The cross and the curtain. Mies or the modern iconoclasm

Authors

  • Fernando Espuelas Universidad Europea de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.26754/ojs_zarch/zarch.2023207455

Keywords:

Iconoclasm, Mies van der Rohe, Lilly Reich, void, cross, curtain

Abstract

The ideological position that rejects the symbolic use of human images has been recurrent throughout history. Propaganda in the service of power, whether political or religious, has made an overwhelming use of image. However, from time to time, due to exhaustion or weariness, contrary reactions occur that lead to the prohibition of the symbolic use of the image of the human body. At the beginning of the 20th century, the visual resources of the avant-garde relapsed into this inclination to dispense with the human image and replace it with artifacts or pure abstraction.
In accordance with an idealism not far from the Platonic, the abstraction of the Modern Movement intensifies in the void that reflects the architecture of Mies. This position leads to consider the disturbing human presence of that perfect order, and, consequently, to dispense with it, in what can be understood as a form of modern iconoclasm. The cross and the curtain are metonyms of the mechanisms to eliminate and replace the image and the human presence itself.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fernando Espuelas, Universidad Europea de Madrid

Fernando Espuelas, Architect since 1978. He received his doctorate in 1990 with the thesis El Claro en el bosque, Reflexiones sobre el Vacío en Arquitectura, directed by Juan Navarro Baldeweg. He has been teacher at the Universidad Europea de Madrid from 2000 to 2020. Professor of Architectural Design at the School of Architecture, Engineering and Design (2016-2020). He has been founder and editor of the REIA, magazine, Revista Europea de Investigación en Arquitectura (2013-2021). He is the author of the books El Claro en el bosque. Reflexiones sobre el Vacío en Arquitectura (Fundación Caja de Arquitectos, 1999), Madre Materia (Lampreave, 2009), Anomalías domésticas (Pre-Textos, 2022). In these monographs he combines architecture, art and philosophy. He regularly publishes in architecture magazines: El Croquis, ZARCH, Constelaciones, RITA, Arquitectura COAM, etc. He is the author, among others, of the buildings: Colmenar Viejo Auditorium, El Escorial Library, Colmenar Viejo Library and Sports-Cultural Center in Moraleja de Enmedio.

References

Blaser, Werner. Mies van der Rohe. Barcelona: Gustavo Gili, 1986.

Caputo Jaffe, Alessandra. Iconoclasia y «aniconismo»: correspondencias entre el mundo islámico y el mundo cristiano. Entremons. UPF. Journal of World History 2, 2011.

Colomés Montañés, Enrique. Material, espacio y color en Mie van der Rohe. Café Stamt & Side: Hacia una Propuesta Estructural. (Tesis doctoral. Departamento de Proyectos Arquitectónicos. Escuela Superior de Arquitectura de Madrid, 2014)

Deliyannis, Deborah Mauskopf. Ravenna in late antiquity. Cambridge: Cambridge University Press, 2010.

Espuelas, Fernando. El claro en bosque. Reflexiones sobre el vacío en arquitectura. Barcelona: Fundación Caja de Arquitectos, 1999.

Freedberg, David. El poder de las imágenes. Estudios sobre la historia y la teoría de la respuesta. Madrid: Cátedra, 2009.

Freedberg, David. Iconoclasia. Historia y psicología de la violencia contra las imágenes. Vitoria-Gasteiz / Buenos Aires: Sans Soleil, 2017.

Gamboni, Dario. La destrucción del arte. Iconoclasia y vandalismo desde la Revolución Francesa. Madrid: Cátedra, 2014.

Johnson, Philip. Mies van der Rohe. New York: The Museum of Modern Art, 1947.

Martínez de Guereñu, L. “Un Pabellón, Ocho Palacios: La Construcción de la Identidad Alemana en Barcelona 1929”. Archivo Español de Arte, Vol. 92 (366): 203 – 218.

McQuaid, Matilda. Reich Lilly: designer and architect. New York: The Museum of Modern Art / Harry N. Abrams, Inc. 1996.

Mies van der Rohe, Ludwig. Escritos, diálogos y discursos. Madrid: Colegio Oficial de Aparejadores y Arquitectos Técnicos de Madrid, 1982.

Navarro Baldeweg, Juan. “El límite de los principios en la arquitectura de Mies van der Rohe”. La habitación vacante. Valencia: Pre-Textos, 1999.

Rueda, Óscar. Bekleidung. Los trajes de la arquitectura. Fundación caja de Arquitectos, 2015.

Schulze, Franz. Ludwig Mies van der Rohe: Una biografía crítica. Madrid: Hermann Blume, 1986.

Published

2023-06-23

How to Cite

Espuelas, F. (2023). The cross and the curtain. Mies or the modern iconoclasm. ZARCH. Journal of Interdisciplinary Studies in Architecture and Urbanism, (20), 86–97. https://doi.org/10.26754/ojs_zarch/zarch.2023207455

Issue

Section

Topic papers