The tragic fatalism in "Amor y Pedagogía" (1902) and "Abel Sánchez" (1917), by Miguel de Unamuno
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2024419583Keywords:
Classical Tragedy, fatalism, Amor y Pedagogía, Abel Sánchez, Miguel de UnamunoAbstract
This article analyzes the prevalence of tragic concepts from Greek classical literature in two works by Miguel de Unamuno; namely, Amor y Pedagogía (1902) and Abel Sánchez (1917). For that purpose, the narrative structure of both novels and the thematic connections between them are examined. In addition, it is defined the cathartic intention within this author creates and directs these works to his readers, always under the philosophical reflection of the contradiction in the human being of the forces of passion and rationality. On top of that, the possible Platonic influence on Unamuno's use of the daimon as a Greco-Latin tópos is also addressed.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Lydia Ahufinger Vicente
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los artículos enviados a la revista Tropelías deben ser originales e inéditos, no publicados previamente en cualquier soporte. Únicamente se aceptará material publicado total o parcialmente con anterioridad, o que esté en proceso de evaluación en otra revista, si se hace constar la causa de tal duplicación y se facilita la fuente donde ha aparecido dicho artículo.
Las imágenes que se incluyan en los artículos estarán libres de derechos de reproducción y, en caso contrario, los autores deberán presentar los permisos para su publicación y asumir los pagos derivados de ello.
Los artículos y reseñas publicados en la revista Tropelías pueden ser incluidos en repositorios temáticos o institucionales desde el momento de su publicación, sin modificación alguna e indicando claramente su procedencia.
Accepted 2023-10-24
Published 2024-01-19