Three echoes listening to the geometric re-statement of nature

Authors

  • Joaquín Lizasoain Universidad de Alcalá de Henares

DOI:

https://doi.org/10.26754/ojs_zarch/zarch.2018113215

Keywords:

Geometries of growth, Evolution, Le Corbusier, Oiza-Oteiza, Toyo Ito

Abstract

Three projects -a Museum for Unlimited Growth, by Le Corbusier, a Chapel at the Camino de Santiago, by Oiza, Oteiza and Romany, and a Relaxation Park in Torrevieja, by Toyo Ito - share the seashell as a metaphor of nature, meaning in some way, the constant whispers of natural forms´geometries as a source of inspiration to achieve new architectural approaches. Although the three examples could be included in the same architectural family -in a similar way as animals are classified in nature-, setting a specific net of connections, each one provides a singular vision that serves to explain a different way of understanding its relationship with nature. A new habitat for the world can be recognized in the vital development of this kind of architectural approach. By this procedure, nature and architecture will keep sharing, repeatedly, common laws with new points of view.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Joaquín Lizasoain, Universidad de Alcalá de Henares

Joaquín Lizasoain Urcola, Arquitecto por la Escuela Técnica superior de Arquitectura de Madrid (Matrícula de Honor, 1989). Doctor arquitecto por la Universidad del País Vasco con la tesis El muro de Jorge Oteiza. Un sistema para proyectar en el espacio (Cum Laude, 2017). Profesor asociado en el Área de Proyectos Arquitectónicos en la Escuela de Arquitectura de la Universidad de Alcalá de Henares (2006). Ha participado en diversos proyectos editoriales y de investigación. Ganador de numerosos concursos de arquitectura, su obra también ha sido publicada en revistas especializadas y en prensa.

References

Ábalos, Iñaki, ed. 2009. Naturaleza y artificio. Barcelona: GG, Compendios de Arquitectura Contemporánea.

Calatrava, Juan, ed. 2009. Doblando el ángulo recto. 7 ensayos en torno a Le Corbusier. Madrid: Círculo de Bellas Artes.

Cohen, Jean Louis, “Le Corbusier’s Modulor and the Debate on Proportion in France”, Architectural Histories, Art. 23. DOI: http://doi.org/10.5334/ah.by.

Curtis, William. 1987. Le Corbusier: ideas y formas. Madrid: Hemann Blume.

Dumont D´Ayot, Catherine. “Machines à exposer”, DOI: http://dx.doi.org/10.4995/LC2015.2015.1025.

Fernández-Galiano, Luis. 2009. “La evolución de las formas”, Arquitectura Viva, nº 125: 78-79.

Ghyka, Matila. 1953. Estética de las proporciones en la naturaleza y en las artes. Buenos Aires: Editorial Poseidón.

Ghyka, Matila. 1978. El número de oro. Los ritmos I. Los ritos II. Barcelona: Editorial Poseidón.

Ito, Toyo. 2000. Escritos. Murcia: Colección de Arquitectura.

Le Corbusier. 1946. Oeuvre complète, 1938-1946, vol. 4. Zurich: Verlag für Architektur Artemis.

Le Corbusier y De Pierrefeu, François. 1945. La vivienda del hombre. Madrid: Espasa-Calpe.

Le Corbusier. 2005. El modulor. Madrid: Ediciones Apóstrofe.

Oteiza, Jorge. 1952. Interpretación estética de la estatuaria megalítica americana. Madrid: Ediciones Cultura Hispánica.

Rosales, Alberto, ed. 1999. Jorge Oteiza, creador integral. Alzuza: Universidad Pública de Navarra- Fundación Museo Oteiza.

Sáenz Guerra, Javier. 1954. Un mito moderno. Una Capilla en el Camino de Santiago. Sáenz de Oiza, Oteiza y Romany. Alzuza, Fundación Museo Jorge Oteiza.

Revista El Croquis, Toyo Ito 2002-2005, nº 123. El Escorial: El Croquis

Revista Nacional de Arquitectura, nº 161, mayo 1955.

Published

2018-12-04

How to Cite

Lizasoain, J. (2018). Three echoes listening to the geometric re-statement of nature. ZARCH. Journal of Interdisciplinary Studies in Architecture and Urbanism, (11), 184–195. https://doi.org/10.26754/ojs_zarch/zarch.2018113215