Theatricality as a fictional pact in Pedro Almodóvar's "The Human Voice"
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2022376084Keywords:
Pedro Almodóvar, film, drama, theatricality, intertextuality, The Human VoiceAbstract
This work aims to show the cinematographic theatricality in Pedro Almodóvar's films by analyzing the presence of Jean Cocteau's The Human Voice in the three works of his filmography in which it appears: Law of Desire(1987), Women on the Verge of a Nervous Breakdown(1988) and The Human Voice(2020). The different ways in which the French writer's monologue is integrated into the three stories will make it possible to classify film theatricality, both from a thematic and formal point of view, and define an aesthetics where cinema and performance are identified and where a conscious distancing from what is real is produced which requires reinforcing the fiction pact with the spectator.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Francisco Javier Amaya Flores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los artículos enviados a la revista Tropelías deben ser originales e inéditos, no publicados previamente en cualquier soporte. Únicamente se aceptará material publicado total o parcialmente con anterioridad, o que esté en proceso de evaluación en otra revista, si se hace constar la causa de tal duplicación y se facilita la fuente donde ha aparecido dicho artículo.
Las imágenes que se incluyan en los artículos estarán libres de derechos de reproducción y, en caso contrario, los autores deberán presentar los permisos para su publicación y asumir los pagos derivados de ello.
Los artículos y reseñas publicados en la revista Tropelías pueden ser incluidos en repositorios temáticos o institucionales desde el momento de su publicación, sin modificación alguna e indicando claramente su procedencia.
Accepted 2021-12-26
Published 2022-01-03