Foundation Studio: Introduction to architectural design based on the student entrance profile
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_zarch/zarch.2019123548Keywords:
Entrance profile, Design studio, Socioeconomic context, Introduction to architectural designAbstract
In certain socioeconomic circumstances it is necessary to design learning methodologies based on the analysis of the student entrance profile. In the case of the Universidad San Sebastián introductory architectural design class, Foundation Studio, this study has made it possible to design a course that structures learning through a series of activities that progress in difficulty. Initially, simple concepts are developed through short, guided exercises that are very limited both in terms of material, as well as the handling and format variables. The complexity of the problems increases progressively until end the year when students complete a basic architectural exercise with a reduced programme and minimal material exploration that emphasizes spatial articulation and material handling. Thus it becomes possible to even out the students’ design abilities with a view to their progress in subsequent years.
Downloads
References
Bill, Max. 2014. “Diseño concreto”, Revista Internacional de Arquitectura 2G 29-30 (2014): 255.
Brunel, José Ángel. 2017. “¿Cómo iniciarse en la arquitectura? La experiencia del 'Taller de Fundación USS' en Concepción”. Plataforma Arquitectura, June 21, 2017. https://www.plataformaarquitectura.cl/cl/873878/como-iniciarse-en-la-arquitectura-la-experiencia-del-taller-de-fundacion-uss-en-concepcion (accessed March 08, 2019).
Carreño, Beatriz, Sonia Micin, y Sergio Urzua. 2016. “Una caracterización inicial para el logro académico de estudiantes de primer año universitario”. Cuadernos de Investigación Educativa vol. 7, no 1 (June 2016): 29-39. http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-93042016000100003&lng=es&tlng=pt
(accessed March 08, 2019).
Centro de Rendimiento y Apoyo al Estudiante. 2014-2017. Informes del Instrumento de Caracterización Académica Inicial ICAI: Concepción Arquitectura. Concepción, Chile: Universidad San Sebastián, Vicerrectoría Académica.
Curs d’introducció ETSAV UPC. https://etsav.upc.edu/ca/estudis-old/recursos-docents/webs-assignatures-etsav/curs-introduccio (accessed September 11, 2018).
Devesa, Ricardo. 2015. “Difundir lo aprendido: Razones y medios”. In Garcia Escudero, Daniel, Berta Bardí Milà, eds. JIDA’15. III Jornadas de Innovación Docente en Arquitectura, 78-89. Barcelona: Universitat Politècnica de Catalunya.
Foundation Course Architectural Association. https://www.aaschool.ac.uk/STUDY/foundation.php (accessed March 08, 2019).
Foundation Course Booklet. https://www.aaschool.ac.uk/Downloads/prospectus/2018-19/AA-School-Prospectus2018-19.pdf (accessed March 08, 2019).
García Martínez, Pedro; Pedro Miguel Jiménez-Vicario. 2016. “Herramientas pedagógicas para la docencia de proyectos arquitectónicos en escuelas periféricas o de nueva creación”. In Garcia Escudero, Daniel, Berta Bardí Milà, and Débora Domingo Calabuig, eds. JIDA’16. IV Jornadas de Innovación Docente en Arquitectura, 111-121. Valencia: Universitat Politècnica de València; Barcelona: Universitat Politècnica de Catalunya.
Juárez-Chicote, Antonio. 2016. “Dimensión mínima, apertura máxima. Hacia un alfabeto del proyecto arquitectónico”. In Garcia Escudero, Daniel, Berta Bardí Milà, and Débora Domingo Calabuig, eds. JIDA’16. IV Jornadas de Innovación Docente en Arquitectura, 174-190. Valencia: Universitat Politècnica de València; Barcelona: Universitat Politècnica de Catalunya.
Martori, Ferran. 2012. “El Curs d’introducción 2011 ETSAV | Una experiencia diferent dins la universitat”. Hicarquitectura, February 27, 2012. http://hicarquitectura.com/2012/02/el-curs-dintroduccio-2011-etsav-una-experiencia-diferent-dins-la-universitat/ (accessed March 08, 2019).
Mi futuro | Ministerio de Educación (Mineduc). 2018. Santiago de Chile: Gobierno de Chile https://www.mifuturo.cl/buscador-de-estadisticas-por-carrera/ (accessed March 08, 2019).
Vicerrectoría Académica USS. 2015. Universidad San Sebastián Proyecto Educativo. Santiago de Chile: Ediciones Universidad San Sebastián.
Zumthor, Peter. 2006. Thinking Architecture. [Second, expanded edition]. Basel: Birkhaüser.