Dialogues exchanged between Louis I. Kahn, Anne Tyng and Colin Rowe. Trenton Jewish Community Center

Authors

  • Guiomar Martín Domínguez Universidad Rey Juan Carlos
  • Isabel Rodríguez Martín Universidad Politécnica de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.26754/ojs_zarch/zarch.2018113212

Keywords:

Louis I. Kahn, Anne Tyng, Colin Rowe, Trenton Jewish Community Center, Revision of the modern movement, Patterns of growth

Abstract

The 1950s represent a major turning point in Louis Kahn’s career; a time in which his determination to comprehend Architecture’s quintessence led to the formulation of a series of decisive transformations in the conception of order and modernist space. His intuitions about the autonomous and indivisible condition of the ‘room’, based on the intimate agreement between the envelope and its structure, entwined with a simultaneous interest in the growth processes of forms, partly influenced by key figures in the North American context such as Buckminster Fuller and Robert Le Ricolais, and above all due to his intense collaboration with Anne Tyng. The evolution of the design for the Trenton Jewish Community Center can be regarded as paradigmatic of this junction of interests. Through it one can see how the transition from a ‘cellular’ layout of organic appearance to a regular chequered plan with classical connotations is naturally assumed. The main purpose of this article is to shed new light on the reasons for such changeover. It therefore proposes to recreate the hypothetical creative process of the architect, by re-drafting the different versions of the design, searching to reveal the key episodes within the decision-making process, such as the debate established between Kahn and Colin Rowe following the latter’s visit to Philadelphia, which may have prompted a radical change in the proposed arrangement model.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Guiomar Martín Domínguez, Universidad Rey Juan Carlos

Guiomar  Martín  Domínguez es  doctora  arquitecta  por  la  UPM  y  por  el  IUAV  de  Venecia,  máster  en  Historia  de  la  Arquitectura  por  The  Bartlett  School  y  arquitecta  por  la  ETSAM. Ha  sido  personal  investigador  en  formación (beca PIF) de  la  UPM  y  actualmente  es profesora asociada de proyectos en la URJC, además de colaborar con el  grupo  de  investigación  NuTAC  (UPM) y ejercer la profesión por cuenta propia. Ha realizado dos estancias de investigación pre-doctoral en TU-Delft y en la ENSA Paris-Belleville y ha sido profesora ayudante en el Wave Workshop del IUAV, conferenciante invitada en TU-Delft, en la Escuela de Arquitectura de Toledo (UCLM) y en  el  MPAA  de  la  ETSAM. Su trabajo de investigación, centrado principalmente en los procesos de generación de la forma arquitectónica y en el contexto de la revisión moderna de la segunda mitad del siglo XX, ha sido publicado en varios congresos y revistas internacionales como Docomomo 14th International Congress (2016), Journal of Architectural Education (2016, 70:2), De Arquitectura (2018, 34) o En Blanco (2018 10:24).

Isabel Rodríguez Martín, Universidad Politécnica de Madrid

Isabel Rodríguez Martín es arquitecta por la ETSAM e investigadora del grupo de investigación NuTAC (UPM). Actualmente es personal investigador en formación del Ministerio de Educación. Su tesis doctoral se centra en el estudio de la evolución y transformación de barrios modernos de vivienda social en Europa desde una perspectiva morfológica. Participa en varios proyectos de investigación del Plan Nacional I+D+i, el más reciente “Vivienda Social y Regeneración Urbana en América Latina”. Ha sido comisaria de las exposiciones y editora de sus libros homónimos “I+D+VS: futuros de la vivienda social en 7 ciudades”, “A pie de calle” (Madrid, Lima, Guayaquil) y “Arquitecturas VIS. Vivienda de interés social en 6 ciudades iberoamericanas” (Buenos Aires, México, São Paulo). Su trabajo ha sido publicado en distintos congresos internacionales como Docomomo 14th International Congress, CAH20thC International Conference on Intervention Approaches for 20th Century Architectural Heritage, el XXVIII Congress IAHS World Congress on Housing y revistas como ARKINKA o REIA. Además ha sido investigadora visitante en TU-Delft y en la Universidad Nacional de Rosario.

References

Brownlee, David B., y David G. De Long. 1991. Louis I. Kahn: in the Realm of Architecture: [exhibition]. New York: Rizzoli.

Cortés, Juan Antonio. 2013. Historia de la retícula en el siglo XX. De la estructura dom-ino a los comienzos de los años setenta. Valladolid: UVA.

Eisenman, Peter. 2011. Diez edificios canónicos 1950-2000. [1a ed. en inglés: 2008]. Barcelona: Gustavo Gili.

Gabriel, J. François. 1997. Beyond the cube: the architecture of space frames and polyhedra. New York: John Wiley & Sons.

Gargiani, Roberto. 2014. Louis I. Kahn - Exposed Concrete and Hollow Stones: 1949-1959. Laussane: EPFL Press.

Juárez Chicote, Antonio. 1998. Continuidad y discontinuidad en Louis I. Kahn: material, estructura y espacio. Tesis doctoral. Dirección: Juan Carlos Sancho Osinaga. Universidad Politécnica de Madrid. Escuelta Técnica Superior de Arquitectura.

Juárez Chicote, Antonio. 2008. “Entrelazamientos materiales”, Arquitectos: Revista del Consejo Superior de los Colegios de Arquitectos de España, no 185: 56–59.

Juárez Chicote, Antonio, y Francisco José Moreno Sánchez-Cañete. 2017. “Tyng Toy, 1949. Resonancias desde los inicios de una pionera desconocida”, RITA, no 07 (abril): 154–60.

Kahn, Louis I. 1957. “Louis I. Kahn”, Architectural Review 121, no 724 (mayo): 344–45.

Kahn, Louis I., y Anne Tyng. 1997. The Rome Letters 1953-1954. New York: Rizzoli.

Kepes, Gyorgy, ed. Vision + Value Series. New York: G. Braziller, 1965-66.

Le Ricolais, Robert. 1973. “Structural research 1935-1971”, Zodiac, no 22: 18–19.

Lucan, Jacques. 2009. Composition, non-composition: Architecture et théories, XIXe-XXe siècles. PPUR presses polytechniques.

Marcus, George H., y William Whitaker. 2013. The Houses of Louis Kahn. New Haven; London: Yale University Press.

McCarter, Robert. 2005. Rediscovering an Architecture of Mass and Structure / Jewish Community Center. Louis I. Kahn. London [etc.]: Phaidon.

McQuade, Walter. 1957. “Architect Louis Kahn and his strong-boned structures”, Architectural Forum, no 107 (octubre): 134–43.

Moneo, Rafael. 1993. “Geometría como única morada”, AV monografías, no 44: 2–3.

Rowe, Colin. 1956. “Chicago frame”, Architectural Review, no 120 (noviembre): 285–89.

Rowe, Colin. 1973. “Neo-Classicism and Modern Architecture II”, Oppositions, no 1 (septiembre): 1–26.

Rowe, Colin, y Robert Slutzky. 1963. “Transparency: Literal and Phenomenal”, Perspecta 8: 45–54.

Schaffner, Ingrid, ed. 2012. Anne Tyng: Inhabiting Geometry. Philadelphia: Institute of Contemporary Art, 2012.

Solomon, Susan G. 2000. Louis I. Kahn’s Trenton Jewish Community Center. New York: Princeton Architectural Press.

Tyng, Anne. 1969. “Geometric extensions of conciousness”, Zodiac, no 19: 130–62.

Tyng, Anne. 1985. Louis Kahn’s ‘Order’ in the creative process. Louis I. Kahn: L’uomo, il maestro, 277–90. Roma: Kappa

Valena, Tomas, Tom Avermaete, y Georg Vrachliotis, eds. 2011. Structuralism Reloaded? Rule-Based Design in Architecture & Urbanism. Stuttgart, London: Axel Menges.

Waddington, Conrad Hal. 1969. Behind Appearance: A Study of the Relations between Painting and the Natural Sciences in This Century. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Whyte, Lancelot L. 1951. Aspects of Form, A Symposium on Form in Nature and Art. Nueva York: Pellegrini & Cudahy.

Wright, Frank Lloyd. 1992. Frank Lloyd Wright Collected Writings. New York: Rizzoli.

Wurman, Richard Saul, ed. 1990. What will be has always been: the words of Louis I. Kahn. New York: Acces and Rizzoli.

Published

2018-12-04

How to Cite

Martín Domínguez, G., & Rodríguez Martín, I. (2018). Dialogues exchanged between Louis I. Kahn, Anne Tyng and Colin Rowe. Trenton Jewish Community Center. ZARCH. Journal of Interdisciplinary Studies in Architecture and Urbanism, (11), 138–153. https://doi.org/10.26754/ojs_zarch/zarch.2018113212