Ancient Rome in the cinema
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_salduie/sald.2024110133Keywords:
Antiquity, Rome, Film, Peplum, CinemaAbstract
Cinema has played a fundamental role in society for more than a century, and currently this role has increased through the use of new technologies, television and video games. History has always been an object of interest for film buffs and producers, who see it as a different way of telling the past but through their own ideals of the moment, with the aim of entertaining. For some historians, the scientific and historical accuracy offered by these films is little or non-existent, but what is important in them is the role of history and its transmission through film. If it had not been for these films from the middle of the last century, what concept or history of antiquity would most people of those generations have learned? This paper briefly analyses the films and series that are best known to society, have the greatest impact, and, above all, whose transmission and repercussions help to keep classical antiquity alive in the minds of past, present and future generations.
Downloads
References
Aguado Cantabrana, O. (2014). Revisitando el ejército romano: una aproximación a su representación cinematográfica. Roda da Fortuna. Revista Electrónica sobre Antiguidade e Medievo 2014, 3,1: 50-75.
Aguado Cantabrana, O. (2015). Morituri te salutant: la violencia en los munera gladiatoria a través del cine. Clío & Crimen 12: 155-178.
Aguado Cantabrana, O. (2019). La recepción de la guerra en la antigua Roma a través del cine: un estado de la cuestión. En Antela Bernárdez, I. B. y Vidal Palomino, J. (eds.), La guerra de la Antigüedad en el cine (pp. 149-192). Libros Pórtico. Zaragoza.
Aguilera Hinojosa, F. R. (2004). Análisis de los espacios arquitectónicos y urbanísticos de la película Espartaco. Disponible en: https://www.academia. edu/ 11561758/ Anallisis_de_la_arquitectura _ y_urbanismo_en_la_ pelicula_ Espartaco _2004.
Alonso, J. J., Mastache, E. A. y Alonso, J. (2015). La Antigüedad en el cine: Egipto, Grecia y Roma. T&B Editores. Madrid.
Beard, M. (2016). SPQR, Una historia de la antigua Roma. Editorial Crítica. Barcelona.
Bishop, M.C., y Coulston, J.C.N. (2016). Equipamiento militar romano. Desperta Ferro Ediciones. Madrid.
Cagigal, R. (2010). Gladiator. Luchar para vivir en un oficio peligroso. Jano Reproducciones Históricas. Santander.
Cañas Pelayo, M. R. y Míguez Santa Cruz, A. (2014). Reyes, generales y esclavos: la Antigüedad Clásica a través del cine. Erebea, Revista de Humanidades y Ciencias Sociales 4: 299-324. DOI: https://doi.org/10.33776/erebea.v0i4.2508
Cobo de Guzmán Medina, A. (2017). El escenario del cine sobre la Antigüedad. Intermediario entre ideología, representación y espectador: la recreación de diferentes modelos de virilidad desde el péplum hasta nuestros días. En Camarero, M.G. y Sánchez, F. (aut.), V Congreso Internacional de Historia y cine. Escenarios del cine histórico (pp. 1413-1425). Universidad Carlos III. Madrid. Disponible en: https://e-archivo.uc3m.es/handl e/10016/24912
De España, R. (2009). La pantalla épica: los héroes de la Antigüedad vistos por el cine. T&B Editores. Madrid.
De España, R. (2017). De héroes y dioses. 50 películas sobre la Antigüedad. Editorial UOC. Barcelona.
Duce Pastor, E. (2016). Ágora de Alejandro Amenábar: nuevo uso cinematográfico del fin de la Antigüedad. Anuario del Centro de Estudios Históricos “Prof. Carlos S. A. Segreti” 16: 29-45.
Fatás, G. (1999). Espartaco, de S. Kubrick. En Uroz, Jo-sé (ed.), Historia y cine (pp. 63-78). Publicaciones de la Universidad de Alicante, Alicante.
Gallego Gutiérrez, E. (2015). La religión romana en el cine y la televisión. FILMHISTORIA online XXV, 1. Universidad de Barcelona. Disponible en: https://revistes.ub. edu/index.php/filmhistoria/article/view/12142
Ibars Fernández, R. y López Soriano, I. (2006). La Historia y el cine. Revista Clío 32: 1-22.
Lapeña Marchena, O. (2002). Espartaco antes y después de Kubrick. Las otras apariciones del gladiador tracio en el cine. Faventia 24/1: 55-68.
Lapeña Marchena, O. (2005a). La mujer en el péplum: más allá del glamour y la virtud. En Calero Secall, I. M. y Alfaro Bech, V. (coords.), Las hijas de Pandora: historia, tradición y simbología (pp. 419-432). Universidad de Málaga.
Lapeña Marchena, O. (2005b). Espartaco y el fenómeno del bandolerismo social. HABIS 36: 145-158.
Lapeña Marchena, O. (2007). La infancia en el péplum. Primeros apuntes. Faventia 29/1-2: 173-187.
Lapeña Marchena, O. (2008a). El péplum y la construcción de la memoria. Quaderns de Cine, 3 (Cine i memòria històrica): 105-112. DOI: https://doi.org/10.14198/QdCINE.2008.3.11
Lapeña Marchena, O. (2008b). La ciudad antigua en el cine: mucho más que un decorado. En Castillo Pascual, M.ª J. (coord.), Congreso Internacional “Imagines”. La Antigüedad en las Artes escénicas y visuales (pp. 231-252). Universidad de la Rioja, Logroño.
Lapeña Marchena, O. (2011). Hacia un pasado común. El cine y la uniformización de la antigüedad clási-ca. Apuntes para su estudio. Methodos: Revista de didàctica dels estudis clàssics, 0: 1-15. Universidad Autónoma de Barcelona, Barcelona.
Lapeña Marchena, O. (2015). Caligola (1979): Rossellini, Penthouse, Tinto Brass. En Salvador Ventura, F. (ed.), Cine e Historia (s) (pp. 423-448). Université Paris-Sud, París.
Lapeña Marchena, O. (2016). La contaminación de géneros en el cine sobre el Mundo Antiguo. Trocadero. Revista del Departamento de Historia Moderna, Contemporánea, de América y del Arte 27: 151-172. DOI: https://doi.org/10.25267/TROCADERO.2015.i27.07
Lapeña Marchena, O. (2018). La Antigüedad ya estaba allí: la dualidad construcción/ Destrucción en el cine sobre el Mundo Antiguo, HABIS 49: 271-290. DOI: https://doi.org/10.12795/Habis.2018.i49.18
Lillo Redonet, F. (1994). El cine de romanos y su aplicación didáctica. Ediciones Clásicas. Madrid.
Lillo Redonet, F. (2010). Héroes de Grecia y Roma en la pantalla. Ediciones Evohé. Madrid.
Lillo Redonet, F. (2012) Las leyendas de la Roma primitiva a través del “péplum”: de Rómulo y Remo a Mucio Escévola. Ámbitos: revista de estudios de Ciencias Sociales y Humanidades 27: 39-45.
Lloret, C. y Solomando, A. (2017). La puesta en escena en versión muda y sonora, antes y después de la era digital. El péplum con Ben-Hur. En Camarero, M. G. y Sánchez, F. (aut.), V Congreso Internacional de Historia y Cine: escenarios del cine histórico (pp. 645-661). Universidad Carlos III. Madrid. Disponible en: https://e-archi-vo.uc3m.es/bitstream/handle/10016/24793Puesta_ Lloret_CIHC_2017.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Marín Vera, M. (2019). ‘Como en Roma en ningún sitio’. Julio César y sus viajes en el cine. En Óscar Lapeña Marchena, O. (ed.), El Cine va de viaje (pp. 211-225). Université Paris-Sud.
Martín Puente, C. y Conde Salazar, M. (2014). La literatura latina en el cine. En Callejas Berdonés, Mª. T. y Cañizares Ferriz, P. (eds.), Manipulus studiorum en recuerdo de la profesora Ana María Aldama Roy (pp. 635-652). Escolar y Mayo Editores. Madrid.
Medrano, M. y Jodra, E. (2018-2019). La Grecia Antigua en el cine. Salduie 18-19: 153-179. DOI: https://doi.org/10.26754/ojs_salduie/sald.201918-196721
Méndez Baiges, M. (2017). El mito de lo clásico en el siglo XXI: La ciudad de Roma en la serie Rome de HBO. Fedro: Revista de Estética y Teoría de las Artes 17: 119-141.
Posadas, J.L. (2010). Los emperadores romanos y el sexo. Sílex Ediciones. Madrid.
Prieto Arciniega, A. (2010). La Antigüedad a través del cine. Publicacions i edicions de la Universitat de Barcelona.
Robin, I. (2015). I, Claudius (1976) vs Rome (2005), or Ancient Rome revisited by television. TV/Series 7: 141-161. DOI: https://doi.org/10.4000/tvseries.295
Roldán Hervás, J.M. (1999). La caída del Imperio Romano. En Uroz Sáez, J. (ed.), Historia y cine (pp. 11-32). Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alicante.
Salvador Ventura, F. (2015). Fidelidad y fidedignidad en la relación entre el cine y la Historia. En Salvador Ventura, F. (ed.), Cine e Historia(s) (pp. 17-36). Université Paris-Sud, Paris.
Serrano Lozano, D. (2012). Cine y Antigüedad: pasado y presente en la pequeña y gran pantalla. Revista Historia Autónoma 1: 37-52. DOI: https://doi.org/10.15366/rha2012.1.003
Serrano Lozano, D. (2017). El historiador frente a la pantalla: una propuesta de análisis del péplum del siglo XXI. En Camarero, M.G. y Sánchez, F. (aut.), V Congreso Internacional de Historia y cine. Escenarios del cine histórico (pp. 633-643). Universidad Carlos III. Madrid. Disponible en: https://e-archivo.uc3m.es/handle/10016/ 24791
Simões Rodrigues, N. (2018). I’m Spartacus! Kubrick, Espartaco y Lope de Vega. Florentia iliberritana 29: 261- 275.
Teja, R. (1999). Historia y leyenda en la Roma del Quo Vadis ? (Mervyn LeRoy, 1951). En Uroz Sáez, J. (ed.) Historia y cine (pp. 89-100). Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alicante, Alicante.
Téllez Alarcia, D. y Pablos Pérez, R. (2000). El Espartaco de Kubrick: realidad y ficción. Iberia: Revista de la Antigüedad 3: 284-302.
Unceta Gómez, L. (2017). Los inicios del Imperio romano en los formatos contemporáneos (II): Augustos de celuloide. Minerva. Revista de filología Clásica 30: 281-315. DOI: https://doi.org/10.24197/mrfc.30.2017.281-315
Uroz Sáez, J. (ed.) (1999). Historia y cine. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alicante, Alicante.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Salduie
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
SALDUIE retains the copyright of the published articles, authorizing the use, dissemination, transmission and public display of their content, provided that the authorship, url and journal are cited, and that they are not used for commercial purposes. The right to reproduce the articles in hard copy, portable document format (.pdf) or HTML editions of JoS is also reserved. The authors agree with the license of use used by the journal, as well as with the conditions of self-archiving and its open access policy.
Accepted 2024-01-20
Published 2024-07-10