When “the place” is the classroom

Authors

  • Ángel Verdasco Novalvos Universidad de Alcalá

DOI:

https://doi.org/10.26754/ojs_zarch/zarch.201319391

Keywords:

Project pedagogy, teaching architecture, educational architecture projects, Curro Inza, spanish contemporary architecture

Abstract

In architecture, “the place” has frequently been a project motif and has thus been explained as such. In this study, however, the place is considered under new light, in a different facet, which is as relevant as any other: its pedagogic side, the teaching of architecture and how the classroom gives birth to projects, many of which may have an educational purpose. The classroom is often the first place where architecture is produced. For this reason, many architects have been interested in participating in the debate on how architecture should be taught, if, as some think, this is at all possible. In this article we follow the work of Curro Inza, architect and teacher who understood the classroom as the initiating place of the project, and he created a new and revolutionary teaching method with consequences and impact which can be noted today. In this study, we show some of Curro Inza’s unpublished material consisting of educational projects and we also explain his unique pedagogic methodology. Curro Inza developed his teaching career at the Universidad de Pamplona, a young and promising institution at his time. Therefore what we present in this article may have a speculative character.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ángel Verdasco Novalvos, Universidad de Alcalá

Arquitecto y doctor por la Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Madrid (ETSAM) con máximas calificaciones. Ha sido profesor de proyectos arquitectónicos en la Escuela de Arquitectura de Madrid, Sevilla, Alcalá de Henares y Europea de Madrid. Los trabajos de su estudio profesional ha obtenido ampliamente publicados y han obtenido primeros premios en concursos y galardones como el finalista en la VII Bienal de Arquitectura Española y en los Premios FAD, el Premio Arquitectura Castilla-La Mancha y el Premio Antológico de Castilla-La Mancha. Parte de sus proyectos fueron recogidos en la exposición y monografía que le dedicó el Colegio Oficial de Arquitectos de Madrid (COAM) titulada: “Ángel Verdasco. Gramática del paisaje” (2008). Actualmente construye en el norte de África la Reconversión del Mercado de Abastos de Melilla (concurso, primer premio) para transformarlo en centro educativo.

References

BOHIGAS, Oriol. 1960. La Arquitectura, la enseñanza y la enseñanza de la Arquitectura. Arquitectura 14 (febrero), pp. 3-7

FERNÁNDEZ-ALBA, Antonio. 1965. Valores humanos, científicos y sociales en la formación del arquitecto. Arquitectura 77 (mayo), pp. 1-4

INZA, Francisco. 1960. Introducción de proyectos escolares. Arquitectura 23 (noviembre), pp. 11-21

_____. 1962. Comentarios al texto: No son genios lo que necesitamos. Arquitectura 38 (febrero), pp. 24-26

_____. 1965. Thomas Creighton y el pez de agua caliente. Arquitectura 76 (abril), s/p

MONEO, José Rafael. 1965. A vueltas con la Metodología. Arquitectura 82, (octubre), pp. 9-14

VERDASCO NOVALVOS, Ángel. La arquitectura de Curro Inza. Una aproximación crítica y proyectual. Tesis Doctoral. Departamento de Proyectos Arquitectónicos. Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Madrid, 2013

_____. La influencia de Curro Inza en la Revista Arquitectura (1960-1972), pp. 851-856. En Actas

VIII Congreso Internacional Historia de la Arquitectura Moderna Española. Pamplona, T6 Ediciones. Universidad de Navarra, 2012

Published

2013-12-31

How to Cite

Verdasco Novalvos, Ángel. (2013). When “the place” is the classroom. ZARCH. Journal of Interdisciplinary Studies in Architecture and Urbanism, (1), 284–295. https://doi.org/10.26754/ojs_zarch/zarch.201319391

Issue

Section

Topic papers