Under roof natures. Brazil, Mexico and Venezuela’s pavilions at Brussels 1958
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_zarch/zarch.2019133911Keywords:
Expo '58, Exhibition pavillions, Nature imaginaries, Latin-American modern architecture, Modern gardensAbstract
The purpose of this paper is to analyse the relationships between nature, identity and architecture through the pavilions of three countries, great exponents of Latin American modern movement at a key time of international political tension, renewed technological optimism and local revisions of architectural modernity. The aim is to establish its position against nature imaginaries, through the comparison of institutional, curatorial and architectural discourses, in an event dedicated to a new humanism under atomic energy power that was inspiring and threatening at the same time. The result of this research is the demonstration of the tension between the foundational myth of the ungraspable territorial, the need for the abstraction of the new architecture and the economical exploitation. This article documents and illustrates the nature presented and represented in the architecture and the objects exhibited under the three Latin American roofs, sometimes in clear contradiction — idealized and exploited nature for the construction of the imaginary of the young nations.
Downloads
References
Baucher, Lucien-Jacques. 1958. Venezuela, Rythme 25 (octubre): 26.
Briuolo, Diana. 2009. Guerra Fría en Bruselas: México en la Exposición Universal de 1958. Discurso Visual. (julio-diciembre): 13. Recuperado desde: http://discursovisual.net/dvweb13/agora/agodiana.html
Castañeda, Luis. 2012. Pre-Columbian Skins, Developmentalist Souls: The Architect as Politician. En Latin American Modern Architectures: Ambiguous Territories, coords. Helen Gyger y Patricio del Real, 93-114. Nueva York: Routledge.
De Kooning, Mil. 2008. Un théâtre de “la vie désemmurée, tangible, à ciel ouvert. Le pavillon brésilien”. En L'architecture moderne à l'Expo 58. Pour un monde plus humain. Rika Devos y Mil De Kooning, Mil, coord. Bruselas: Fonds Mercator. 214-229.
Devos, Rika y De Kooning, Mil. 2008. La lie, la base, la rinçure et la dépouille. Style Expo - Style Atome. En L'architecture moderne à l'Expo 58. Pour un monde plus humain. Rika Devos y Mil De Kooning, Mil, coord. Bruselas: Fonds Mercator. 32-53.
Dias Dantas, André. 2010. Os pavilhões brasileiros nas Exposições Universais. Tesis de Maestría. Faculdade de Arquitetura, Universidade de São Paulo.
Everarts de Velp, Charles. 1956. Le Thème De Bruxelles 1958 : Bilan Du Monde Pour Un Monde Plus Humaine. Bruselas: Commisariatt Général du Gouvernement pres L’Exposition Universelle et Internationale de Bruxelles 1958.
Exposition universelle et internationale de Bruxelles, 1958. Belgique. Catálogo oficial. Commissariat général du Gouvernement, Exposition universelle et internationale de Bruxelles. (Bruselas: 1960-1961)
Gamboa, Fernando. 1956. Programa museográfico presentado por Fernando Gamboa a la consideración del Lic. Gilberto Loyo, Secretario de Economía. 30 de diciembre. Ciudad de México: Promotora Cultural Fernando Gamboa. Recuperado desde: https://www.ufrgs.br/propar/publicacoes/ARQtextos/pdfs_revista_16/04_ALN.pdf. (Consultado el 7 de junio de 2019).
Goldhagen, Sarah y Legault, Réjean. 2000. Anxious Modernisms. Experimentation in Postwar Architectural Culture. Montreal, Cambridge: Canadian Centre for Architecture, The MIT Press.
Lara, Fernando. 2019. Notas sobre la excepcionalidad. En Excepcionalidad del modernismo brasileño, 7-34. São Paulo, Austin: Nhamerica Press LLC.
Marinas, José-Miguel y Santamaría, Cristina. 2015. El bazar americano en las exposiciones universales. Madrid: Biblioteca Nueva.
Meurs, Paul. 2000. O pavilhão brasileiro na Expo de Bruxelas, 1958. Arquiteto Sérgio Bernardes. Arquitextos 01, 007.07, Vitruvius, (diciembre) Recuperado desde: http://www.vitruvius.com.br/revistas/read/arquitextos/01.007/947 (Consultado el 7 de junio de 2019).
Nobre, Ana Luisa. A feira mundial de bruxelas de 1958: o pavilhão brasileiro. Arquitexto 16 (s/f): 98-107.
Peintures, Sculptures, Ceramiques du Venézuéla. (Folleto de las obras de arte del pabellón venezolano) (Caracas: Cromotip, 1958).
Pereira, Edgard Baptista. 1958. ‘Message du Commissaire général’. En Commissariat Général du Brésil, Brasil. 1958.
Poniatowska, Elena. 1958. La imagen de México en Bruselas es la de un país que ha trabajado mucho por salir de la miseria y de la esclavitud. México en la cultura: Suplemento cultural de Novedades. 23 de marzo.
Ramírez Vázquez, Pedro; Mijares Alcérreca, Rafael. 1959. Pabellón de México en la exposición universal de Bruselas. Revista Arquitectura México 65 (marzo): 8-12.
Règlement général. Exposition Universelle et Internationale Bruxelles 1958. Bruselas.
Vemenne, Hugues. 1958. Mexique – Venezuela. Aux pays de l’indépendence et des soleils de 365 jours…, Le Soir, 31 de mayo.