Oteiza and the construction of the Landscape: interventions through architecture during the 50’s

Authors

  • Emma López-Bahut Universidade da Coruña

DOI:

https://doi.org/10.26754/ojs_zarch/zarch.201319362

Keywords:

Jorge Oteiza, landscape, architecture, sculpture, space, land art

Abstract

The architectural projects related to the natural landscape in which Jorge Oteiza worked with several architects during the 50’s are being analysed. The starting point is the study of landscape that Oteiza developed in the book Interpretación estética de la estatuaria megalítica Americana [Aesthetic Interpretation of the American Megalithic Statuary] (1952), where he established a connection with the Monument to the Unknown Political Prisoner. Then, Oteiza’s intervention in the Basilica of Aránzazu and the project of a chapel in the Camino de Santiago are studied on the basis of material held in his personal archives, and by doing this, Oteiza’s reflections on the location of these architectural projects are compared and also linked with the reading of Bruno Zevi’s book Architecture as Space. How to look at Architecture. His work with the architect Luis Vallet in the hill of Aguiña (Navarra) is the key to understand Oteiza’s sculptural and architectural evolution. It established a new relationship with the landscape where the project is located, and as a result, his spatial ideas evolved, having an effect in his following sculptures, writings and architectural projects. Oteiza made use of own experiences and architectonic issues to redefine the relation with the natural landscape he works with. Moreover, relations are made with land art projects, such as Richard Serra works, understanding some of these as precedents.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Emma López-Bahut, Universidade da Coruña

Emma López Bahut. Doctora arquitecta por la Universidade da Coruña (2013) con la Tesis Doctoral: Jorge Oteiza y lo arquitectónico. De la estatua-masa al espacio urbano. 1948-1960. Máster en Diseño Arquitectónico (Unav, 2004). Arquitecta (ETSAM, 2002). Actualmente profesora ayudante de Proyectos en el Departamento de Proyectos Arquitectónicos y Urbanismo en la Escuela de Arquitectura Técnica Superior de A Coruña (UDC). Autora de dos libros: en colaboración con Francisco Calvo Serraller la edición crítica del libro de Jorge Oteiza Ejercicios Espirituales en un túnel. En busca y encuentro de nuestra identidad perdida (Pamplona, 2011), y De la escultura a la ciudad. Monumento a Batlle en Montevideo. Oteiza y Puig, 1958-60 (Pamplona, 2007).

References

ÁLVAREZ, Soledad. 2003. Jorge Oteiza: pasión y razón. Alzuza, Fundación Museo Jorge Oteiza

ARTECHE, José de. 1960. Camino y horizonte. Pamplona, Gómez

BARRIO, Luis de. 1989. Catálogo y cartografía de las estaciones megalíticas de Goizueta, Artikutza, Aranaz y Aguiña-Lesaka (Navarra). Munibe Antropologia-Arkeologia 41, pp. 101-32

LÓPEZ-BAHUT, Emma. 2013. Oteiza y lo arquitectónico. De la estatua-masa al espacio urbano (1948-1960). Tesis doctoral. Departamento de Proyectos Arquitectónicos y Urbanismo. Escuela Técnica Superior de Arquitectura, Universidade da Coruña

OTEIZA, Jorge. 1948. Del escultor español Jorge de Oteiza. Por él mismo. Cabalgata 26 (julio),pp. 6-7

_____. 1951. Idea de la escultura de la Nueva Basílica de Aránzazu. Mecanoscrito y dibujos, 20 de junio. Reproducido en Intrusos en la Casa. Arte Moderno, espacio sagrado. Arantzazu, Assy, Audincourt, Rothko Chapel, Vence, 1950-1971, Echeverría, Jon y Mennekes, Friedhelm, pp. 215-8. Alzuza, Fundación Museo Jorge Oteiza, 2011

_____. 1952. Interpretación estética de la estatuaria megalítica americana. Madrid: Ediciones de Cultura Hispánica. En edición crítica Interpretación estética de la estatuaria megalítica americana. Carta a los artistas de América sobre el arte nuevo en la postguerra, coord. Mª Teresa Muñoz; col. Joaquín Lizasoain y Antonio Rubio, pp. 69-258. Alzuza, Fundación Museo Jorge Oteiza, 2007

_____. 1953. La escultura en el Exterior. Mecanoscrito, diciembre. Reproducido en Intrusos en la Casa. Arte Moderno, espacio sagrado. Arantzazu, Assy, Audincourt, Rothko Chapel, Vence, 1950-1971, Echeverría, Jon y Mennekes, Friedhelm, pp. 287-8. Alzuza, Fundación Museo Jorge

Oteiza, 2011

_____. 1959. Ciegos en plenilunio: entendimiento de la geometría para la comprensión religiosa del arte. La voz de España, 25 de junio

_____. Sin fecha. Arte y religión. Manuscrito y dibujos. Archivo Fundación Museo Jorge Oteiza ID: 19041

_____. Sin fecha. Proyecto de friso para Capilla en el Camino de Santiago. Mecanoscrito. Archivo Fundación Museo Jorge Oteiza ID: 6678

OTEIZA, Jorge; VALLET, Luis. 1957. Memorial en honor al padre Donosti, capuchino y musicólogo. Munibe 3, pp. 186-93

ROSALES, Alberto. 1999. Oteiza y la arquitectura: entrevista a F. J. Sáenz de Oíza. En Jorge Oteiza: creador integral, coord. Alberto Rosales, pp. 173-95. Alzuza, Fundación Museo Jorge Oteiza y Universidad Pública de Navarra

ROWELL, Margit. 2004. Sentido del sitio/sentido del espacio: la escultura de Jorge Oteiza. En Oteiza: mitoa eta modernotasuna = mito y modernidad, pp. 24-49. Bilbao, Fundación Museo Guggenheim Bilbao

SÁENZ DE OÍZA, Francisco Javier. 1955. Una capilla en el camino de Santiago. Revista Nacional de Arquitectura 161 (mayo), pp. 13-26

ZEVI, Bruno. 1951. Saber ver la arquitectura: ensayo sobre la interpretación espacial de la arquitectura. Buenos Aires, Poseidon

ZUAZNABAR, Guillermo. 2006. Piedra en el paisaje. Alzuza, Fundación Museo Jorge Oteiza.

Published

2013-12-31

How to Cite

López-Bahut, E. (2013). Oteiza and the construction of the Landscape: interventions through architecture during the 50’s. ZARCH. Journal of Interdisciplinary Studies in Architecture and Urbanism, (1), 104–115. https://doi.org/10.26754/ojs_zarch/zarch.201319362

Issue

Section

Topic papers