Labour and economic dimension in the formation of Spanish architects
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_zarch/zarch.2019123542Keywords:
Work, Learning, Precariat, Vocation, LabourAbstract
In 2013 Peggy Deamer, president of The Architect Lobby, described in a synthetic manner the relation that Architects stablish with the concept of work: “We don’t believe we do work”.
Taking as a starting point this particular self-perception of architecture professionals, the present article will be divided in two parts, the first will study the distancing of Spanish architects from the basic economic structures in their activity and among them and mainly, those associated to work. These would be characterized as fundamental elements in which to ground their relation with a progressively globalized world in which the economic dimension is, if not a priority, at least a fundamental one.
The second part will search for the origin of this distancing in the formative processes of architects, trying to analyse the very evolution of the concept of immaterial work and its presence in the university, in the capitalist model of flexible accumulation dominant in the western world and its translation into the conception of architecture as profession.
Downloads
References
Appadurai, Arjun. 2013. The Social Life of Things: Commodities in Cultural Perspective. Cambridge: Cambridge Univ. Press.
Aureli, Pier Vittorio. 2016. History, architecture and labour: a program for research. En Asymmetric Labors: The economy of architecture in theory and practice, ed. The Architecture Lobby, 156-61. USA: The Architecture Lobby.
Comisión de Actividad Profesional y visado. 2007. Análisis estratégico del campo de actividad profesional del ingeniero de Caminos, Canales y Puertos. Madrid: Colegio de Ingenieros de Caminos Canales y Puertos.
Deamer, Peggy. 2015. Work. En The architect as worker. Inmaterial labor, the creative class and the politics of design, ed. Peggy Deamer, 61-81. New york: Bloomsbury Academic.
Evgeny Mozdorov, Evgeny. 2018. Don’t believe the hype, the ‘sharing economy’ masks a failing economy. The Guardian, 28 de septiembre, sección e-commerce.
Fernández Alba, Antonio. 1984. Aprendizaje y práctica de la arquitectura en España. En El arquitecto: historia de una profesión, Coord: Spiro Kostof, 297-319. Madrid: Catedra.
Finkel, Lucila y Barañano, Margarita. 2014. La dedicación al trabajo de los estudiantes universitarios en España. RASE Revista de Sociología de la Educación 7, n.o 1: 82-103.
Fuentes Navarro; Candelaria, María; Contreras Becerra, Javier y López Chaves, Pablo. 2010. La depuración franquista de los colegios de arquitectos, 1939 - 1942. En II Encuentro de Jóvenes Investigadores en Historia Contemporánea. Granada: Editorial Universidad de Granada.
García de León Álvarez, María Antonia y García de Cortázar Nebreda, María Luisa. 1992. Universidades y Universitarios (1970-1990). Revista de Educación, Nº Extra 1: 89-107.
García del Campo, Salustiano. 1968. Cambios sociales y formas de vida. Revista Española de la Opinión Pública, Nº 13: 433-36.
García Gener, Paloma. 2015. La docencia de la ETSAM en su contexto histórico 1844 - 2015. Trabajo fin de grado, Politécnica de Madrid ETSAM.
Lazzarato, Maurizzio; Joshua David Jordan. 2012. The making of the indebted man: an essay on the neoliberal condition. Los Angeles, CA: Semiotext(e).
Lukács, György; Sartelli, Eduardo y Sacristán Luzón, Manuel. 2009. Historia y conciencia de clase: estudios de dialéctica marxista. Buenos Aires: Ediciones RyR.
Luque, Emilio. 2007. Informe Arquitectos 2007. Encuesta sobre el estado de la profesión. Madrid: Consejo Superior de Colegios de Arquitectos de España, Arquia Caja de Arquitectos.
———. 2009. Informe sobre el estado de la Profesión 2009. Madrid: Consejo Superior de Colegios de Arquitectos de España, Arquia Caja de Arquitectos.
Marcuse, Herbert. 1972. An essay in liberation. Boston: Beacon Press.
Martín Moreno, Jaime; De Miguel, Amando. 1976. Los arquitectos en España. Estudio sociológico de la profesión. Madrid: Hermandad Nacional de Previsión Social de Arquitectos Superiores.
Martín Serrano, Manuel; Cerezo Mata, Begoña y Aguilera Arilla, María José. 1984. Los universitarios madrileños: Vida, afanes y creencias después de la dictadura. Madrid: Ministerio de cultura, Dirección General de Juventud.
METRA Seis. 2003. Arquitectos 2003 Encuesta sobre el estado de la profesión. Madrid: Consejo Superior de Colegios de Arquitectos de España, Arquia Caja de Arquitectos.
Minguet Medina, Jorge. 2017. (Aspectos de) la arquitectura después de Bretton Woods. Sevilla: Universidad de Sevilla.
Moya, Luis. 1963. Carta Abierta a Don Carlos de Miguel. Revista Arquitectura 53: 43-44.
Pardo, Jose Luís. 2008. La descomposición de la Universidad. El País, 10 de noviembre, sección Tribuna: La cuarta página.
Perlin, Ross. 2012. Intern nation: earning nothing and learning little in the brave new economy. London; New York: Verso.
Rodríguez Graciani, Miguel Ángel. 1981. La función social del arquitecto. Crisis de identidad. En Congreso de Arquitectos de España. Granada 1981. Ponencias, ed. CSCAE. Madrid: CSCAE.
Sabiote Navarro, Diego. 1983. Marcuse: La dialéctica del principio del placer y el principio de realidad. Taula: Quaderns de pensament 2: 53-68.
Sennet, Richard. 2000. La corrosión del carácter. Barcelona: Anagrama.
Spencer, Herbert. 1992. El origen de las profesiones. REIS: Revista española de investigación sociológica, n.o 59: 317-28.
Vaz, Céline. 2017. Los arquitectos a finales del franquismo, entre la crisis profesional y el compromiso político-social. Segle XX. Revista catalana d’història 10: 31-48.
Vergés Escuín, Ricardo. 1980. El porvenir económico del arquitecto. Montreal: UNESCO / UIA.
Zafra, Remedios. 2017. El entusiasmo: precariedad y trabajo creativo en la era digital. Barcelona: Editorial Anagrama.
Zizek, Slavoj. 2012. En defensa de la intolerancia. Madrid: Sequitur.