan de la Cruz” in CRUZ, San Juan de la. Poesie. Trad. Giorgio Agamben. Torino: Einaudi, p.V-XIII.
ASENSI, Manuel (ed.) (1990). Teoría literaria y desconstrucción. Madrid: Arcolibros.
BABEL (1989): “Dossier Julián Ríos: Larva. El carnaval de Ríos”. Babel, nº 8, Buenos Aires, marzo, pp. 22-29.
BENSOUSSAN, Albert (2007): “Le Talmud de Julián Rios et sa transcréation en français” in PAGÉS, Stéphane - Julián Rios le Rabelais des lettrres espagnoles: lecture et découverte d'une œuvre contemporaine. Toulouse, Presses universitaires du Mirail, p. 249-258.
BLANCHOT, Maurice (1959): Le Livre à venir. Paris: Gallimard.
BORGES, Jorge Luis (1947): “El inmortal” (1947) in Obras Completas. Buenos Aires: Emecé, 1974.
BORGES, Jorge Luis (1974): “Quevedo” in Obras Completas. Buenos Aires: Emecé.
BORGES, Jorge Luis (1997): “Presencia de Buenos Aires en la poesía” (1926). En Textos recobrados. 1919-1929. Buenos Aires: Emecé.
BORGES, Jorge Luis (1928). “Prólogo”. El idioma de los argentinos. Buenos Aires: Gleizer.
BORGES, Jorge Luis (1936). “El nuevo subterráneo” (1936). En Textos recobrados. 1931-1955. Buenos Aires: Emecé, 2001.
CAMPOS, Haroldo de (1985): “Larvario barroquista”. En Palabras para Larva. Ed. Andrés Sánchez Robayna y Gonzalo Díaz-Migoyo. Barcelona: Edicions del Mall.
CHITARRONI, Luis (1989): “La tribu de mi calle”. Babel, a. 1, nº 8, Buenos Aires, marzo.
DERRIDA, Jacques (2002): “Ulises gramófono”. En Ulises gramófono. Dos palabras para Joyce. Trad. Mario Teruggi. Buenos Aires: Tres Haches.
FERRÉ, Juan Francisco (2004): “La novela Ríos. Veinte años no es Larva”, The Barcelona Review, nº 45, nov.-dic. 2004.
GONZALEZ, Ana Davis (2017): “Obras en vertical: Liber de ascenso et descensus intellectus y Descenso y ascenso del alma por la belleza”. Medievalia, nº 49, pp. 73-85.
GRAMUGLIO, María Teresa (1997): “Retrato del escritor como martinfierrista muerto”. En MARECHAL, Leopoldo. Adán Buenosayres. Ed. Crítica Jorge Lafforgue y Fernando Colla. Madrid: ALLCA XX, pp. 771-806.
GUDIÑO, Patricia (1988): “La suma, la resta y el factor X”. Quimera, nº 76. Barcelona, pp. 46-51.
MARECHAL, L. (1941): “James Joyce y su gran aventura novelística”. La Nación, Buenos Aires, 2 febrero.
MARECHAL, Leopoldo (1950): “Descenso y ascenso del alma por la belleza”, Revista de la Universidad de Buenos Aires. Cuarta época, a.4, nº 14. Buenos Aires.
MARECHAL, Leopoldo (1997): Adán Buenosayres. Ed. Crítica Jorge Lafforgue y Fernando Colla. Madrid: ALLCA XX.
NANCY, Jean-Luc (2014): Embriaguez. Trad. Cristina Rodriguez Marciel y Javier de la Higuera Espín. Granada: Universidad de Granada.
NAVASCUÉS, Javier de (1992): Adán Buenosayres, una novela total: estudio narratológico. Universidad de Navarra.
NAVASCUÉS, Javier de (1995): “Marechal frente a Joyce y Cortázar”, Cuadernos hispanoamericanos, nº 538, Madrid, pp. 45-56.
PIGLIA, Ricardo (1997): “Notas al margen de un ejemplar de Adán Buenosayres”. En MARECHAL, Leopoldo – Adán Buenosayres. Ed. Crítica Jorge Lafforgue y Fernando Colla. Madrid: ALLCA XX.
PIGLIA, Ricardo (2016): Los diarios de Emilio Renzi. II. Los años felices. Barcelona: Anagrama.
PREMAT, Julio (2009): Héroes sin atributos. Figuras de autor en la literatura argentina. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
RÍOS, Julián (1973): “Larvas (fragmentos)”. Vuelta, nº 25, México, octubre, pp. 16-9.
RÍOS, Julián (1983): Larva: Babel de una noche de San Juan. Sant Boi de Llobregat, Barcelona: Edicions del Mall.
RÍOS, Julián (1991): La vida sexual de las palabras. Madrid: Mondadori.
RÍOS, Julián (1993): Sombreros para Alicia. Barcelona: Muchnik.
RÍOS, Julián (1994a): Poundemonium. Barcelona: Plaza & Janés.
RÍOS, Julián (1994b): “Los árboles de la ciencia”. Vuelta. México, nº 216, noviembre.
RÍOS, Julián (1995): Álbum de Babel. Barcelona: Muchnik.
RÍOS, Julián (2001): “Aventuras póstumas de Machado de Assis”. Quimera: Revista de literatura, nº 201, pp. 16-20.
RÍOS, Julián y FERNÁNDEZ PORTA, Eloy (2018): “Pero la ciudad está hecha de eso”. Quimera, nº 411, Barcelona, marzo, pp. 13-5.
ROCCO-CUZZI, Renata (2004): “Las epopeyas de Leopoldo Marechal”. En SAITTA, Sylvia (Ed.): Historia crítica de la literatura argentina: El oficio se afirma. Buenos Aires: Emecé, tomo 9.
RODRIGUEZ PÉRSICO, Adriana (2013): “Capitalismo y exclusión. Elías Castelnuovo y la búsqueda de una lengua heterogénea”. En CASTELNUOVO, Elías. Larvas. Buenos Aires: Biblioteca Nacional.
RODRIGUEZ-CARRANZA, Luz (1996): “Las destrucciones de Babel”, América: Cahiers du CRICCAL, n°15-16. “Le discours culturel dans les revues latino-américaines, 1970-1990”.
SAÍTTA, Sylvia (2008): “Elías Castelnuovo, entre el espanto y la ternura”. En BOLAÑOS, Álvaro Félix, NICHOLS, Geraldine Clearly y SOSNOWSKI, Saúl: Literatura, política y sociedad: construcciones de sentido en la Hispanoamérica contemporánea. Home¬naje a Andrés Avellaneda. Pittsburgh: Biblioteca de América, Instituto Interna¬cional de Literatura Iberoamericana. Universidad de Pittsburgh.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Raúl Antelo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los artículos enviados a la revista Tropelías deben ser originales e inéditos, no publicados previamente en cualquier soporte. Únicamente se aceptará material publicado total o parcialmente con anterioridad, o que esté en proceso de evaluación en otra revista, si se hace constar la causa de tal duplicación y se facilita la fuente donde ha aparecido dicho artículo.
Las imágenes que se incluyan en los artículos estarán libres de derechos de reproducción y, en caso contrario, los autores deberán presentar los permisos para su publicación y asumir los pagos derivados de ello.
Los artículos y reseñas publicados en la revista Tropelías pueden ser incluidos en repositorios temáticos o institucionales desde el momento de su publicación, sin modificación alguna e indicando claramente su procedencia.