The circle without center. Modern, classical and vernacular tradition in the Visser House by Aldo van Eyck

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26754/ojs_zarch/zarch.2018102932

Keywords:

van Eyck, Visser House, Otterlo circles, vernacular, in-between, kiva

Abstract

An extraordinary interest in the vernacular, the primitive and the popular went through post-war Europe in the 1950s. It is a period of great industrial development that will also show, probably by contrast, a revived interest in tradition. How to approach the dichotomy between industrial society and tradition is a central issue of the architectural debate of that time, carried out by architects born between wars, the Third Generation of the Modern Movement, and is the context of this text: an exploration on how tradition, and especially "the vernacular", influenced the proposals made by Aldo van Eyck (1918-1999), in his work of transferring to architecture what had already happened in the art of the avant-garde at the early twentieth century, and in science with the Theory of Relativity. Van Eyck presented at the last CIAM held at the Kröller Müller Museum, the Otterlo circles, a diagram formed by two circles that represent the interrelation, “the in-between”, between the three great traditions: classical, modern and vernacular. This paper delves deeper into the work carried out by Van Eyck, in the Visser House extension (1967-1969), developed as an interpretation in Holland of a "kiva" -the Pueblo Indians sacred place-, and a paradigmatic example of the interrelation mentionated.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ana Rodríguez García, University of Alcalá

    Ana Rodríguez García (Madrid, 1963), Arquitecto (1992) y Doctor arquitecto (2016) por la Universidad Politécnica de Madrid, es desde 2003 Profesora Asociada en la Escuela de Arquitectura de la Universidad de Alcalá donde actualmente es coordinadora de itinerario y miembro de la Comisión Académica del Máster Universitario en Arquitectura. Su trabajo ha sido publicado entre otros por la Construction History Society of America, Brandenburg University of Technology Cottbus, Editions A. et J Picard Paris, el Instituto Juan de Herrera, Universidad de Alcalá, Universidad de Valencia, Universidad de Burgos, Universidad de Sevilla, Editorial Lampreave, Ediciones Asimétricas y Fundación Alejandro de la Sota. Compagina práctica profesional independiente, labor docente e investigación académica como complementarias de un mismo pensamiento arquitectónico, habiendo recibido premios y distinciones. Desde 2007 es Secretario de la Sociedad Española de Historia de la Construcción. ana.rodriguezg@uah.es

  • Rafael Hernando de la Cuerda, University of Alcalá

    Rafael Hernando de la Cuerda (Madrid, 1960), Arquitecto (1990) y Doctor arquitecto (2016) por la Universidad Politécnica de Madrid, es desde 2003 Profesor Asociado en la Escuela de Arquitectura de la Universidad de Alcalá. Su trabajo ha sido publicado entre otros por la Construction History Society of America, Brandenburg University of Technology Cottbus, Editions A. et J Picard Paris, el Instituto Juan de Herrera, Universidad de Alcalá, Universidad de Valencia, Universidad de Burgos, Universidad de Sevilla, Editorial Lampreave y Fundación Alejandro de la Sota. Compagina práctica profesional independiente, labor docente e investigación académica como complementarias de un mismo pensamiento arquitectónico, habiendo recibido premios y distinciones.

Downloads

Published

2018-07-20

How to Cite

García, A. R., & Hernando de la Cuerda, R. (2018). The circle without center. Modern, classical and vernacular tradition in the Visser House by Aldo van Eyck. ZARCH. Journal of Interdisciplinary Studies in Architecture and Urbanism, 10, 74-87. https://doi.org/10.26754/ojs_zarch/zarch.2018102932