The Flashing Urban Space. Laic Anagogy in Times Square

Authors

  • Rosana Rubio Hernández Universidad Camilo José Cela (España)

DOI:

https://doi.org/10.26754/ojs_zarch/zarch.201792277

Keywords:

Times Square, Screens, Glass, Light, Anagogy

Abstract

Urban public space has been transformed, since the end of the 19th century, into a stage where glass and electricity are allied to communicate messages (whether informative, advertising, decorative or artistic), building what we have called the flashing urban space. In the sacred spaces of Byzantine and Gothic architecture, glass had also a decisive role in the communication of information with anagogical purposes, in mosaics and stained glass. Our age has found an architectural archetype capable of harboring the multitudes that are the target of the messages of the “new religion” of capitalist society and consumption. The solution has been to convert the urban space itself into the new “temple”. In it, the existing buildings’ facades are flooded with signs and screens of all kinds, which release ceaseless messages on those spaces where the masses of the “new faithful” congregate. Then, places like Times Square are born. The article narrates the origin and history of this New Yorker enclave. The importance of characters, such as S. L. Rothafel “Roxy” and D. Leigh, in the definition of this flashing urban epic is also explainded, and its parallelisms with the Byzantine and Gothic sacral architectures are also analyzed. The article concludes urging to a critical reflection on the implications of this kind of urban space, which is affecting the way cities are lived, and the way architecture is made.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Rosana Rubio Hernández, Universidad Camilo José Cela (España)

    Rosana Rubio Hernández (Madrid, 1973). Se licencia como arquitecta por la UPM (ETSAM, 1999) universidad en la que se doctora (2016), también cuenta con el título de Master in Advanced Architectural Design and Research por la GSAPP, Columbia University (2008). Actualmente es profesora asociada y Secretaria Académica en la ESAyT de la Universidad Camilo José Cela en Madrid. Con anterioridad ha sido docente en la Universidad Antonio de Nebrija (2013-2014), Universidad Pontificia de Salamanca (2010-2015), University of Virginia School of Architecture (2008-10) y en la ETSAM (2004-05). Ha sido también profesora invitada en la School of Architecture University of Liverpool (2010-13). Desde 2002 investiga en el campo de los materiales. Ha sido becaria de la Fundación Rafael Escolá (2002-04) y de la Fundación la Caixa (2006-08).

References

Burrows, Edwin G. y Wallace, Mike. 1999. Gotham: A History of New York City to 1898. Nueva York: Oxford University Press.

Charyn, Jerome. 1988. Metropolis: Nueva York como, mito centro mercantil y país mágico. Madrid: Ediciones Júcar.

Grabar, André. 2007. Los orígenes de la estética medieval. Madrid: Ediciones Siruela.

Gray, John. 2008. Misa Negra. La religión apocalíptica y la muerte de la utopía. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.

Herbert, Zbigniew. 2010. Un bárbaro en el jardín. Barcelona: Acantilado.

Huizinga, Johan. 2012. Homo ludens. Madrid: Alianza Editorial.

Ito, Toyo. 2000. Escritos. Murcia: Colegio Oficial de Aparejadores y Arquitectos Técnicos de Murcia.

Jaques Pi, Jèssica. 2003. La estética del románico y el gótico. Madrid: Antonio Machado Libros.

Koolhaas, Rem. 2004. Delirio de Nueva York. Barcelona: Gustavo Gili.

Lahuerta, Juan José. 2010. Humaredas. Arquitectura, ornamentación, medios impresos. Madrid: Lampreave.

Mango, Cyril. 1975. Arquitectura bizantina. Madrid: Aguilar.

McLuhan, Marshall. 2009. Comprender los Medios de Comunicación: Las extensiones del ser humano. Barcelona: Paidós.

Myers, Jerome. 1940. Artist in Manhattan. Nueva York: American Artists Group, Inc.

Navarro Baldeweg, Juan. 2011. Conversaciones con estudiantes. Barcelona: Gustavo Gili.

Panofsky, Erwin. 1959. Arquitectura gótica y Escolástica. Buenos Aires: Ediciones Infinito.

_______. 2004. El Abad Suger. Sobre la abadía de Saint-Denis y sus tesoros artísticos. Madrid: Cátedra.

Schmitt, Carl. 2009. Teología Política. Madrid: Trotta.

Scott Brown, Denise y Venturi, Robert. 1971. Aprendiendo de todas las cosas. Barcelona: Tusquets Editor.

Soja, Edward W. 1989. Postmodern Geographies: The Reassertion of Space in Critical Social Theory. Londres: Verso.

Tell, Darcy. 2007. Times Square. Spectacular Lighting up Broadway. Nueva York: Smithsonian Books: Collins.

Yarza, Joaquín, ed. 1997. Fuentes de la Historia del Arte I. Madrid: Historia 16.

Yarza, Joaquín, Guardia, Milagros y Vicens, Teresa, eds. 1982. Arte Medieval I. Alta Edad Media y Bizancio. Barcelona: Gustavo Gili.

Downloads

Published

2017-12-04

How to Cite

Rubio Hernández, R. (2017). The Flashing Urban Space. Laic Anagogy in Times Square. ZARCH. Journal of Interdisciplinary Studies in Architecture and Urbanism, 9, 194-207. https://doi.org/10.26754/ojs_zarch/zarch.201792277

Most read articles by the same author(s)