Claude Parent’s Venise Pavilion (1970): Fonction Oblique’s theorical traces and conceptual legacy
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_zarch/zarch.2019133942Keywords:
Claude Parent, Venice Pavilion, 1970 Biennial, Fonction ObliqueAbstract
In the twentieth century's artistic avant-garde, the abstraction contributed to the oblique and asymmetrical vision thanks to a look away from frontalities that would relegate the importance of the binomial space - time. The balance between weight and weightlessness, or statism and instability, led to movements such as Russian constructivism, Neoplasticism, Elementalism or suprematism. Some later spatial utopias, such as that developed by the French group “Architecture Principe”, inherited that theoretical legacy proposing to challenge the spatial order established with its Theory of "Fonction Oblique”, from the cultural context of May 68 French. Its dimensional scope, reflected in its ambitious graphics, ranged from the territorial to the domestic. However, its conceptual foundation was more literally materialized in reduced scale’s experiments, such as the French Pavilion of the 35th Venice Biennale of 1970. This article will identify the theoretical precedents of the sensory experience offered by this ephemeral space, whose main foundation was the questioning of the Cartesian axes of its architectural envelopes -floor, wall and ceiling- and their indiscriminate fusion. The critical analysis of the Pavilion, carried out by Claude Parent integrating architecture and art under the paradigm of the oblique, will allow us to question whether contemporary architectures continue to develop that conceptual legacy, and if at other scales it has ceased to be as utopian as then, and if it makes even more sense.
Downloads
References
Bryant, Antony. 2014. Modernidad líquida, complejidad y turbulencia. En Arte, ¿Líquido?. Zygmunt Bauman et al. Madrid: Ediciones Sequitur, 59-70.
Buri, Samuel, Responses des artistas a l’Invitation de Claude Parent. Participation française à la biennale de Venise/ Préface de Claude Parent. Exposition Venise, Biennale 1970. Recogido en Bibliothèque Kandissky, Centre de Documentation et de Recherche du Musée Nationales.Centre Pompidou. 1970 VENIS 7 G.f.
Cohen, Jean Louis. French Pavilion, 1912, Fausto Finza. A Beax-Arts exercise in the Giardini, http://www.commonpavilions.com/pavilion-france.html (consultado 15 de mayo de 2019)
Cohen, Jean Louis. 2014. L’architecture au XXe siècle. Modernité et continuité. París: Hazan.
Cortes, Juan Antonio.1991. La estabilidad formal en la arquitectura contemporánea. Valladolid: Secretariado de Publicaciones Universidad de Valladolid.
Cortes, Juan Antonio. 1991. La oblicuidad como recurso las vanguardias. Contra la ley del ángulo recto: de Theo van Doesburg a Louis Kahn. Escritos sobre arquitectura contemporánea, 1978-1988. Madrid: Colegio Oficial de Arquitectos de Madrid). 163-172, http://oa.upm.es/45487/1/1991_oblicuidad_JAC.pdf (consultado 20 de Mayo de 2019)
Cortes, Juan Antonio.2018. La liberación vanguardista. Nuevos principios formales en el arte y la arquitectura del siglo XX, 1900-1931, Volumen 2. Madrid: Fundación Arquia.
Doesburg, Théo Van. 1925. La évolution de l’architecture moderne en Hollande. L’Architecture Vivante, (Automne & Hiver): 14-20.
Eco, Umberto.1992. Obra Abierta (1962). Barcelona: Planeta de Agostini, https://fdocuments.co/document/obra-abierta-de-eco.html (consultado 25 de mayo de 2019).
Eco, Umberto. 2018. La Belleza. A hombros de Gigantes. Conferencias en La Milanesiana 2001-2015. Barcelona: Lumen.
Fullaondo, Juan Daniel.1968. Claude Parent y Paul Virilio 1955-1968, arquitectos. Madrid: Alfaguara.
Fullaondo, Juan Daniel. 2006. Toujours l’oblique. Claude Parent Vue par…50 témoignages du monde entier. París: Ed. Groupe Moniteur, Départament Architecture.
Fullaondo Buigas del Dalmau, Diego. 2012.La invención de La Fonction Oblique. Tesis Doctoral. Departamento de Proyectos de Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Madrid, Universidad Politécnica de Madrid, http://oa.upm.es/10713/ (consultado 20 de mayo de 2019)
Giedion, Sigfried. 1975. La arquitectura, fenómeno de transición: las tres edades del espacio en arquitectura. Barcelona: Gustavo Gili.
Giedion, Sigfried. 1978. Espacio, tiempo y arquitectura: el futuro de una nueva tradición. Madrid: Dossat.
Jaffé, Hans. 1969. The diagonal Principe in the Works of Van Doesburg and Mondrian. The Structurist nº9: 14-21.
Linares de la Torre, Oscar. 2015. Las concepciones espaciales de Sigfried Giedion como teoría del proyecto. BAC, Boletín Académico. Revista de Investigación y Arquitectura Contemporánea, nº5:11-18.
Panofsky, Erwin. 1973. La perspectiva como forma simbólica. Barcelona: Tusquets Editores.
Parent, Claude.1970. El pabellón de Francia. Arquitectura nº144: 34-35.
Parent, Claude.1970. Participation française à la biennale de Venise/ Préface de Claude Parent. Exposition Venise, Biennale 1970. Recogido en Bibliothèque Kandissky, Centre de Documentation et de Recherche du Musée Nationales.Centre Pompidou. 1970 VENIS 7 G.f.
Parent, Claude.1971. Biennale de Venise 1970. Nueva Forma nº63: 66-67.
Parent, Claude.1975. Claude Parent, Architecte. Un homme et son métier Paris: Éditions Robert Laffont S.A.
Parent, Claude. 2009. Vivir en lo oblicuo. Barcelona: Gustavo Gili S.A.
Pérez Moreno, Lucía C. 2014. Claude Parent en Nueva Forma: La recepción de Architecture Principe en España. Proyecto, Progreso y Arquitectura nº11: 76-89 https://revistascientificas.us.es/index.php/ppa/article/view/41/222 (consultado 19 de mayo de 2019)
Ragon, Michel.1982. Monographie critique d’un architecte. Claude Parent. Paris: Dunod.
Rambert, Francis.2015. Absolument atypique, resolument modern. En Claude Parent, l’Œuvre construite, l’Œuvre graphique, Frédéric Migayrou & Francis Rambert. Paris: Editions Hyx/ Cité de l’architecture, 21-27.
Schmarsow, August. La esencia de la creación arquitectónica, 1893, (conferencia pronunciada en la Universidad de Lipzig el 8 de Noviembre de 1893, https://historiadelarte2008.wordpress.com/2008/09/26/la-esencia-de-la-creacion-arquitectonica/ (consultado 1 de Mayo de 2019).
Simonot, Béatrice. Junio 2012. Claude Parent, el Riesgo erigido en modo operativo. DC Papers, Revista de Crítica y Teoría de la Arquitectura. Departamento de Composición Arquitectónica UPC nº 23, Arquitecturas al límite: 55, https://upcommons.upc.edu/handle/2099/12399 (consultado 7 de mayo de 2019).
Béatrice Simonot. 2008. La fou de la diagonale. Claude Parent, architecte.Paris: Actes Sud.
Virilio, Paul.1966. La Fonction Oblique. Architecture Principe, nº1, (Février, 1966). En Architecture Principe: 1966 et 1996. 1996. Besançon: Les Editions de l'imprimeur.
Zevi, Bruno.1972. Encuentro con Parent. Nueva Forma nº 78-79: 7