Sky ladder by Cai Guo-Qiang, the construction of a happening

Authors

  • Dolores Gutiérrez Mora Universidad de Sevilla

DOI:

https://doi.org/10.26754/ojs_zarch/zarch.2018113216

Keywords:

Art, Contemporary culture, Sky Ladder, Cai Guo-Qiang

Abstract

This paper analyzes the artwork Sky ladder by the artist Cai Guo-Qiang, which took place in a small fishing island near the southeast coast of China. This is an artwork that unfolds within the territory. The staircase is an ephemeral structure, built to be burned, and a symbolic construction, which aims to connect the earth with the sky, following the most general of human aspirations. Throughout the analysis, three thematic lines are identified and established, which -through their relationship with other theoretical and practical references- are recognized as cultural theoretical vectors. These are the estrangement produced by the scalar contrast, the new forms of rooting present in the relationship of the artwork with the local community, and the uneven temporality that connects the past with the future through the instant. These vectors are deployed in the artwork in the form of happening, shedding light on contemporary territorial issues, and trying to point to modes of intervention that can serve as keys to architectural work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dolores Gutiérrez Mora, Universidad de Sevilla

Dolores Gutiérrez Mora (Sevilla, 1980). Es arquitecta por la Universidad de Sevilla (2006), donde también realizó el Máster en Ciudad y Arquitectura Sostenibles (2009) y se doctoró (2017), obteniendo la calificación de Sobresaliente cum laude. Es miembro del grupo de investigación Out_arquias. Ha publicado en el libro Idpa 02 (2016) y participado en el Primer Congreso Iberoamericano en Estudios de Paisaje (2018). Ha recibido varios premios en concursos de arquitectura, entre los que destacan el "Parque de las Graveras" y la "Feria de la Unión" en San José de la Rinconada, Sevilla, y ha participado en proyectos de Cooperación Internacional para el Desarrollo. En la actualidad compagina la práctica profesional con la investigación académica.

References

Agamben, Giorgio. 2005. Profanaciones. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.

Bachelard, Gaston. 1958. El aire y los sueños. Ensayo sobre la imaginación del movimiento. México D.F.: Fondo de cultura económica.

Buchanan, Brenda J. 2006. Gunpowder, explosives and the state: a technological history. Aldershot: Ashgate.

Cascone, Sarah. 2015. Cai Guo-Qiang’s 1650-foot flaming ‘Sky Ladder’ finally succeeds. Artnet. https://news.artnet.com/exhibitions/cai-guo-qiang-ladder-in-the-sky-324452 [Visualización 27/09/2018]

Cascone, Sarah. 2016. Cai Guo-Qiang sets the art world aflame in new Netflix documentary. Artnet. https://news.artnet.com/art-world/cai-guo-qiang-sky-ladder-netflix-652061 [Visualización 27/09/2018]

Duque, Félix. 2011. Arte urbano y espacio público. Res pública, Nº 26: 75-93.

Gadamer, Hans-Georg. 1991. La actualidad de lo bello: el arte como juego, símbolo y fiesta. Barcelona: Paidós Ibérica.

Groys, Boris. 2005. Sobre lo nuevo. Valencia: Pre-textos.

Krens, Thomas; Munroe, Alexandra. 2008. Cai Guo-Quiang: I want to believe. New York: Guggenheim Museum Publications.

Ordóñez Díaz, Leonardo. 2011. Arte y acontecimiento. Una aproximación a la estética deleuziana. Revista Latinoamericana de filosofía, Nº 37: 127-52.

Sloterdijk, Peter. 2006. Esferas III. Espumas. Madrid: Siruela.

Virilio, Paul. 2003. Amanecer crepuscular. Buenos Aires: Fondo de cultura económica.

Published

2018-12-05

How to Cite

Gutiérrez Mora, D. (2018). Sky ladder by Cai Guo-Qiang, the construction of a happening. ZARCH. Journal of Interdisciplinary Studies in Architecture and Urbanism, (11), 196–207. https://doi.org/10.26754/ojs_zarch/zarch.2018113216