The window as a symbol of the architect's gaze
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_zarch/zarch.2023208863Keywords:
Gaze, Window, View, Perspective, ArchitectureAbstract
The history of the architectural gaze follows a linear course, except for the one that occurs in the Renaissance. At that moment, with the appearance of perspective and the consolidation of the window trope, architecture became aware of the true role of the gaze. From a historical point of view, the vision of perspective has been privileged over the window way of seeing the world. But the symbolic, physical, and social richness of the window is meaningful. The text unravels the history of the window from a phenomenological and psychic approach. If the painting has appropriated the window to emphasize its delimiting power, architecture claims it as an intertextual space from which to think itself. The window symbolizes the image of the architectural gaze insofar as it frames, focuses and discards part of the world. From ancient times, to Ledoux and Le Corbusier, the window allows us to see through it, at the same time as it allows us to see the gaze itself. The window condenses the architectural gaze thanks to the material and psychological image it represents. In short, it shows, by itself, the powerful phenomenology of the architect's gaze.
Downloads
References
Alberti, Leon Battista. De Re Aedificatoria. Los Diez Libros De Architectura. Edición consultada. Oviedo: Colegio Oficial de Aparejadores y Arquitectos Técnicos de Asturias, 1975.
Appleton, Jay. The Symbolism of Habitat: An Interpretation of Landscape in the arts. Seattle: University of Washington Press, 1990.
Barthes, Ronald. Mitologías. Madrid: Editorial Siglo XXI, 1999 (1970).
Berger, John. La apariencia de las cosas. Barcelona: Gustavo Gili, 2014 (1972).
Berger, John. Sobre el dibujo. Barcelona: Gustavo Gili, 2011.
Bryson, Bill. En casa. Una breve historia de la vida privada. Barcelona: RBA, 2010.
Calvino, Italo. Colección de arena. Barcelona: Siruela, 2001 (1984).
Claudel, Paul. El ojo oye. Edición consultada. Madrid: Vaso Roto Ediciones, 2015 (1946).
Cousins, Mark. Historia y arte de la mirada. Barcelona. Editorial Pasado y Presente, 2018.
Da Vinci, Leonardo. Cuaderno de Notas. “De como la pintura aventaja a todas las obras humanas por razón de su conexión con la sutil especulación”, Arganda del Rey (Madrid): EDIMAT, 2003 (1476-1518)
Desplazes, Andrea (ed.) Construir la arquitectura. Del material en bruto al edificio. Un manual. Barcelona: Gustavo Gili, 2010.
Fernández Galiano, Luis. El espacio privado: cinco siglos en veinte palabras. Madrid: Dirección General de Bellas Artes y Archivos, 1990.
Földényi, László F. Los espacios de la muerte viviente. Kafka de Chirico y los demás. Barcelona: Círculo de Lectores, 2018.
Gómez de la Serna, Ramón. Ismos. Madrid: Biblioteca Nueva, 1931.
Koolhaas, Rem. Elements of Architecture. James Westcott e Irma Boom, International Architecture Exhibition, La Biennale Di Venezia. Venezia: Marsilio, 2014.
Matisse, Henri. Escritos y opiniones sobre arte. Madrid: Editorial Debate. Traducción Mercedes Casanova, 1993 (1972).
Martín de Blas, Juan Manuel. Elogio de la luz, “Rafael Moneo, Coraje y convicción”. Madrid: Televisión Española, 2003.
Merleau-Ponty, Maurice: “El ojo y el espíritu”, en Dos escritos sobre pintura. Almería: Universidad de Almería, 2012.
Panofsky, Erwin. La Perspectiva como forma simbólica. Barcelona: Tusquets Editores, 1985 (1927).
Pierantoni, Ruggero. El ojo y la idea. Fisiología e historia de la visión. Buenos Aires: Paidós Comunicación, 1984.
Stoichita, Victor I. La invención del cuadro: arte, artífices y artificios en los orígenes de la pintura europea, Barcelona: Ediciones del Serbal, 2000.
Swillens, Petrus Theodorus Arnoldus. Jan Vermeer, painter of Delft, 1632-1675. Utrech: Spectrum, 1950.
Van Eyck, Aldo. “Encuentro en Oterloo”. TEAM X, Cuadernos del Taller, nº20. Buenos Aires: Nueva Visión, 1966. http://www.scribd.com/doc/11453424/Textos-de-Giedion-Kahn-Utzon-Banham-VanEyck-Jacobs-Venturi-Sola-Morales-sobre-Arquitectura-Moderna-de-posguerra (consultado octubre de 2022)
Zagajewski, Adam. Una leve Exageración. Barcelona: Acantilado, 2019.