The Holocaust in the Secondary classroom: confluence of history, fiction and reality in concentration literature

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26754/ojs_clio/clio.2020465282

Keywords:

Shoah, Holocaust pedagogy, concentration literature, literary fiction, memorialism, testimonial narration

Abstract

The current proliferation of titles with the Holocaust as a backdrop is evident; it can be appreciated just by taking a look at the bookshelves, which house a multitude of volumes that enclose this sad chapter in history in their pages. The approach to this topic has been proposed from different approaches since the 20th century -literary, historical and historiographic, psychological, philosophical, etc.-, hence it has been studied in school from a multitude of proposals in subjects such as Ethical Education, Geography and History, Spanish Language and Literature, etc. As a result of the relationship between history, fiction and reality, so in vogue today due to the success of works based on real stories, a debate arises that causes a reflection on the image offered by these books. This can be taken to the classroom to discuss the limits between history and literature, while promoting values and overcoming prejudices so that a similar episode is not repeated.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adamoli, M. C. y Lorenz, F. (Eds.) (2010). Holocausto: Preguntas, respuestas y propuestas para su enseñanza. Ministerio de Educación de la Nación Argentina. http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL005100.pdf

Auschwitz Memorial. [@AuschwitzMuseum]. (2020a). […] "The Boy in the Striped Pyjamas" should be avoided by anyone who studies or teaches factual history of the #Holocaust [tuit]. Twitter. https://twitter.com/AuschwitzMuseum/status/1213823424969224193

Auschwitz Memorial. [@AuschwitzMuseum]. (2020b). Books recommended by the head of our Research Center Dr. Piotr Setkiewicz [tuit]. Twitter. https://twitter.com/AuschwitzMuseum/status/1213825253656453123

Baer, A. y Sznaider, N. (2016). Memory and Forgetting in the Post-Holocaust Era: The Ethics of Never Again. Routledge.

Baer, A. (2020, 30 de septiembre). La memoria y el olvido en la era post-Holocausto: La ética del “Nunca más” [sesión de conferencia]. Centro Sefarad-Israel, Madrid, España. https://www.ivoox.com/memoria-olvido-era-audios-mp3_rf_57297573_1.html

Barenghi, M. (2005). A memória da ofensa: recordar, narrar, compreender (M. Santana, trad.). Novos estudos, 73, 175-191 (original publicado en 2000). https://www.scielo.br/pdf/nec/n73/a13n73.pdf

Brawer, M. (2010). Un compromiso activo con los derechos humanos. En M. C. Adamoli, A. Roisenstraj y G. Jinich (Comps.), La ensen?anza del Holocausto/Shoá como acontecimiento clave del siglo XX. Aportes para una agenda educativa en tiempo presente (pp. 11-12). Ministerio de Educación, Subsecretari?a de Equidad y Calidad Educativa y Museo del Holocausto de Buenos Aires.

Conejo, Y. (2016). Los límites de la representación y la reflexión en torno al problema de la ficcionalización y estetización en la literatura de posguerra, el caso de los sobrevivientes. Memoria y sociedad, 20(40), 58-69. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5513157

Emergui, S. (2019, 3 de septiembre). Aprender a enseñar el Holocausto. El Mundo. https://www.elmundo.es/internacional/2019/09/03/5d6e633f21efa0ef558b45d4.html

Grupo Eleuterio Quintanilla. (2007). Pensad que esto ha sucedido. Guía de recursos para el estudio del holocausto. Tercera Prensa-Gakoa.

Jitrik, N. (1995). Historia e imaginación literaria: las posibilidades de un género. Biblos.

Lendoiro, G. (2018, 25 de enero). La importancia de enseñar en las escuelas qué fue el Holocausto, recordar para no olvidar. La Razón. https://www.lavanguardia.com/vida/20180630/45502254077/aprendiendo-a-ensenar-el-holocausto.html

Lukács, G. (1977). La novela histórica (J. Reuter, trad.). Era.

Munté, R. À. (2014). Reseña de Arráez, J. L. y Peral, A. (Eds.) (2012). Memoria de la Shoá: Literatura y testimonio, Sefarad editores. Anuari de filologia. Literatures contemporànies, 4, 89-93. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6000879

Rodríguez, P. (2018, 30 de junio). Aprendiendo a enseñar el Holocausto. La Vanguardia. https://www.lavanguardia.com/vida/20180630/45502254077/aprendiendo-a-ensenar-el-holocausto.html

Santayana, J. (1958). La vida de la razón. (R. M. Agoglia, trad.). Nova.

Suárez, M. Á. (s. f.). La enseñanza del Holocausto en Bachillerato: Reflexiones y Propuestas. Yad Vashem Centro Mundial de Conmemoración de la Shoá. https://www.yadvashem.org/es/education/educational-materials/proposals/reflections.html

Unidad de Trabajo para la Cooperación Internacional sobre la Enseñanza, Conmemoración e Investigacio?n del Holocausto. (s. f.). Manual para docentes. Guía para la enseñanza del Holocausto.http://holocaustmusic.ort.org/fileadmin/user_upload/_imported/fileadmin/downloads/guia_para_ensenanza_del_holocausto.pdf

United States Holocaust Memorial Museum. (s. f.). El Holocausto: un sitio de aprendizaje para estudiantes. https://encyclopedia.ushmm.org/content/es/project/the-holocaust-a-learning-site-for-students

Witek-Malicka, W. (2018). Fact-checking ‘The Tattooist of Auscwhtiz’. Memoria magazine, 14, 16-17. https://view.joomag.com/memoria-en-no-14-11-2018/0766192001543510530

Yad Vashem (s. f.). Materiales educativos. https://www.yadvashem.org/ es/education/educational-materials.html

Zylberman, A. (2010). Ideas y prácticas genocidas en el nacionalsocialismo: el caso del pueblo judío. En M. C. Adamoli, A. Roisenstraj y G. Jinich (Comps.), La enseñanza del Holocausto/Shoá como acontecimiento clave del siglo XX. Aportes para una agenda educativa en tiempo presente (pp. 85-94). Ministerio de Educación, Subsecretaría de Equidad y Calidad Educativa y Museo del Holocausto de Buenos Aires.

Published

2020-12-21

How to Cite

Rocamora Montenegro, R. (2020). The Holocaust in the Secondary classroom: confluence of history, fiction and reality in concentration literature. Clio. History and History Teaching, (46), 136–147. https://doi.org/10.26754/ojs_clio/clio.2020465282