Bergers, végétariens et clochards. Sous-cultures et conduites marginales alimentaires dans le sud-ouest de la France (XVIIe-XXIe siècles)
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_studium/stud.2017232965Abstract
After general comments on food cultures and their study, I consider some food subcultures and marginal ways of eating in Southwest France from the 17thcentury to the present day. I first discuss the transhumant pastoralist food cultures in Pyrenees and Aubrac. Their main characteristic was that the temporary life away from the villages led small man communities to cook daily in the absence of women that normally did in this region. Then, I consider the history of the vegetarianism/veganism in Southwest France. Jean-Antoine Gleïzès adopted his vegetarian lifestyle and wrote his books in this region. Marginal way of eating at its beginning, vegetarianism locally evolved into a real counter-culture. Lastly, I discuss the poor people marginal ways of eating, especially the homeless ones. They are adaptations to special contexts in which «being resourceful»is essential.
Key words:food, cooking, shepherd, vegetarianism, homeless, marginality
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista. (CC-BY)
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).