Change and Continuity in the Concept of Beauty: A Proposal for Educating in Historical Thinking with the Museum
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_clio/clio.20245010967Keywords:
Secondary Education, historical education, meta-concepts, art, curriculum, participatory researchAbstract
This paper explores the potential of artistic evidence and museums in developing historical thinking competences among Secondary Education students. It reviews how and to what extent the Spanish curriculum addresses these two elements to teach historical thinking, and presents arguments, derived from Social Sciences Didactics and related fields, about the benefits of practically incorporating artistic collections into historical education. To exemplify a possible approach to working with meta-concepts such as change and continuity, a didactic proposal has been designed and contextualized at the Museo Pablo Gargallo (Zaragoza, España), which goal is to critically analyze how art has reflected, constructed or defied certain beauty standards throughout history.
Downloads
References
Acaso, M. (2006). Esto no son las Torres Gemelas: cómo aprender a leer la televisión y otras imágenes. Los Libros de la Catarata.
Ávila-Ruiz, R. M. (1999). La construcción del conocimiento escolar. Una propuesta de secuenciación de contenidos para la enseñanza de la Historia del Arte. Investigación en la Es-cuela, (39), 39-48. https://doi.org/10.12795/IE.1999.i39.04
Caamaño-González, B. et al. (1994). Cambio y continuidad a través del tiempo: el templo. En S. Martín-Guerrero (Dir.), XIII Coloquio Metodológico-Didáctico de Hespérides, Alme-ría, 1993 (pp. 119-128). Asociación de Profesores de Geografía e Historia de Bachillerato de Andalucía “Hespérides”.
Calaf, R. y Fontal, O. (2010). Cómo enseñar arte en la escuela. Editorial Síntesis.
Efland, A. D. (2002). Art and Cognition. Integrating the Visual Arts in the Curriculum. Teachers College Press, Columbia University – National Art Education Association.
Efland, A. D., Freedman, K. y Stuhr, P. (2003). La educación en el arte posmoderno. (L. Vermal, Trad.). Ediciones Paidós Ibérica.
Felices-De la Fuente, M.d.M., Chaparro-Sainz, Á. y Rodríguez-Pérez, R.A. (2020). Perceptions on the use of heritage to teach history in Secondary Education teachers in training. Humanities & Social Sciences Communications, (7), 123. https://doi.org/10.1057/s41599-020-00619-3 DOI: https://doi.org/10.1057/s41599-020-00619-3
Fontal, O. (2003). La educación patrimonial: Teoría y práctica en el aula, el museo e internet. Ediciones Trea.
Freedman, K. (2006). Enseñar la cultura visual: currículum, estética y la vida social del arte. (A. Mata, Trad.). Ediciones Octaedro.
Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI Editores.
Freire, P. (1973). ¿Extensión o comunicación? La concientización en el medio rural. Siglo XXI Editores.
García, A. L. y Jiménez, J. A. (2014). Los principios de cambio-continuidad: base para la com-prensión de los hechos históricos y sociales. Su aplicación en el aula. Educación y futu-ro digital, (8), 16-30. https://cesdonbosco.com/wp-content/uploads/2022/12/EYFD_8.pdf
Gómez-Carrasco, C. J. y Sáiz-Serrano, J. (2023). The origin and development of research into historical thinking: A key concept in the renewal of history education. En C. J. Gómez-Carrasco (Ed.), Re-imagining the teaching of European history: promoting civic education and historical consciousness (pp. 25-41). Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003289470-4
Gosselin, V. (2011). Open to interpretation: mobilizing historical thinking in the museum [Tesis Doctoral, University of British Columbia]. The University of British Columbia - Library. https://open.library.ubc.ca/collections/ubctheses/24/items/1.0055355
Hein, G. (1998). The Constructivist Museum. En E. Hooper-Greenhill (Ed.), Learning in the Museum (pp. 73-79). Routledge.
Hooper-Greenhill, E. (1999). The Educational Role of the Museum. Routledge.
Jay, L. y Reisman, A. (2019). Teaching change and continuity with historical analogies. Social Studies Research and Practice, 14(1), 98-104. DOI: https://doi.org/10.1108/SSRP-03-2019-0020
Lee, P. (2005). Historical Literacy: Theory and Research. International Journal of Historical Learning, Teaching and Research, 5(1), 29-40. DOI: https://doi.org/10.18546/HERJ.05.1.05
Lidchi, H. (1997). The Poetics and The Politics of Exhibiting Other Cultures. En S. Hall, J. Evans y S. Nixon (Eds.), Representation. Cultural Representations and Singnifying Prac-tices (pp. 151-222). Sage.
López-Lorente, R. y Monteagudo-Fernández, J. (2016). Las Pruebas de Acceso a la Universidad de la asignatura de Historia del Arte. Análisis de su estructura y contenido. Didácti-ca de las Ciencias Experimentales y Sociales, (30), 45-64. https://doi.org/10.7203/dces.30.4314 DOI: https://doi.org/10.7203/dces.30.4314
Lorente, J. P. (2022). Reflections on Critical Museology: Inside and outside museums. Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003263050
Martinko, M. y Luke, J. (2018). “They Ate Your Laundry!” Historical Thinking in Young History Museum Visitors. Journal of Museum Education, 43(3), 245–259. https://doi.org/10.1080/10598650.2018.1469907 DOI: https://doi.org/10.1080/10598650.2018.1469907
Monteagudo-Fernández, J., Gómez-Carrasco, C.J. y Chaparro-Sainz, Á. (2021). Heritage Education and Research in Museums. Conceptual, Intellectual and Social Structure within a Knowledge Domain (2000–2019). Sustainability, (13), 6667. https://doi.org/10.3390/su13126667 DOI: https://doi.org/10.3390/su13126667
Monteagudo-Fernández, J. y Vera-Muñoz, M. I. (2017). Qué aprenden los alumnos de ESO sobre historia del arte. Un análisis de la legislación y los exámenes en el caso de la Región de Murcia. Educatio Siglo XXI, 35(3), 229–254. https://doi.org/10.6018/j/308981 DOI: https://doi.org/10.6018/j/308981
Ordóñez-Fernández, R. (2004). Catálogo del Museo Pablo Gargallo. Ayuntamiento de Zaragoza (Delegación de Acción Cultural).
Prats, J. (1997). La selección de contenidos históricos para la educación secundaria. Coherencia y autonomía respecto a los avances de la ciencia histórica. Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, (12), 18-27.
Project Zero (s.f.). Artful Thinking. Harvard – Graduate School of Education. https://pz.harvard.edu/projects/artful-thinking
Real Decreto 217/2022, de 29 de marzo, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Secundaria Obligatoria. Boletín Oficial del Estado, 76, de 30 de marzo de 2022. https://www.boe.es/eli/es/rd/2022/03/29/217/con
Seixas, P. y Morton, T. (2013). The Big Six Historical Thinking Concepts. Nelson Education.
Semedo, A. (2015). Representações e identidade em exposições de museus. Clío. History and History teaching, (41), Art.#2015_3. http://clio.rediris.es/clio41.html
Tishman, S. y Palmer, P. (2016). Artful Thinking (Final Report). Project Zero – Harvard – Graduate School of Education. http://pzartfulthinking.org/wp-content/uploads/2014/09/ArtfulThinkingFinalReport-1.pdf
Uppin, H. y Timoštšuk, I. (2019). “We’ll Be Back by Christmas” – Developing Historical Empathy During a Museum Activity. Journal of Museum Education, 44(3), 310–324. https://doi.org/10.1080/10598650.2019.1612660 DOI: https://doi.org/10.1080/10598650.2019.1612660
Valdés, C. (2008). La difusión, una función del museo. Museos.es: Revista de la Subdirección General de Museos Estatales, (4), 64-75. https://www.cultura.gob.es/dam/jcr:864e98ce-9d20-4d25-bf6b-eb43fb9503b2/desde-difusion-funcion-museo-c-valdes.pdf
Van Boxtel, C., Grever, M. y Klein, S. (2016). The Appeal of Heritage in Education. En C. van Boxtel, M. Grever y S. Klein (Eds.), Sensitive Pasts. Questioning Heritage in Education (pp. 1-18). Berghahn Books. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvss40kr.4
Van Straaten D., Wilschut A. y Oostdam R. (2018). Exploring pedagogical approaches for con-necting the past, the present and the future in history teaching. Historical Encounters, 5(1), 46–67. https://hdl.handle.net/11245.1/64c25440-11cb-4330-8177-cfe2288cb3bd
Wallace-Casey, C. (2016). Thinking historically in community history museums: A case study in contextual learning. Loisir et Société / Society and Leisure, 39(3), 371–395. https://doi.org/10.1080/07053436.2016.1243828 DOI: https://doi.org/10.1080/07053436.2016.1243828
Wang, C. y Burris, M. A. (1994). Empowerment through photo novella: portraits of participation. Health Education Quarterly, 21(2), 171–186. https://doi.org/10.1177/109019819402100204 DOI: https://doi.org/10.1177/109019819402100204
Watson, S. (2016). Why do Emotions Matter in Museums and Heritage Sites?. En C. van Boxtel, M. Grever y S. Klein (Eds.), Sensitive Pasts. Questioning Heritage in Education (pp. 75-91). Berghahn Books. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvss40kr.8
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ismael Piazuelo, Alodia Rubio-Navarro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright remains the property of authors. Permission to reprint must be obtained from the authors and the contents of JoS cannot be copied for commercial purposes. JoS does, however, reserve the right to future reproduction of articles in hard copy, portable document format (.pdf), or HTML editions of JoS.
