Valorizing vernacular architecture. Historical keys for the ongoing discourse
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_zarch/zarch.201319365Keywords:
Vernacular architecture, architectural eclecticisim, perception, conservation, cultural evolutionAbstract
The article analyzes how vernacular architecture was valorized depending on the place, the cultural background and the external influences in the late nineteenth and early twentieth century. The discourse relates Spain with Central European countries, those who were pioneers in encouraging culture, traditions and pedagogy through a new way of observing and feeling the beauty of certain objects. As it will see, eclectic views took place, from those who defended tradition, to those who viewed the weight of history as a burden detrimental to the evolution and progress. In that sense, the intended approach on the modern perception of the traces of vernacular architecture is novel because the topic is focused from the cultural and societal divergences from the different temporalities. The paper concludes the analysis of the place and their traces by noticing their topicality with contemporary assessments on the vernacular architecture and society of the different Cultural Environments.
Downloads
References
AGUILAR, Inmaculada. 1980. Demetri Ribes. Valencia, Eliseu Climent
ANASAGASTI, Teodoro. “El arte en las construcciones industriales”. Arquitectura y Construcción, (1914), 18 (264), pp. 150-155
ANASAGASTI, Teodoro. 1929. Arquitectura popular. Discurso de D. Teodoro Anasagasti y contestación del Excmo. Sr. D. Marceliano Santa María, el día 24 de marzo de 1929. Madrid, Real Academia de Bellas Artes de San Fernando
APPLEGATE, Celia. 1990. A Nation of Provincials: The German Idea of Heimat. Berkley, Universty of California Press
BERNOULLI, Hans. “Die Einheit des Materials im Aufbau der Städte”, Schweizerische Baukunst, 59-60 (1912), pp. 37-50
BOA, Elisabeth; PALFREYMAN, Rachel. 2000. Heimat a German Dream. Regional loyalties and National Identity in German Cultura 1890-1990. New York, Oxford University Press
BOZAL, Valeriano. 1999. El gusto. Madrid, Visor
COLLELLDEMONT, Eulalià; VILANOU, Conrad, eds. 1999. Paisatge i educación estética, Barcelona, Seminari IDUNA
CRETTAZ-STÜRZEL, Elisabeth. 2005. Heimatstill Reformarchitektur in der Schweiz 1896-1914. Vols. 1 y 2. Frauenfeld: Huber Verlag
ERICE, Francisco. 2003. Entre la represión y el paternalismo. Actitudes burguesas ante lo popular en la España de la Restauración. En Uría 2003
FERNÁNDEZ, Antonio. 1999. La naturaleza como arquitectura recreada. En Collelldemont & Vilanou 1999
GARCÍA-ESPARZA, Juan Antonio. “El descubrimiento cultural de la arquitectura vernácula. Alfredo Baeschlin en el País Vasco”, Revista Internacional de los Estudios Vascos, 58 (2013), pp. 189-209.
GARCÍA-ESPARZA, Juan Antonio. “Epistemological paradigms in the perception and assessment of vernacular architecture”, International Journal of Heritage Studies, (2012a) DOI: 10.1080/13527258.2012.666755
GARCÍA-ESPARZA, Juan Antonio. 2012b.“Lo vernacular, lo nacional y lo internacional. Alfredo Baeschlin (1883-1964) y las revistas técnicas”, Proocedings of the 8th International Congress on Architectural magazines (1900-1975): chronicles, manifestos, propaganda. Pamplona, ETSAUN
GARCÍA-ESPARZA, Juan Antonio. Casas de campo españolas (1930): la revisión de un libro de Alfredo Baeschlin, Ciudad y Territorio Estudios Territoriales, 174 (2012c), pp. 743-758
GARCÍA-ESPARZA, Juan Antonio. “Alfredo Baeschlin y la arquitectura popular vanguardista, Ibiza 1933-1934”, Ars Longa, 20 (2011), pp. 195-205
GINER DE LOS RÍOS, Hermenegildo. 1894. Manual de estética y teoría del arte, e historia abreviada de las artes principales. Madrid, Sáenz de Jubera Hermanos
GARCÍA MERCADAL, Fernando. 1981. La Casa popular en España. Barcelona, Gustavo Gili
GARCÍA ROIG, José María. 2000. Pensamiento utópico, germanidad, arquitectura. El movimiento de la ciudad-jardín en Alemania y el caso particular de Hellerau (1907-1914). Madrid, C.I.J.H.-E.A.M.
GUBLER, Jacques. 1975. Nationalisme et internationalisme dans l’architecture moderne de la Suisse. Laussane, L’Âge d’Homme
ISAC, A. 1987. Eclecticismo y pensamiento arquitectónico en España: discursos, revistas, congresos, 1846-1919. Granada, Diputación Provincial de Granada
LABORDA, José. 2006. El congreso de los arquitectos españoles en Zaragoza. Zaragoza, Institución Fernando el Católico
MEDINA-WARMBURG, Joqauín. 2002. “La fábrica, la casa, el palacio: Franz Rank y Alfredo Baeschlin, dos «Heimatschützer» en España”. Actas del concreso internacional Arquitectura, ciudad e ideología antiurbana. Pamplona, ETSAUN
OERS, Ron van; PEREIRA, Ana. “Historic cities as model of sustainability”, Journal of Cultural Heritage Management and Sustainable Development, (2012), 2, (1), pp. 4-14
PEREIRA, Ana; OERS, Ron van. “Guidance on heritage impact assessments: Learning from its application on World Heritage site management”, Journal of Cultural Heritage Management and Sustainable Development, (2012), 2, (2), pp. 104-114
RAPOPORT, Amos. 1982. The Meaning of the Built Environment: A nonverbal Communication Approach. Tuscon, The University of Arizona Press
SCHULTZE-NAUMBURG, Paul. “Aufgaben des heimatschutz”. Flugschrift zur äesthetischen Kultur (1907), 39, (5)
TORRES BALBÁS, Leopoldo. “Mientras labran los sillares”. Arquitectura (1918), 1, pp. 31-34
TWEED, Christopher; SUTHERLAND, Margaret. “Built cultural heritage and sustainable urban development”, Landscape and Urban Planning, 83 (2007), pp. 62-69
URÍA, Jorge, ed. 2003. La cultura popular en la España contemporánea, doce estudios. Madrid, Biblioteca Nueva
VILANOU, Conrad. 1999. Metròpoli i utopia estètica. En Collelldemont & Vilanou 1999
WÖLFFLIN, Heinrich. 1985. Conceptos fundamentales en la historia del arte. Madrid, Espasa Calpe
ZARONE, Giuseppe. 1993. Metafísica de la ciudad. Encanto utópico y desencanto metropolitano. Valencia, Pre-Textos