A Photographic Reconstruction of Aldo van Eyck’s Own House: Fragment and Collage

Authors

  • Alejandro Campos Uribe Universitat Politècnica de València (España)
  • Paula Lacomba Montes Universitat Politècnica de València (España)

DOI:

https://doi.org/10.26754/ojs_zarch/zarch.201792272

Keywords:

Aldo van Eyck, Photography, Binnenkant, Polycentrism, Photographic reconstruction

Abstract

This paper analyses the existing photographs of Aldo van Eyck’s first house in Amsterdam. Firstly, the carefully staged photographs by J.Versnel are used to build a biography of architectural concepts. With their help, the house is described as a test field where the architect explores for the first time different architectural: polycentrism, relativity, psychogeography. The house, built at the same time as the first playground in Bertelmanplein (1947), inaugurates a new way of designing: from the collage of autonomous fragments to a net of points of interest held by reciprocal relations. Secondly, the already published photographs by Versnel are completed by a stack of unpublished sketches and negatives. Using all of them, the history of the house and the conversions made by its inhabitants are traced. Although the photographs have been used to unravel the architectural reasons of the house, they could also show the way of living of Aldo van Eyck and his family. If the first pictures by Versnel clarify the adjectives architectural criticism uses to describe Van Eyck’s projects, the new negatives found in his archive can be used to understand the definition of architecture coined by Van Eyck in his articles: “architecture is built homecoming”. The photographs, all together, define architecture as an unfinished process that makes itself in its daily use.

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Author Biographies

Alejandro Campos Uribe, Universitat Politècnica de València (España)

Alejandro Campos es arquitecto por la Escuela Técnica Superior de Arquitectura de la Universitat Politècnica de València y por la Universidad Técnica de Eindhoven (Holanda). Desde 2014 desarrolla su doctorado en el Departamento de Proyectos Arquitectónicos con un contrato predoctoral financiado por la Conselleria d’Educació, Investigació, Cultura i Esport. Su investigación se centra en la obra del arquitecto holandés Aldo van Eyck y las viviendas que proyectó y habitó, desde las que se reconocen sus estrategias proyectuales. Imparte docencia en Proyectos Arquitectónicos. Ha participado en el Congreso Internacional “LC2015” con una comunicación sobre la participación de Le Corbusier en los inicios del Team10 y ha realizado dos estancias de investigación en la Fundación Van Eyck. Ha recibido el Premio Extraordinario Final de Carrera en la convocatoria nacional de 2017.

Paula Lacomba Montes, Universitat Politècnica de València (España)

Paula Lacomba es arquitecta por la Escuela Técnica Superior de Arquitectura de la Universitat Politècnica de València (2014) y por la Universidad Técnica de Eindhoven (Holanda). Desde 2016 es doctoranda en Proyectos Arquitectónicos con beca predoctoral del Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Su investigación se centra en los espacios de aprendizaje, concretamente en una experiencia multidisciplinar desarrollada en Reino Unido en lo 1950-60. Busca establecer una analogía con la casa a través del análisis de las fotografías que documentan cómo es habitado el espacio docente. Imparte docencia de Proyectos Arquitectónicos. Ha participado en el Congreso Internacional “LC2015” con una comunicación sobre la escuela de L’Unité de Marsella basada en la correspondencia entre Le Corbusier y Lilette Ripert y ha realizado una estancia de investigación en el Institute of Education, University College London.

Published

2017-12-04

How to Cite

Campos Uribe, A., & Lacomba Montes, P. (2017). A Photographic Reconstruction of Aldo van Eyck’s Own House: Fragment and Collage. ZARCH. Journal of Interdisciplinary Studies in Architecture and Urbanism, (9), 132–145. https://doi.org/10.26754/ojs_zarch/zarch.201792272