Paul Rudolph: portrayed architectures in Florida’s landscape

Authors

  • Noelia Galván Desvaux Universidad de Valladolid
  • Antonio Álvaro-Tordesillas Universidad de Valladolid
  • Marina Jiménez Jiménez Universidad de Valladolid

DOI:

https://doi.org/10.26754/ojs_zarch/zarch.2018102934

Keywords:

Paul Rudolph, domestic architecture, landscape, drawing

Abstract

The American house from the late 40s leaded the architecture of that period since it became shelter for human life after the war. With that in mind, and based on the teachings of Wright and the migrating European masters, many architects proposed a flexible domestic space open to their environment, where they could rediscover contact with the landscape. It was a matter of placing the house back in relation to the land, or at least that is how Paul Rudolph perceived it in the houses he designed for Florida, a setting that was starting to become established as a holiday destination for the average American. Rudolph understood the environment as one more element of his work, and so his drawings show. The analysis of his graphics reveals a series of elements that highlight the space where the architecture lays, in an attempt to retrieve the poetic dimension of the landscape.

Display downloads

Author Biographies

  • Noelia Galván Desvaux, Universidad de Valladolid

    Noelia Galván Desvaux (Valladolid, 1980) Arquitecto por la ETS de Arquitectura de la Universidad de Valladolid (2003) y Doctor por la misma universidad (2012). Profesora Ayudante Doctor en el Área de la Expresión Gráfica Arquitectónica del Departamento de Urbanismo y Representación de la Arquitectura (ETSAVa) desde 2004. Miembro de los grupos de investigación Documentación, análisis y representación del patrimonio arquitectónico (U. Valladolid) y Pensamiento gráfico y narrativa arquitectónica (U. Alicante). Profesora en cursos de Doctorado, Máster y Posgrado en España e Italia. noeliagalvan@gmail.com

  • Antonio Álvaro-Tordesillas, Universidad de Valladolid

    Antonio Álvaro-Tordesillas (Ciudad Real, 1973). Arquitecto por la ETS de Arquitectura de la Universidad de Valladolid (1999) y Doctor por la misma universidad (2008). Premio extraordinario de Tesis Doctoral (2010). Profesor Contratado Doctor en el Área de la Expresión Gráfica Arquitectónica del Departamento de Urbanismo y Representación de la Arquitectura (ETSAVa) desde 2004. Miembro de los grupos de investigación Documentación, análisis y representación del patrimonio arquitectónico (U. Valladolid) y Pensamiento gráfico y narrativa arquitectónica (U. Alicante). Profesor en cursos de Doctorado, Máster y Posgrado en España e Italia (Programa de Doctorado e Investigación Internacional “Architetture and urban phenomenology”). 

  • Marina Jiménez Jiménez, Universidad de Valladolid

    Marina Jiménez (Ávila, 1972). Arquitecta (1998) y Doctora arquitecta (2009) por la Universidad de Valladolid, y Máster en Paisajismo (2016) por la Universidad Politécnica de Valencia. Desde 2000 profesora –acreditada a Contratada Doctora- en el área de Urbanismo y Ordenación del Territorio del Departamento de Urbanismo y Representación de la Arquitectura (ETSAVa). También ha sido docente en las áreas de urbanismo, expresión gráfica y proyectos de las Universidades de A Coruña (2013-2014) y la Lusiada (Oporto, 2009-2012). Miembro del Instituto Universitario de Urbanística, desde el que realiza numerosos proyectos I+D+i nacionales e internacionales (actualmente participa en la coordinación del proyecto europeo Marie-Curie H2020, urbanHIST).

References

Banham, Reyner. 1965. Convenient Benches and Handy Hooks: Functional Considerations in the Criticism of the Art of Architecture. En The History, Theory and Criticism of Architecture, Papers from the 1964 AIA-ACSA Teacher Seminar, ed. Marcus Whiffen. 92-105. Cambridge: MIT Press.
Bennion, Scott. 2013. In the manner of Hugh Ferriss and Paul Rudolph. RIBA Journal 120 (agosto): 33.
Bruegmann, Robert. 1986. Interview with Paul Rudolph. Chicago Architects Oral History Proyect, The Art Institute of Chicago. http://digital-libraries.saic.edu/cdm/ref/collection/caohp/id/9795.
Del Rey Aynat, Miguel. 1999. De espacios y lugares en arquitectura. Vía arquitectura 6: 60.
Domin, Christopher. 2002. Paul Rudolph: the Florida houses. New York: Princeton.
Domingo, Débora. 2009. La modernidad sureña: Paul Rudolph en Florida. En Casa por casa: reflexiones sobre el habitar, VV.AA., 90-103. (Valencia: General de Ediciones de Arquitectura).
Drew, Philip. 1972. Third Generation: The Changing Meaning of Architecture. London: Pall Mall Press.
Eckbo, Garret. 1950. Landscape for living. Cambridge: University of Massachusetts Press.
Frampton, Kenneth. 1983. Towards a Critical Regionalism: six points for an architecture of resistance. En The anti-aesthetic: essays on postmodern culture, ed. Hal Foster. 17-34. Seattle: Bay Press.
Futagawa, Yukio. 1977. Paul Rudolph: Architectural Drawings. Minnesota: Architectural Book Publishing.
Gideon, Sigfried. 1978. Espacio, tiempo y arquitectura. Madrid: Dossar.
Gray, Susan. 2001. Architects on Architects. New York: McGraw-Hill.
Heidegger, Martin. 1994. Conferencias y artículos. Barcelona: Ediciones del Serbal.
Howey, John. 1997. The Sarasota School of Architecture: 1941-1966. Cambridge: MIT Press.
Husserl, Edmund.1997. Ideas relativas a una fenomenología pura y una filosofía fenomenológica. Barcelona: Fondo de Cultura Económica.
Johnson, Philip y Stern, Robert A. M. 2008. The Philip Johnson Tapes: Interviews by Robert A.M. Stern. New York: Monacelli Press.
Jones, Cranston. 1961. Architecture Today and Tomorrow. New York: McGraw-Hill.
Malevich, Kazimir. 2013. El mundo no objetivo. Aracena: Gegner.
Navarro Baldewerg, Juan. 1999. La habitación vacante. Valencia: Pre-textos.
Norberg-Schulz, Christian. 1980. Genius loci: towards a phenomenology of architecture. Nueva York: Rizzoli International Publications.
Rohan, Timothy M. 2000. Rendering the Surface: Paul Rudolph's Art and Architecture Building at Yale. Grey Room 1 (otoño): 84-107.
_____, 2014. The Architecture of Paul Rudolph. Cambridge: Yale University Press.
Rudolph, Paul. 1956. The Six Determinants of Architectural Form. Architectural Record 120 (octubre):183-190.
_____, 1957. Regionalism in Architecture. Perspecta 4: 12-19.
Scarpa, Laurence. 2009. Paul Rudolph: Metaphors, Paradoxes, Contradictions and Abstractions, Cambridge: Yale Press.
Sitio web oficial de Sarasota History Alive. Siesta Key Architecture a Natural. http://www.sarasotahistoryalive.com/history/articles/siesta-key-architecture-a-natural/.
Sudjic, Deyan. 1999. Hogar: la casa del siglo XX. Barcelona: Blume.
Treib, Marc. 1997. Garrett Eckbo: modern landscapes for living. Berkeley: University of California.
Walker, Peter. 1994. Invisible gardens: the search for modernism in the American landscape. Cambridge: MIT Press.
Zinsser, John. 1985. Staying Creative; Artistic Passion Is a Lifelong Pursuit and These Mature Masters Prove the Point. (Otto Luening, Elizabeth Catlett, Paul Rudolph). 50 Plus 25 (diciembre): 49-55.
Zumthor, Peter. 2006. Atmosferas. Barcelona: Gustavo Gili.

Downloads

Published

2018-07-20

How to Cite

Galván Desvaux, N., Álvaro-Tordesillas, A., & Jiménez Jiménez, M. (2018). Paul Rudolph: portrayed architectures in Florida’s landscape. ZARCH. Journal of Interdisciplinary Studies in Architecture and Urbanism, 10, 100-113. https://doi.org/10.26754/ojs_zarch/zarch.2018102934