UVA students bring Architecture closer to both schools and families in Castilla y León
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_zarch/zarch.2019123570Keywords:
Vocations, Workshop, Collaborative, Childhood, FamiliesAbstract
There is a general decrease in the interest in architecture that makes it necessary to do initiatives with the aim of children and young people of all ages, and not just before entering university, knowing the profession and competencies that architects can develop. The main goal of this Innovation Project is to organize collaborative and multi-disciplinary procedures to bring architecture closer to both the educational centres in Castilla y León and to society. During the school year students, professors, researchers, administration staff and former Architecture students propose ludic and collaborative activities to do in non-university educational centres. The year ends with a Fair "Espacios de Ingenio" at our own University.
Downloads
References
Atrio, Santiago. 2016. Educación y Arquitectura: ayer, hoy manñana. Crónica del III Encuentro Internacional de Educación en Arquitectura para la Infancia y la Juventud. In Tabiya, Revista de Investigación e Innovación Educativa UAM, nº 44 (2016) Jorge Raedó y Virginia Navarro, 131-148. https://revistas.uam.es/tarbiya/article/view/6809/Tarbiya%2044_08 (Last accessed 20 August 2018).
AMAG! The Architecture Magazine for Children. https://a-magazine.org/ (Last accessed 20 August 2018).
Caro Gallego, Cristina. 2014. Futuros arquitectos formadores: didáctica de la Arquitectura en la escuela. In XII Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria 2014. El reconocimiento docente: innovar e investigar con criterios de calidad. Rafael Muñoz Guillena, María José Rodríguez-Jaume, María Elia Gutiérrez-Mozo, David Fontcuberta Rubio, Juan-David Sempere-Souvannavong, Irene Sentana Gadea, Raquel Pérez del Hoyo, Laura Soler Azorín y María José Torregrosa Vélez, 681-695. Universidad de Alicante. https://web.ua.es/va/ice/jornadas-redes-2014/ (Last accessed 20 August 2018).
Conde Lázaro, Carlos. 2014. Informe del Rector de la Universidad Politécnica de Madrid, Carlos Conde Lázaro, en la Real Academia de Ingeniería el 10 de abril de 2014. http://www.raing.es/sites/default/files/Intervenci%C3%B3n%20Carlos%20Conde.pdf (Last accessed 20 August 2018).
Encinas Hernández, Javier. 2013. Arquitectura temprana. Estrategias didácticas de formación arquitectónica en el Sistema educativo actual desde la enseñanza secundaria. Doctoral thesis. Universidad de Valladolid. ETS de Arquitectura, https://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/16246/1/Tesis837-160224.pdf (Last accessed 20 August 2018).
Gardner, Howard. 1983. Multiple intelligences. Nueva York: Basic Books.
Grupo Playgrounds. 2014. Manifiesto sobre educación, arquitectura e infancia. In fronterad Revista digital. http://www.fronterad.com/?q=manifiesto-sobre-educacion-arquitectura-e-infancia (Last accessed 20 August 2018).
Little Architects http://littlearchitect.aaschool.ac.uk/ (last accessed: 20 August 2018)
Muntañola Thornberg, Josep. 1984. El niño y la arquitectura: manual introductorio sobre la enseñanza de la arquitectura y del urbanismo en las escuelas. Barcelona: Editorial Oikos-Tau, Barcelona. B5. Colección Didactica del Medio Ambiente. Serie B Ciencias Sociales y Medio Ambiente.
Navarro, Virginia. 2016. ¿Porqué enseñar arqutiectura a los niños? in Blog Fundación Arquia, 22 july. http://blogfundacion.arquia.es/2016/07/por-que-ensenar-arquitectura-a-los-ninos/ (Last accessed 20 August 2018).
Obra Social La CAIXA Y FECYT. 2015. ¿Cómo podemos estimular una mente científica?. Estudio sobre vocaciones científicas. https://www.fecyt.es/en/.../2015/02/informe_estimular_mentes_cientificas_2015.pdf (Last accessed 20 August 2018).
Raedó, Jorge. 2013. Informe sobre educación arquitectónica para niños en España y Latinoamérica. In fronterad Revista digital http://www.fronterad.com/?q=informe-sobre-educacion-arquitectonica-para-ninos-en-espana-y-latinoamerica&page=&pagina=2 (Last accessed 20 August 2018).
Ramón-Cueto, Gemma. 2015. TIC en el Proyecto de Innovación Docente ORIENTA de la Escuela Técnica Superior de Arquitectura de la Universidad de Valladolid. In III Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Competitividad (CINAIC 2015). Josefina González Cubero, 100-104. Madrid. https://es.slideshare.net/eraser/actas-oficiales-del-congreso-cinaic-2015 (Last accessed 20 August 2018).
Ramón-Cueto, Gemma. 2016. TIC en el PID “ORIENTA-ETSA” y su salida del ámbito universitario con el proyecto ´musiARQ: creando arquitectura con la música` en colegios e institutos. In VI Jornada de Innovación Docente de la Universidad de Valladolid. Los Universos Docentes. Universidad de Valladolid. https://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/18390/1/Tic-PID-ORIENTA-ETSA-Jornada-Innovaci%C3%B3n-Docente.pdf (Last accessed 20 August 2018).
Rosales Noves, Xose Manuel. 2013. PROXECTOTERRA. Un país: su arquitectura y su territorio. In VIII Congreso DOCOMOMO Ibérico. La Arquitectura del Movimietno Moderno y la Educación. Universidad de Málaga: Ministerio de Educación Cultura y Deporte, 23-30. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=581375 (Last accessed 20 August 2018).