Three echoes listening to the geometric re-statement of nature
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_zarch/zarch.2018113215Keywords:
Geometries of growth, Evolution, Le Corbusier, Oiza-Oteiza, Toyo ItoAbstract
Three projects -a Museum for Unlimited Growth, by Le Corbusier, a Chapel at the Camino de Santiago, by Oiza, Oteiza and Romany, and a Relaxation Park in Torrevieja, by Toyo Ito - share the seashell as a metaphor of nature, meaning in some way, the constant whispers of natural forms´geometries as a source of inspiration to achieve new architectural approaches. Although the three examples could be included in the same architectural family -in a similar way as animals are classified in nature-, setting a specific net of connections, each one provides a singular vision that serves to explain a different way of understanding its relationship with nature. A new habitat for the world can be recognized in the vital development of this kind of architectural approach. By this procedure, nature and architecture will keep sharing, repeatedly, common laws with new points of view.
Downloads
References
Ábalos, Iñaki, ed. 2009. Naturaleza y artificio. Barcelona: GG, Compendios de Arquitectura Contemporánea.
Calatrava, Juan, ed. 2009. Doblando el ángulo recto. 7 ensayos en torno a Le Corbusier. Madrid: Círculo de Bellas Artes.
Cohen, Jean Louis, “Le Corbusier’s Modulor and the Debate on Proportion in France”, Architectural Histories, Art. 23. DOI: http://doi.org/10.5334/ah.by.
Curtis, William. 1987. Le Corbusier: ideas y formas. Madrid: Hemann Blume.
Dumont D´Ayot, Catherine. “Machines à exposer”, DOI: http://dx.doi.org/10.4995/LC2015.2015.1025.
Fernández-Galiano, Luis. 2009. “La evolución de las formas”, Arquitectura Viva, nº 125: 78-79.
Ghyka, Matila. 1953. Estética de las proporciones en la naturaleza y en las artes. Buenos Aires: Editorial Poseidón.
Ghyka, Matila. 1978. El número de oro. Los ritmos I. Los ritos II. Barcelona: Editorial Poseidón.
Ito, Toyo. 2000. Escritos. Murcia: Colección de Arquitectura.
Le Corbusier. 1946. Oeuvre complète, 1938-1946, vol. 4. Zurich: Verlag für Architektur Artemis.
Le Corbusier y De Pierrefeu, François. 1945. La vivienda del hombre. Madrid: Espasa-Calpe.
Le Corbusier. 2005. El modulor. Madrid: Ediciones Apóstrofe.
Oteiza, Jorge. 1952. Interpretación estética de la estatuaria megalítica americana. Madrid: Ediciones Cultura Hispánica.
Rosales, Alberto, ed. 1999. Jorge Oteiza, creador integral. Alzuza: Universidad Pública de Navarra- Fundación Museo Oteiza.
Sáenz Guerra, Javier. 1954. Un mito moderno. Una Capilla en el Camino de Santiago. Sáenz de Oiza, Oteiza y Romany. Alzuza, Fundación Museo Jorge Oteiza.
Revista El Croquis, Toyo Ito 2002-2005, nº 123. El Escorial: El Croquis
Revista Nacional de Arquitectura, nº 161, mayo 1955.