The Influence of the Hispanic-American avant-garde on young Spanish poetry
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2023408812Keywords:
Hispanic-American literature, avant-garde, young Spanish poetry, David Leo García, Berta García FaetAbstract
The purpose of this article is to reflect on the influence of avant-garde Hispanic-American literature on young Spanish poetry, specially in the work of David Leo García and Berta García Faet. I will specially focus on the impact of writers such as César Vallejo and Oliverio Girondo, since there is yet an study in depth to be conducted regarding on the influence of Hispanic-American literature on young Spanish poetry. This study delve on two aspects: on the one hand, how the influence of the Hispanic-American avant-garde influence has tinged the reflection on the use of the language on these writers’ works and, on the other hand, the way in which Hispanic-American avant-garde has shaped the forming of the poetic subject within the text and in which manner this has transformed its formal entity. I will study this matter throughout the dissertation on the works Nueve meses sin lenguaje, by David Leo García, along with Los salmos fosforitos, by Berta García Faet.
Downloads
References
BACHAMNN, Ingeborg (2012). Literatura como utopía. Valencia: Pre-textos.
BORGES, Jorge Luis (2017). Borges esencial. Madrid: Real Academia Española, Asociación de Academias de la Lengua Española, Alfaguara.
BROCH, Hermann (1974). Poesía e investigación. Trad. Ramón Ibero. Barcelona: Barral editores.
CLARK, Ben (2017). Los hijos de los hijos de la ira. Madrid: Delirio.
DUQUE, Félix (2002). En torno al humanismo: Heidegger, Gadamer, Sloterdijk. Madrid: Tecnos.
GANCEDO LESMES, Sara (2021). “Hacia una dialogía feminista: Los salamos fosforitos de Berta García Faet (2017) como reescritura de Trilce”. 452oF: Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, 24, 180-197.
GARCÍA FAET, Berta (2017). Los salmos fosforitos. Madrid: La Bella Varsovia.
HUIDOBRO, Vicente (2009). Altazor. Temblor de cielo. Ed. de René de Costa. Madrid: Cátedra.
KOHAN, Martín (2021). La vanguardia permanente. La posibilidad de lo nuevo en la narrativa argentina. Buenos Aires: Paidós.
LEO GARCÍA, David (2018). Nueve meses sin lenguaje. Barcelona: Ultramarinos.
LÓPEZ FERNÁNDEZ, Álvaro; MARTÍNEZ FERNÁNDEZ, Ángela y MOLINA GIL, Raúl (2018). “Lecturas del desierto: nuevas propuestas poéticas en España”, Kamchatka, 11, 7-14.
LUIS MORA, Vicente (2019). “El cratilismo en la poesía española contemporánea: algunos ejemplos de presencia y resistencia”. Bulletin of Spanish Studies, 96 (2), 1-30.
MONTALBETTI, Mario (2020). El pensamiento del poema. Barcelona: Kriller 71.
PREMAT, Julio (2020). “Quehaceres espectrales. Pablo Katchadjian y la vanguardia hoy”. Anclajes, 24 (2), 1-16.
KOVACSICS, Adan (2008). Guerra y lenguaje. Barcelona: Acantilado.
TABAROVSKY, Damián (2018). Fantasma de la vanguardia. Buenos Aires: Mardulce.
VALLEJO, César (2021). Trilce. Ed. de Julio Ortega. Madrid: Cátedra.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Christian Snoey Abadías
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los artículos enviados a la revista Tropelías deben ser originales e inéditos, no publicados previamente en cualquier soporte. Únicamente se aceptará material publicado total o parcialmente con anterioridad, o que esté en proceso de evaluación en otra revista, si se hace constar la causa de tal duplicación y se facilita la fuente donde ha aparecido dicho artículo.
Las imágenes que se incluyan en los artículos estarán libres de derechos de reproducción y, en caso contrario, los autores deberán presentar los permisos para su publicación y asumir los pagos derivados de ello.
Los artículos y reseñas publicados en la revista Tropelías pueden ser incluidos en repositorios temáticos o institucionales desde el momento de su publicación, sin modificación alguna e indicando claramente su procedencia.
Accepted 2023-05-31
Published 2023-07-06