Optimization and application of improvements in the evaluation of soft skills designed from the multidisciplinary vision of AprenRED

Authors

  • Jorge Vicente Romero University of Zaragoza image/svg+xml https://orcid.org/0000-0003-4629-6743
  • María Jesús Martínez Pestaña , Departamento de Ciencias de la Documentación e Historia de la Ciencia, Universidad de Zaragoza , https://orcid.org/0000-0003-1385-6177
  • Chelo Ferreira González , Departamento de Matemática Aplicada, Universidad de Zaragoza , https://orcid.org/0000-0002-3698-6719
  • Marina Pérez Monge , Departamento de Derecho Privado, Universidad de Zaragoza , https://orcid.org/0000-0003-1824-3732
  • Lucía María Molinos Rubio , Departamento de Derecho de la Empresa, Universidad de Zaragoza ,
  • María Palmira Vélez Jiménez , Departamento de Historia, Universidad de Zaragoza ,
  • Ana Rosa Abadía Valle , Departamento de Farmacología, Fisiología y Medicina Legal y Forense, Universidad de Zaragoza , https://orcid.org/0000-0002-1644-308X
  • José Basilio Acerete Gil , Facultad de Economía y Empresa, Universidad de Zaragoza , https://orcid.org/0000-0002-0385-2263
  • Jorge Aísa Arenaz , Departamento de Ingeniería Mecánica, Universidad de Zaragoza ,
  • María Carmen Alastuey Dobón , Departamento de Derecho Penal, Filosofía del Derecho e Historia del Derecho, Universidad de Zaragoza , https://orcid.org/0000-0003-3089-1361
  • Juan Manuel Artacho Terrer , Departamento de Ingeniería Electrónica y Comunicaciones, Universidad de Zaragoza , https://orcid.org/0000-0001-7322-9330
  • Ana Avedillo Salas , Departamento de Farmacología, Fisiología y Medicina Legal y Forense, Universidad de Zaragoza , https://orcid.org/0000-0003-2153-0417
  • María Luisa Bernal Ruiz , Departamento de Farmacología, Fisiología y Medicina Legal y Forense, Universidad de Zaragoza ,
  • María Victoria Bordonaba Juste , Departamento de Dirección de Marketing e Investigación de Mercados, Universidad de Zaragoza , https://orcid.org/0000-0002-1045-6242
  • Marta Borobia Frías , Departamento de Patología Animal, Universidad de Zaragoza , https://orcid.org/0000-0002-0680-9957
  • María Estrella Escuchuri Aísa , Departamento de Derecho Penal, Filosofía del Derecho e Historia del Derecho, Universidad de Zaragoza , https://orcid.org/0000-0003-3388-2700
  • Javier Esteban Escaño , Departamento de Ingeniería Electrónica y Comunicaciones, Universidad de Zaragoza , https://orcid.org/0000-0001-7995-6969
  • Ana Julia Fanlo Villacampa , Departamento de Farmacología, Fisiología y Medicina Legal y Forense, Universidad de Zaragoza , https://orcid.org/0000-0001-8064-8138
  • María del Mar Gasca Galán , Departamento de Contabilidad y Finanzas, Universidad de Zaragoza , https://orcid.org/0000-0002-1615-9505
  • Eva María Pilar Gómez Trullén , Departamento de Fisiatría y Enfermería, Universidad de Zaragoza , https://orcid.org/0000-0002-7876-4735
  • María Teresa Elena Gracia Cazorro , Departamento de Medicina, Psiquiatría y Dermatología, Universidad de Zaragoza ,
  • Blanca Isabel Hernández Ortega , Departamento de Dirección de Marketing e Investigación de Mercados, Universidad de Zaragoza , https://orcid.org/0000-0003-0752-3202
  • Francisco Javier Lanuza Giménez , Departamento de Farmacología, Fisiología y Medicina Legal y Forense, Universidad de Zaragoza , https://orcid.org/0000-0002-6485-1926
  • Araceli Loste Montoya, , Departamento de Patología Animal, Universidad de Zaragoza , https://orcid.org/0000-0002-1934-5397
  • María José Luesma Bartolome , Departamento de Anatomía e Histología Humanas, Universidad de Zaragoza , https://orcid.org/0000-0003-4071-1467
  • José Ignacio Martí Jiménez , Departamento de Patología Animal, Universidad de Zaragoza , https://orcid.org/0000-0003-1479-7076
  • María Ángeles Martinez Carballo , Departamento de Matemática Aplicada, Universidad de Zaragoza ,
  • Ignacio Martínez Ruiz , Departamento de Ingeniería Electrónica y Comunicaciones, Universidad de Zaragoza , https://orcid.org/0000-0002-2887-2105
  • María Aranzazu Martínez Pérez , Departamento de Ingeniería Mecánica, Universidad de Zaragoza ,
  • Ana Belén Mayo Calderón , Departamento de Derecho Penal, Filosofía del Derecho e Historia del Derecho, Universidad de Zaragoza ,
  • Francisco Javier Miana Mena , Departamento de Farmacología, Fisiología y Medicina Legal y Forense, Universidad de Zaragoza , https://orcid.org/0000-0001-5981-5448
  • Laura Navarro Combalía , Departamento de Patología Animal, Universidad de Zaragoza , https://orcid.org/0000-0002-0540-734X
  • Marta María Pérez Rontome , Departamento de Anatomía, Embriología y Genética Animal, Universidad de Zaragoza ,
  • José Prieto Martín , Unidad Predepartamental de Bellas Artes, Universidad de Zaragoza ,
  • Javier Pueyo Val , Departamento de Farmacología, Fisiología y Medicina Legal y Forense, Universidad de Zaragoza , https://orcid.org/0000-0001-8494-003X
  • María Ángeles Sáenz Galilea , Departamento de Farmacología, Fisiología y Medicina Legal y Forense, Universidad de Zaragoza , https://orcid.org/0000-0001-5724-3853
  • Marta Torralba Gracia , Centro Universitario de la Defensa ,
  • María Villarroya Gaudó , Departamento de Informática e Ingeniería de Sistemas, Universidad de Zaragoza ,
  • Jorge Vizueta Fernández , Departamento de Derecho Penal, Filosofía del Derecho e Historia del Derecho, Universidad de Zaragoza ,
  • Lucía Candela Díaz Pérez , Departamento de Ingeniería de Diseño y Fabricación Área de Ingeniería de los Procesos de Fabricación Escuela de Ingeniería y Arquitectura. Universidad de Zaragoza , https://orcid.org/0000-0003-3823-7903

DOI:

https://doi.org/10.26754/ojs_reiit/eiit.202216474

Keywords:

Soft skills; evaluation; acquisition; signature; multidisciplinary skills

Abstract

The specific competences are acquired by the students and certified by passing the different subjects of the study plans. However, soft skills are not systematically worked on and are not evaluated, which means that their acquisition cannot be guaranteed. However, these skills are a fundamental basis in higher education and in the future employment of university graduates. The current methodological paradigm of Higher Education shows the importance of authentic and alternative evaluation of learning, based on relevant activities or execution tasks. AprenRED's work in recent years has focused on the field of soft skills. In this case, the objective of this study is to optimize and improve the strategies and instruments for evaluating soft skills, based on the results obtained in recent years, from our multidisciplinary perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2022-10-03

How to Cite

Optimization and application of improvements in the evaluation of soft skills designed from the multidisciplinary vision of AprenRED. (2022). Revista educación, investigación, innovación Y Transferencia, 2, 162-174. https://doi.org/10.26754/ojs_reiit/eiit.202216474

Similar Articles

1-10 of 15

You may also start an advanced similarity search for this article.