“Ay de las épocas en que sus poetas / solo pueden escribir apocalipsis”
"Sílithus" (2020), a sea of futures
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2023409435Keywords:
Sílithus, Enrique Falcón, apocalypse, futures, poetic fieldAbstract
This article proposes an approach to Sílithus (2020), the work of Enrique Falcón published during the pandemic period. For this purpose, the study is divided around two axes: the contextual framework and the political proposal of the collection of poems. First, we understand Sílithus within the culture wars of the present time and, more specifically, within the wars that settle the (im)possible futures. Within a neoliberal context that blocks and kidnaps the political imagination and the capacity of subjects to produce emancipatory narratives, the poetry book emerges as a counter-narrative, as a counter-hegemonic narrative that seeks to open the way to other forms of social organization. From the establishment of the contextual framework, secondly, we enter fully into the textuality of Sílithus and the two worlds it imagines. The first, governed by the political authoritarianism of the "archons", violence, torture and the division of the territory is opposed to the second, led by the Elder Sisters and by the children of the days, whom they summon with their songs. After the climatic collapse, the children transform the principles that govern the social space and reclaim the power of the commons through the assemblies convened in the forests. Thus, we enter into the interior of a poetic and political gear that contains within it the formulation of a complex historical, social and cultural system.Downloads
References
Almiñana, Eduardo (2020): “Sílithus, apocalipsis poético y protista de Enrique Falcón”, Culturplaza, en línea: < https://valenciaplaza.com/silithus-apocalipsis-poetico-protista-enrique-falcon>.
Bourdieu, Pierre (2002): La distinción: criterio y bases sociales del gusto. México: Taurus.
Eagleton, Terry (2001): La idea de cultura: una mirada política a los conflictos culturales, Barcelona, Paidós Ibérica.
Faix, Dóra (2020): El mundo literario de Juan Marsé, Budapest, ELTE Eötvös Collegium.
Falcón, Enrique (2020): Sílithus. Madrid: La Oveja Roja.
García Teresa, Alberto (2012): “Acoger todo el dolor del mundo. La poesía de Enrique Falcón”, Castilla. Estudios de Literatura, 3, pp. 343-364.
García Teresa, Alberto (2021): “Ante el abismo. «Sílithus», de Enrique Falcón”, Culturamas, en línea: < https://www.culturamas.es/2021/02/08/silithus-de-enrique-falcon/>.
Gopegui, Belén (2008): Un pistoletazo en medio de un concierto, Madrid: Complutense.
Martínez Fernández, Ángela (2018): “Primero el cuerpo y luego el libro: Voces del Extremo. Antología (2012-2016) o cómo continuar poniendo delante del capital otra imaginación política”, Kamchatka. Revista de análisis cultural, 11, pp. 259-287.
Moreno Caballud, Luis (2024): “Marsé y nosotrxs. Para una lectura de su obra tras la crisis de la experiencia y la narración”, Melànges (Casa Velázquez), en prensa.
Orihuela, Antonio (2015): La voz común. Ciempozuelos: Tierradenadie Ediciones.
Padilla, Ángel (2021): “Entrevista a Enrique Falcón”, El Periòdic, en línea: <https://www.elperiodic.com/nuestra-cultura-merece-quedarse-atonita-toca-callar-avistar_747884>.
Peris Blanes, Jaume (2019): “Cultura, literatura e imaginación política. La verosimilitud va a cambiar de bando”, en Peris Blanes, Jaume (ed.), Cultura e imaginación política, México/París: RILMA2, ADEHL: París.
Santamaría, Conrado (2020): “Sílithus, el apocalipsis según Falcón”, Escombros con hoguera, en línea: <http://escombrosconhoguera.blogspot.com/2020/07/silithus-el-apocalipsis-segun-falcon.html>.
Santamaría, Sara (2013): La palabra como acontecimiento: Segunda República, Guerra Civil y posguerra en la novela actual (1990-2010), tesis doctoral, Valencia, Universitat de València.
Ultramarina Editorial, en línea: < https://editorialultramarina.com/2011/07/14/antonio-martinez-i-ferrer-escribe-sobre-voces-del-extremo-del-2011/>.
Downloads
Published
Versions
- 2023-08-23 (2)
- 2023-07-06 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ángela Martínez Fernández
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los artículos enviados a la revista Tropelías deben ser originales e inéditos, no publicados previamente en cualquier soporte. Únicamente se aceptará material publicado total o parcialmente con anterioridad, o que esté en proceso de evaluación en otra revista, si se hace constar la causa de tal duplicación y se facilita la fuente donde ha aparecido dicho artículo.
Las imágenes que se incluyan en los artículos estarán libres de derechos de reproducción y, en caso contrario, los autores deberán presentar los permisos para su publicación y asumir los pagos derivados de ello.
Los artículos y reseñas publicados en la revista Tropelías pueden ser incluidos en repositorios temáticos o institucionales desde el momento de su publicación, sin modificación alguna e indicando claramente su procedencia.
Accepted 2023-06-20
Published 2023-08-23