Le Corbusier: ambiguous structure and grid dissolution

Authors

  • Fernando Zaparaín Hernández Universidad de Valladolid
  • Jorge Ramos Jular Universidad de Valladolid
  • Pablo Llamazares Blanco Universidad de Valladolid

DOI:

https://doi.org/10.26754/ojs_zarch/zarch.2018113209

Keywords:

Le Corbusier, Structure, Grid, Open plan, Ambiguity, Disolution of the grid, Dom-ino

Abstract

This article proposes a comparative analysis of Le Corbusier's use of the most characteristic structural system of modernity: the “plan libre” grid. He defined it in the prototype Dom-ino, and the "five points". First the Oeuvre Complète, and then, the scholars, they settled the formal value of an ordering and independent grid. But a careful analysis of the documents, and their contrast with the structure schemes of the buildings, reveals an ambiguity, richer and more complex. The apparent homogeneous and exempt grid suffers deliberate alterations: unidirectional frames, suppression of pilotis in certain nodes, displacement of others outside the axes, concealment between the walls, deformation of sections, manifestation of pipelines and chimneys as if they were pilotis or apparition of hanging beams, disturbing the supposed flatness of the ceiling. Despite these peculiarities, the results show that sufficient references are conserved as to maintain legible the grid, while the anomalies propitiate juicy plastic contrasts between ideal solids. This ambiguity is put at the service of a greater formal "poetry", while maintaining the "rationalism" of a base grid that structures the floor and guides the project process. In addition, while Le Corbusier was advancing in "the 4 compositions", he was increasing the dissolution of the structure, also in the upper floors.

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Author Biographies

Jorge Ramos Jular, Universidad de Valladolid

Valladolid (1976). Arquitecto (2003) y Doctor Arquitecto (2014) por la Universidad de Valladolid. Actualmente Profesor de Proyectos de la Escuela de Arquitectura de Valladolid. Visiting Professor en la Università IUAV di Venezia (2017). Ha sido Profesor de Teoría de la Arquitectura y Proyectos en la Universidade da Beira Interior, Portugal (2005-2017). Autor de diversos trabajos publicados y expuestos sobre la relación entre las instalaciones artísticas, el cine, la escultura y la arquitectura, destacando la exposición titulada Conclusión Abierta. El Espacio Activo de Jorge Oteiza, expuesta en Italia, Portugal y España, que desarrolla su tesis doctoral sobre el mismo tema. jerjular@gmail.com http://www.jorgeramosjular.com/

Pablo Llamazares Blanco, Universidad de Valladolid

León (1991). Arquitecto por la Universidad de Valladolid (2015). Ha cursado el Máster de Investigación en Arquitectura en la misma Universidad (2017), con una beca de colaboración en el Departamento de Teoría de la Arquitectura y Proyectos Arquitectónicos. Así mismo, ha participado a través de una estancia de colaboración en el Grupo de Investigación Reconocido para la Documentación, Análisis y Representación del Patrimonio Arquitectónico. En la actualidad está realizando su tesis doctoral sobre las categorías espaciales en la obra de Donald Judd. Sus trabajos e investigaciones se orientan al estudio del espacio como concepto arquitectónico, así como a distintos temas relacionados con el desarrollo de la arquitectura contemporánea. pablollamazaresblan-co@gmail.com

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Published

2018-12-04

How to Cite

Zaparaín Hernández, F., Ramos Jular, J., & Llamazares Blanco, P. (2018). Le Corbusier: ambiguous structure and grid dissolution. ZARCH. Journal of Interdisciplinary Studies in Architecture and Urbanism, (11), 94–109. https://doi.org/10.26754/ojs_zarch/zarch.2018113209