Type and memory. Tools for religious architecture of Rafael Moneo
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_zarch/zarch.201549155Keywords:
Rafael Moneo, religious architecture, Iesu, Los Angeles, type, site, memory, RonchampAbstract
Rafael Moneo approaches religious architecture in the maturity of his career. Uses type as a starting point, and relies on its manipulation as a design tool, and draws upon his reminiscence of sacred space, his memories of the best religious architecture. With the first process places the building in site and organizes its operation. In the second, tries to give character to space, very important in these cases so that the churchgoers can be identified with the building. The architectures of the past, Byzantine, Gothic cathedrals, Baroque, and more recent references, as Bryggman, Scarpa, and mainly Ronchamp Chapel. In religious architecture of Rafael Moneo the issues that have been important throughout his career are present. So attention to the specific constraints of the site where the oeuvre is located, the integration of architectural history with new disciplines and kinds of construction, consideration on the type and establishing symbiosis between treatment of the light and the materiality of the building.
Downloads
References
Borrego, I., Montenegro, N., Toro, L., Una conversación con Rafael Moneo. Rafael Moneo: Portfolio Internacional, 1985-2012. Madrid: La Fábrica, 2013: 274
Capitel, Antón. 2000. En torno a la figura de Rafael Moneo. Tectónica: monografías de arquitectura, tecnología y construcción 12 (octubre): 4
Cortés, Juan Antonio. Los instrumentos de la disciplina. Comentario a las obras construidas en el extranjero por Rafael Moneo. Rafael Moneo: Portfolio Internacional, 1985-2012. Madrid: La Fábrica, 2013: 20
Curtis, William J.R.1999. Rafael Moneo. La estructura de las intenciones. El Croquis 98: 30
_____, 1999. Una conversación con Rafael Moneo. El Croquis 98: 26
Delgado Orusco, Eduardo. Arquitectura Sacra Española, 1939-1975: De La Posguerra Al Posconcilio. Madrid: E. Delgado, 1999.
González de Canales, Francisco. 2013. Una reflexión teórica desde la profesión. 2013. En Rafael Moneo. Una reflexión teórica desde la profesión. Materiales de archivo (1961-2013) A Coruña: Fundación Barrié, 27
Manterola, Pedro. La Escultura de Jorge Oteiza. Una Interpretación. Cuadernos Del Museo Oteiza 1. Alzuza, Navarra: Fundación Museo Jorge Oteiza, 2006.
Moneo, Rafael. 2000. Prólogo. Construir el Kursaal. Tectónica: monografías de arquitectura, tecnología y construcción 12 (octubre): 2
_____, “Iglesia En Collevallenza.” Arquitectura 105 (1967): 9–13.
_____, “Santuario de Collevalenza, Todi, 1968.” Nueva Forma, no. 88 (1973): 44–47.
_____, On Typolgy. en Oppositions 13, 1978 (version en español: “Sobre el concepto de tipo en Arquitectura” en AAVV, Sobre el concepto de tipo en Arquitectura, Composición II, Departamento de Publicaciones de Alumnos ETSA de Madrid, 187-211
_____, “La Soledad de Los Edificios. Conferencia Cátedra Kenzo Tange, Pronunciada el 9 de Marzo de 1985 con motivo del nombramiento de Rafael Moneo Como Chairman Del Departamento de Arquitectura de La Escuela de Diseño de La Universidad de Harvard.” El Croquis, 2004.
_____, 2010 Remarks on 21 Works. Londres: Thames & Hudson
Rafael Moneo [Video(DVD)]. (Coleccion de Monografías Audiovisuales de Arquitectos Contemporáneos En DVD). Madrid: Fundación Arquia, 2014.
Moreno Mansilla, Luis. 2000. En torno a la figura de Rafael Moneo. Tectónica: monografías de arquitectura, tecnología y construcción 12 (octubre): 15
Zabalbeascoa, Anatxu. “Un Arquitecto de Mundo.” El País. 23 de agosto 2013. El País Semanal. http://elpais.com/elpais/2013/08/21/eps/1377078182_616770.html.