The influence of space in the learning of architecture. Bauhaus Dessau and ENSA Nantes
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_zarch/zarch.2019123544Keywords:
Active learning spaces, Pedagogy, Practice community, Bauhaus, ENSA NantesAbstract
When educational spaces are designed linked to a specific pedagogical practice, it allows, as has been proven throughout history, that architecture can be an active agent in teaching and learning processes. A transdisciplinary approach, from architecture, pedagogy and neuroscience, identifies two dimensions that influence this active role of space. There is a dimension linked to the morphological characteristics of the building in all its scales (classroom, common areas, building skin and connection with the city) and another related to the content of this building (furniture, objects, technologies) and its influence on the experience of its inhabitants /actors.
This article analyzes the relationship between these two dimensions and pedagogical practice in the field of architecture schools. The analysis focuses on the buildings of the Bauhaus in Dessau and the School of Architecture in Nantes. The first to be one of the first architecture schools in which space is designed to be an active learning agent and the second because space is projected to expand this learning beyond the university environment.
Downloads
References
Acaso, María, y Clara Megías. 2012. Pedagogías Invisibles: El Espacio Del Aula Como Discurso. Madrid: Los Libros de la Catarata.
VVAA. 2009. Le Livre de l’école Nationale Supérieure d’architecture de Nantes. Infolio.
Anasagasti, Teodoro de., y Pedro Navascués Palacio. 1995. Enseñanza de La Arquitectura: Cultura Moderna Técnico Artística. Madrid: Instituto Juan de Herrera, Escuela Técnica Superior de Arquitectura.
Bonet Correa, Antonio. 2014. “La Arquitectura y El Urbanismo de La Universidad”. CIAN-Revista de Historia de Las Universidades 17, no. 1: 23-30. doi:10.20318/CIAN.2016.1967.
Cabello y Lapiedra, Luís María. 1922. “El X Congreso Internacional de Arquitectura”. Arquitectura 43.
Campos Calvo-Sotelo, Pablo, y Fabiola Cuenca Márquez. 2016. “Memoria e Innovación En Los Espacios Físicos de Enseñanza/Aprendizaje de La Educación Superior. La Transformación Del Límite Como Respuesta de La Arquitectura a La Innovación Docente”. Historia y Memoria de La Educación 0, no. 3: 279. doi:10.5944/hme.3.2016.15430.
Drexler, Arthur, y Richard Chafee. 1977. The Architecture of the École Des Beaux-Arts. New York: Museum of Modern Art.
ENSA Nantes. “Programa Pedagógico ENSA Nantes 2018/19”. Consultado el 15 de noviembre de 2018. https://le.nantes.archi.fr/?cursus=licence-formation-initiale.
ENSA Nantes. Conjunto (no exhaustivo) de actividades desarrolladas, entro otros, en los espacios de no programados: http://www.nantes.archi.fr/fr/archives (consultada el 9 de enero de 2019).
Jahren, Hope, Maria Jose Perez Viejo, y Ignacio Villaro Gumpert. 2017. La Memoria Secreta de Las Hojas. 1a edición. Barcelona: Paidós.
Lacaton, Anne, y Jean Philippe Vassal. 1997. 2G: Revista Internacional de Arquitectura. International Architecture Review. 2G: Revista Internacional de Arquitectura, ISSN 1136-9647, No. 60, 2011: 162. Barcelona: G. Gili.
Mora, Francisco. 2017. Neuroeducación: Solo Se Puede Aprender Aquello Que Se Ama. Madrid: Alianza.
Muñoz, Maria Teresa, Luis Rojo, Angela Juarranz, Sergio De Miguel, Julio César Moreno, Aurora Fernández, Mónica Alberola, y otros. 2017. “Revisiones Críticas Del Edificio de La BAUHAUS En Dessau de Walter Gropius y Adolf Meyer”. Cuadernos de Proyectos Arquitectónicos 7, no. 100 AÑOS DE LA BAUHAUS/FEÍSMO: 86-109.
Naylor, Gillian. 1985. The Bauhaus Reassessed: Sources and Design Theory. London: Herbert.
Pallasmaa, Juhani, y Carles Muro. 2018. Esencias. Barcelona: Editorial Gustavo Gili.
Paul, Caroline et Sauvage, André. 2013. Les coulisses d'une architecture. L'école d'arquitecture de Nantes avec Lacaton & Vassal. París: Archibooks+Sautereau Éditeur.
Ribagorda, Chema. 2016. “La Enseñanza de Diseño En España, Un Mapa Imaginario”. Gráffica 3, no. La Formación en Diseño: 14-19. doi:2387-0524.
Rodríguez-San Pedro Bezares, y Luis Enrique. 2002. Historia de La Universidad de Salamanca. Estructuras y Flujos. Vol. II. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
Schön, Donald A. 1992/2010. La Formación de Profesionales Reflexivos. Hacia Un Nuevo Diseño de La Enseñanza y El Aprendizaje En Las Profesiones. ed. Barcelona: Centro de Publicaciones del Ministerio de Educación y Ciencia. Espasa Libros.
Sennett, Richard, y Marina Espasa. 2014. L’espai Públic: Un Sistema Obert, Un Procés Inacabat. Barcelona: Arcàdia.
Till, Jeremy. 2009. Architecture Depends. Cambridge, MA: MIT Press.
Wick, Rainer. 2007. La Pedagogía de La Bauhaus. 2a ed. Madrid: Alianza.
Wingler, Hans M., Carlos Sambricio, y Francisco Serra Cantarell. 1980. La Bauhaus Weimar Dessau Berlin 1919-1933. 2 ed. Barcelona: Gustavo Gili.