Architectural installation as a place for controversy/discussion on heritage

Authors

  • José Ramón Moreno-Pérez Universidad de Sevilla
  • Marta García de Casasola Gómez Universidad de Sevilla; Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico

DOI:

https://doi.org/10.26754/ojs_zarch/zarch.2021165733

Keywords:

Heritage, installation, cultural values, architecture, musealisation, flows, habitability

Abstract

The current debate surrounding the cultural function of heritage is no longer centred on the typological classification of cultural goods – linked to cataloguing and institutional protection processes -  but has shifted towards a complex, participative heritage intervention. This method of working with objects from the past highlights the necessity for their incorporation into a problematic present. The role played by architecture in this field is encapsulated in “architectural installations”, which have become a relatively unexplored setting for underlying cultural conflicts in so-called “controversial heritage”. These installations act as “museums of strangeness” where cultural participation allows for innovation in the values proposed by earlier theories of heritage.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Ramón Moreno-Pérez, Universidad de Sevilla

(Seville, 1954). PhD in Architecture from the Higher Technical School of Architecture, Seville (1993). Professor of Architectural History, Theory and Composition at the University of Seville. Co-director and Professor of the Master in Architecture and Heritage organised by the University of Seville and the Andalusian Institute of Historical Heritage. Supervisor of numerous doctoral theses and research papers. Member of the COMPOSITE, HUM-711 research group at the University of Seville. Director of the School of Architecture, Malaga between 2008 and 2012. Mr. Moreno Pérez has extensive research experience and a has contributed to wide range of publications which have focused in recent years on the definition of the so-called “contemporary habitability”. He is also author of the recently published book “Adentrándose en la sombre, hay una arquitectura...” (Malaga: RECOLECTORES URBANOS, 2020).

Marta García de Casasola Gómez, Universidad de Sevilla; Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico

(Seville, 1974). PhD in Architecture from the Higher Technical School of Architecture, Seville (2012) with the thesis Memory, Time and Authenticity: three fictions for intervening and interpreting heritage. Associate professor since 2004 and member of the HUM-711research group. Since 2003 Ms. Garcia de Casasola Gómez has worked for the Andalusian Institute of Historical Heritage as an architect and Head of the Projects Department. Her role mainly consists of Diagnostics and Intervention projects in Andalusian Immovable Historical Heritage.

References

Agamben, G. (2006) El tiempo que resta. Madrid: TROTTA editorial.

Agamben, G. (1996) La comunidad que viene. Valencia: PRE-TEXTOS.

Baudrillard, J.; Nouvel, J. (2001) Los objetos singulares, Arquitectura y filosofía. Buenos Aires: FONDO DE CULTURA ECONÓMICA DE ARGENTINA S.A.

Bauman, Z. y Santos Mosquera, A. (2013) Vida líquida (Contemporánea). Madrid: AUSTRAL.

Belting, H. (2020) Antropología de la imagen. Madrid: Katz, editores.

Blumenberg, H. (2000) LA RISA DE LA MUCHACHA TRACIA. Una protohistoria de la teoría. Valencia: PRE-TEXTOS.

Borkenau F. (1984) Then and beginning. Nueva York: Columbia University Press.

Bourriaud, N. (2004) Posproducción. La cultura como escenario: modos en que el arte reprograma el mundo contemporáneo. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.

Broncano, F. (2020) Espacios de intimidad y cultura material. Madrid: Cátedra.

Cacciari, M. (2015) El poder que frena. Buenos Aires: AMORRORTU.

Calasso, R. (2020) El cazador celeste. Barcelona: ANAGRAMA.

Calasso, R. (2008) La locura que viene de las Ninfas. Madrid: editorial Sexto Piso.

DANIEL LIBESKIND revista El croquis 80, 1996.

Déotte, J.L. (1998) Catástrofe y olvido: las ruinas, Europa, el museo. Santiago de Chile: Cuarto Propio.

Derrida, J. (2003) ESPECTROS DE MARX. EL ESTADO DE LA DEUDA, EL TRABAJO DEL DUELO Y LA NUEVA INTERNACIONAL. Buenos Aires: Editorial TROTTA.

Didi-Huberman, G. (2012) Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismo de las imágenes. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Ed.

Didi-Huberman, G. (2009) La imagen superviviente. HISTORIA DEL ARTE Y TIEMPO DE LOS FANTASMAS SEGÚN ABY WARBURG. Madrid: ABADA EDITORES.

Enard, M. (2020) El banquete anual de la Cofradía de los Sepultureros. Barcelona: LITERATURA RANDOM HOUSE.

Flores, R. / Prats, E (2020) Sala Beckett Centro Internacional de Dramaturgia: rehabilitación de la antigua cooperativa Pau i Justicia Poblenou, Barcelona. México: Ayuntamiento de Barcelona, Arquine.

Flusser, V. (2015) El universo de las imágenes técnicas. Elogio de la superficialidad. Buenos Aires: Caja Negra.

Garcés, M. (2020) La escuela de los aprendices. Barcelona: Galaxia Gutenberg.

González-Varas, I. (2014) Las ruinas de la memoria. Ideas y conceptos para una (im)posible teoría del patrimonio cultural. México, D.F.: Siglo XXI.

Groys, B. (2016) Arte en flujo. Ensayos sobre la evanescencia del presente. Buenos Aires: Caja Negra.

Groys, B. (2005) SOBRE LO NUEVO. Ensayo de una economía cultural. Valencia: PRE-TEXTOS.

Hejduk, J. (1997) Víctimas. Murcia: Librería Yerma. Arquilectura.

Huyssen, A. (2002) En busca del futuro perdido. Cultura y memoria en tiempos de globalización. México DF: Fondo de Cultura Económica.

Jaar, A. (2008) En, VV.AA., La Política de la Imágenes. Santiago de Chile: Metales Pesados.

Kabakov, I. / Groys, B. (1990) De las Instalaciones: Un Diálogo entre Ilya Kabakov y Boris Groys. Otoño 1990. Cali: http://www.lugaradudas.org/archivo/pdf/cuartilla5.pdf (consulta 05/01/2021).

Koolhaas, R. / Otero-Pailos, J. / Wingley, M. (2014) Preservation Is Overtaking Us. Nueva York: Columbia Book on Architecture and the City, GSAPP BOOKS.

Lahuerta, J.J. (2020) La nueva Sala Beckett de Flores y Prats. En VV.AA Sala Beckett. Obrador Internacional de dramaturgia. Rehabilitació de l`antiga Cooperativa Pau i Justícia del Poblenou. Barcelona: Ayuntamiento y Arquine.

Lahuerta, J.J. (2010) Humaredas. Arquitectura, ornamentación y medios impresos. Madrid: Outer Ediciones.

Leach, N. (2003) Belonging, en AA Files nº49. Londres: AA School of Architecture.

Luhmann, N. (2000) La realidad de los medios de masa. México D.F.: Anthropos.

Macho Román, R. (2016) El tiempo de las imágenes. Notas acerca de la Historia del Arte según Didi-Huberman. En Vol. 12 revista ESCRITURA E IMAGEN. Madrid: Ediciones complutenses https://doi.org/10.5209/ESIM.54028

Maillard, Ch. (2015) La mujer de pie. Barcelona: Galaxia Gutenberg.

Marchán Fiz, S. (2015) Patrimonio: resistir en la globalización. En revista ASTRAGALO Núm. 20. Buenos Aires: Universidad Abierta Iberoamericana.

McCarter, R (2015) Steven Holl. New York: Phaidon.

Michaud, Y. (2007) El arte en estado gaseoso: ensayo sobre el triunfo de la estética. México: FCE.

Moneo, R. (2017) La vida de los edificios. La mezquita de Córdoba, la lonja de Sevilla y un Carmen en Granada. Barcelona: Acantilado.

Moreno-Pérez, J.R. (2020) Adentrándose en la sombra. Hay una arquitectura… Málaga: RECOLECTORES URBANOS.

Moreno-Pérez, J.R. / García-Casasola, M. (2017) Visiones patrimoniales para construir el objeto del siglo. En PH Boletín del Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, n.91, pp. 118-119. Sevilla: Consejería de Cultura.

Tokarzuck, O. (2020) Un lugar llamado Antaño. Barcelona: ANAGRAMA.

Ottavianelli, A. / Gandolfi, F. (2013) Volver a ser. Restauración material y simbólica de la casa Mariani-Teruggi. En PH Boletín del Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, n.84, pp. 154-173. Sevilla: Consejería de Cultura https://doi.org/10.33349/2013.84.3392

Quetglas, J. (2017) Restos de arquitectura y de crítica de la cultura. Barcelona: Arcadia.

Rielg, A. (1999) El culto moderno a los monumentos. Madrid: Visor. Dis., S.A.

Sloterdijk, P. (2020) El imperativo estético. Escritos sobre arte. Madrid: AKAL.

Sloterdijk, P. (2007) Derrida, el egipcio. El problema de la pirámide judía. Buenos Aires: Amorrortu.

Sloterdijk, P. (2011) Sin salvación. Madrid: AKAL.

Sloterdijk, P. (2012) Has de cambiar tu vida. Valencia: PRE-TEXTOS.

Tafuri, M. (1986) Storia dell'architettura italiana (1944-1985). Torino: EINAUDI.

Wajcman, G. (2001) El objeto del siglo. Buenos Aires: AMORRORTU.

Published

2021-09-13

How to Cite

Moreno-Pérez, J. R., & García de Casasola Gómez, M. (2021). Architectural installation as a place for controversy/discussion on heritage. ZARCH. Journal of Interdisciplinary Studies in Architecture and Urbanism, (16), 132–147. https://doi.org/10.26754/ojs_zarch/zarch.2021165733