EVOLUTION AND NEW PERSPECTIVES OF THE SERVICE-LEARNING METHODOLOGY IN ECONOMICS AND BUSINESS DEGREES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26754/

Keywords:

Service-Learning Methodology (SL), Economics and Business, Social Entities, Student Engagement, Teaching Innovation

Abstract

This study presents the results of a teaching innovation project aimed at advancing the use of the Service-Learning (SL) methodology in the Faculty of Economics and Business at the University of Zaragoza. The project involves a team of 17 teachers who aimed to reflect on the application of the SL methodology, identify its potential benefits, and address issues related to student and teacher engagement, as well as collaboration with social entities. 

The project is structured around five specific objectives and to achieve them, the team is organized in four collaborative teams to conducts surveys, create communication campaigns and develop promotional materials. Although the study encountered limitations, findings revealed the positive impact of the SL methodology on students' critical thinking skills and the development of specific skills in the economic and business fields, as well as their satisfaction with the experiences, and indicate the improvement of internship opportunities with social entities, Additionally, the results provide valuable information for future improvements in the implementation of SL activities in educational environments.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

References

Bingham, S. (2021). “Creating transformative service-learning partnerships as a force for change in higher education”, reseña de Service learning to advance access and success: Bridging institutional and community capacity, York, T. T., A. S. Tinkler y B. E. Tinkle (eds.). International Journal of Research on Service-Learning and Community Engagement, 9(1), Article 12. https://doi.org/10.37333/001c.31320

Cañadas, L., Santos-Pastor, M. y Martínez Muñoz, L.F. (2020). “Aprendizaje-servicio universitario. La opinión del alumnado sobre la evaluación de su aprendizaje”. En: Higuera, P. A., Ballesteros, C. y Gutiérrez J.G. (Eds.). El papel del aprendizaje-servicio en la construcción de una ciudadanía global, Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED), pp. 793-802).

Comisión Nacional del Mercado de Valores (CNMV) (2022). Plan de Educación Financiera 2022-2025. Finanzas para todos. Disponible en: https://www.cnmv.es/portal/Publicaciones/PlanEducCNMV.aspx

Fernández Fernández, L., Luís Bassa, C. y Oliveira Blanco, A. (2023). “El APS como herramienta para el acercamiento del alumnado universitario a la economía social”. XIX Congreso Internacional de Investigadores en Economía Social y Cooperativa de CIRIEC-España, Mataró, 19-21 de abril de 2023.

Furco, A. (1996). “Service-learning: A research agenda for the new millennium”. Michigan Journal of Community Service Learning, 3(1), pp. 15-22.

García Laso, A., Martín Sánchez, D.A., Costafreda Mustelier, J.L., Núñez Varela, E. y Rodríguez Rama, J.A. (2019). “Aprendizaje-Servicio (Aps) como metodología para alcanzar los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS)”. Actas del V Congreso Internacional sobre Aprendizaje, innovación y Competitividad. 441-446. https://doi.org/10.26754/CINAIC.2019.0091

Gibson, E. M. y Sandifer, M. C. (2020). “It takes a village: service learning as our social responsibility in higher education”. En Sengupta, E., Blessinger, P. y Mahoney, C. (Eds.). Civil society and social responsibility in higher education. International perspectives on curriculum and teaching development. Leeds: Emerald Publishing, pp. 93-108.

Heras Colàs, R., Masgrau Juanola, M., Guiu Puget, E., Soler Masó, P., & Albertín Carbó, P. (2023). Service learning for sustainability in the practicum phase of initial teacher training. Profesorado, Revista De Currículum Y Formación Del Profesorado, 27(1), 425–445. https://doi.org/10.30827/profesorado.v27i1.21466

Hill, R. P., & Hammond, S. I. (2023). Service-Learning as entry into or enhancement of University Volunteering? Student Characteristics at an Elective Service-Learning Institution. Journal of College Student Development, 64(3), 326-340. https://doi.org/10.1353/csd.2023.a901172

Lazarev, G. I., Krivoshapova, S. V., & Krivoshapov, V. G. (2017). The university integration management model in the national innovation system. Revista Espacios, 38(56), 26-34.

Lazo, R., & González, M. (2012). Aprendizaje-servicio: un enfoque metodológico para la formación integral del alumnado universitario. Revista de Educación, 362, 21-46.

LOMLOE (2020), Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 340, de 30 de diciembre de 2020. https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2020-17264

LOSU (2023). Ley Orgánica 2/2023, de 22 de marzo, del Sistema Universitario. Boletín Oficial del Estado, 70, de 23 de marzo de 2023. https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-2023-7500

Ortega Diaz, A. & Sandoval Hamon, L.A. (2020). Compromiso social y aprendizaje servicio vinculado con los estudios empresariales. En Higuera, P. A., Ballesteros, C., Gutiérrez J.G. (Eds.), El papel del aprendizaje-servicio en la construcción de una ciudadanía global (pp. 407-414). España: Universidad Nacional de Educación a Distancia - UNED.

Pérez Sanz, F.J., Salvador, E., Castel, L.G. & Felicitas, A. (2018). Aprendizaje-Servicio como complemento en el desarrollo formativo universitario. XVII Congreso Internacional de Investigadores en Economía Social y Cooperativa de CIRIEC-España, Toledo, 4-5 de octubre de 2018.

Pessoa-de-Oliveira, A.K. & Abella-Garcés, S. (2023). Metodologías activas e interdisciplinariedad como ejes de la construcción del conocimiento sobre los ODS: una experiencia de las asignaturas Dirección de Recursos Humanos y Dirección de la Producción. En Salas Vallina, A. (Coord.). Innovación Docente en Dirección de Recursos Humanos (pp. 85-95). España: Tirant lo Blanch

Puig, J. M., & Palos, J. (2006). Aprendizaje-servicio: una propuesta metodológica para la educación superior. Barcelona: Octaedro.

Ramaley, J. (2000). The history and theory of service-learning. En J. Schinske & S. R. Furco (Eds.), Service-learning: The essence of pedagogy (pp. 17-34). San Francisco, CA: Jossey-Bass.

Rodríguez Gallego, M. R. (2014). El Aprendizaje-Servicio como estrategia metodológica en la Universidad. Revista Complutense de Educación, 25 (1), 95-113, https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2014.v25.n1.41157

Rodríguez-Izquierdo, R. M., Cabillas, M., y Martínez, V. (2017). Percepción del profesorado y calidad en experiencias de aprendizaje servicio. Un estudio de caso. RIDAS, Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio, 3, 105-17, http://dx.doi.org/10.1344/RIDAS2017.3.8

Rovira, J. M. P., Casares, M. G., García, M. J. M., & Serrano, L. R. (2011). Aprendizaje-servicio y Educación para la Ciudadanía. Revista de Educación, (3), 45-67.

Sánchez-Carreira, M.C. & González-López, M. (2020). Una experiencia de aprendizaje servicio y desarrollo local en el grado de economía. En Higuera, P. A., Ballesteros, C., Gutiérrez J.G. (Eds.), El papel del aprendizaje-servicio en la construcción de una ciudadanía global (pp- 251-260). España: Universidad Nacional de Educación a Distancia - UNED.

Zwolińska, K., Lorenc, S., & Pomykała, R. (2022). Sustainable development in education from students’ perspective—Implementation of sustainable development in curricula. Sustainability, 14(6), 3398, https://doi.org/10.3390/su14063398

Published

2025-12-09

Issue

Section

Miscelánea

How to Cite

EVOLUTION AND NEW PERSPECTIVES OF THE SERVICE-LEARNING METHODOLOGY IN ECONOMICS AND BUSINESS DEGREES. (2025). Revista educación, investigación, innovación Y Transferencia, 6. https://doi.org/10.26754/

Similar Articles

21-30 of 37

You may also start an advanced similarity search for this article.