Frameworks of place. From revealed patterns to imposed patters

Authors

  • Alejandro Gómez García Universidad CEU San Pablo

DOI:

https://doi.org/10.26754/ojs_zarch/zarch.201319389

Keywords:

Trace, pattern, grid, imposed pattern, revealed pattern

Abstract

The proximity between the terms trace and pattern suggests the possibility to understand one as part of the other. In other words, trace may be thought as a fragment, vestige, or matrix of a possible geometric grid specific and characteristic of a particular place. Either when conceived as the result of certain pre-existing structures, natural or artificial, or when established from conditions outwit specific situations, pattern may act as a regulating guide during the architectural design process, guaranteeing both the unity of the whole and the integration between architecture and place. Rooted on a concise reflection of some of the most distinctive architectural proposals from the 1950’s and 1960’s, which apply grids or patterns as a fundamental compositional tool, and coinciding with the period in which the concept of the mat-building emerges forcefully in the heart of the first discussions of Team X, this paper outlines a possible framework of reference between the concepts of revealed pattern and imposed pattern, as an aid to the study of this approach to architectural design

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alejandro Gómez García, Universidad CEU San Pablo

Alejandro Gómez García (Almería, 1962). Arquitecto por la E.T.S.A. de Madrid (1988) y Doctor arquitecto por la Universidad Politécnica de Madrid (2002). Profesor de Estética y Composición en el Centro adscrito a la U.P.M. CEU_Arquitectura (1990-2001). Profesor adjunto de Introducción a la Arquitectura, Composición arquitectónica e Intervención en el Patrimonio Histórico en la Escuela Politécnica Superior de la Universidad San Pablo CEU (2001-2013). Ha impartido clases y seminarios en Venecia (Studium Generale Marcianum), Edimburgo (Edinburgh School of Architecture and Landsca- pe Architecture, and Edinburgh College of Arts) y Moscú (Stroganov Academy and Strelka Institute) así como numerosas conferencias en foros nacio- nales e internacionales. Ha publicado diversos libros y artículos sobre arquitectura moderna y actualmente dirige el grupo de investigación Arquitectura Contemporánea Española de la Universidad San Pablo CEU que desarrolla el Proyecto de Investigación I+D+i Espacios para la Enseñanza con una ayuda del Ministerio de Ciencia e Innovación 2012-2014. Ha colaborado en los estudios de arquitectura de Javier Carvajal (1986) y de Alberto Campo Baeza (1988-1992) y compagina, desde 1990, su labor docente con la profesional. Su obra ha sido expuesta en diversos ámbitos internacionales, Bienal de Venecia 2012 y Trienal de arquitectura de Lisboa 2013 entre otros, y reconocida en varias ocasiones, la última con el Premio COAM 2012.

References

AALTO, Alvar. La influencia de la construcción y los materiales en la arquitectura moderna. La humanización de la arquitectura. Barcelona, Tusquets editores, 1977

DUBBINI, Renzo; SORDINA, Roberto (Coord). Hôpital de Venise Le Corbusier. Testimonianze. Venezia, IUAV, 1999

EISENMAN, Peter. Ciudades de la arqueología Ficticia. Obras 1978-1988. Madrid, MOPU, 1995

JARÁIZ PÉREZ, José. El parque. Espacios, límites y jerarquías en la obra de SANAA. Tesis doctoral dirigida por Alberto Campo Baeza y Alberto Morell Sixto. E.T.S.A.M. Universidad Politécnica de Madrid, 2012. http://oa.upm.es/12741/

GÓMEZ GARCÍA, Alejandro. “Modelos internacionales”. Espacios para la Enseñanza. Tomo I. Madrid. Ediciones asimétricas, 2012

KEPES, Gyorgy (Coord.). The new landscape in art and science. 4ª ed. Chicago, Paul Theobald and Co., 1967

KOHN, Wendy. Moshe Safdie. London, Academy editions, 1996

LAMBERT, Phyllis (ed.). Mies van der Rohe in America. Montreal, Canadian Centre for Architecture, 2001

LEOZ, Rafael. Redes y Ritmos espaciales. Madrid. Fundación Rafael Leoz para la Investigación y Promoción de la arquitectura social. Editorial Blume, 1969

LIGTELIJN, Vincent (ed.). Aldo van Eyck. Works. Basel-Boston-Berlin, Birkhäuser Publishers, 1999.

LLOYD WRIGHT, Frank. An Organic Architecture: The Architecture of Democracy. London, Lund Humphries and Co. LTD, 1939

NORBERG-SCHULZ, Christian; DIGERUD, J.G. Louis I. Kahn, idea e imagen. Madrid, Xarait ediciones, 1981

O’BYRNE OROZCO, María Cecilia. El proyecto para el hospital de Venecia de Le Corbusier. Tesis doctoral dirigida por Josep Quetglas. E.T.S.A.B. U.P.C. Edición electrónica: http://hdl.handle.net/10803/6814

PETRILLI, Amedeo. Il testamento di Le Corbusier. Venezia, Marsilio editori, 1999

RILEY, Terence; BERGDOLL, Barry. Mies in Berlin. New York, The Museum of Modern Art, 2001

RONNER, Heinz; JHAVERI, Sharad. Louis I. Kahn. Complete Work 1935-1974. Basel-Boston, Birkhäuser, 1987

ROWE, Colin. Manierismo y arquitectura moderna y otros escritos. 2ª ed. Barcelona, Editorial Gustavo Gili, 1980

SARKIS, Hashim (ed.). Le Corbusier’s Venice Hospital. New York, Prestel Verlag, 2001

SERGEANT, John. Frank Lloyd Wright’s Usonian houses. Designs for moderate cost one-family homes. New York, Watson-Guptill Publications Inc., U.S. New edition, 1984

STRAUVEN, Francis. The Shape of Relativity. Amsterdam, Architectura & Natura, 1998

TANIZAKI, Junichiro. El elogio de la sombra. Madrid, Ediciones Siruela, 1995

TÁVORA, Fernando y otros. J.A. Coderch. Torre Valentina. Barcelona, E.T.S.A.V. Edicions UPC, 1999

VON FRISCH, Karl. Animal Architecture. New York. Harcourt Brace Jovanovich, Inc, 1974

WHYTE, Andy (ed.). Kisho Kurokawa. Architect and associates. Selected and current works. Melbourne. Images Publishing, 2000

Published

2013-12-31

How to Cite

Gómez García, A. (2013). Frameworks of place. From revealed patterns to imposed patters. ZARCH. Journal of Interdisciplinary Studies in Architecture and Urbanism, (1), 258–269. https://doi.org/10.26754/ojs_zarch/zarch.201319389

Issue

Section

Topic papers