The Holocaust in the Secondary classroom: confluence of history, fiction and reality in concentration literature
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_clio/clio.2020465282Keywords:
Shoah, Holocaust pedagogy, concentration literature, literary fiction, memorialism, testimonial narrationAbstract
The current proliferation of titles with the Holocaust as a backdrop is evident; it can be appreciated just by taking a look at the bookshelves, which house a multitude of volumes that enclose this sad chapter in history in their pages. The approach to this topic has been proposed from different approaches since the 20th century -literary, historical and historiographic, psychological, philosophical, etc.-, hence it has been studied in school from a multitude of proposals in subjects such as Ethical Education, Geography and History, Spanish Language and Literature, etc. As a result of the relationship between history, fiction and reality, so in vogue today due to the success of works based on real stories, a debate arises that causes a reflection on the image offered by these books. This can be taken to the classroom to discuss the limits between history and literature, while promoting values and overcoming prejudices so that a similar episode is not repeated.
Downloads
References
Adamoli, M. C. y Lorenz, F. (Eds.) (2010). Holocausto: Preguntas, respuestas y propuestas para su enseñanza. Ministerio de Educación de la Nación Argentina. http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL005100.pdf
Auschwitz Memorial. [@AuschwitzMuseum]. (2020a). […] "The Boy in the Striped Pyjamas" should be avoided by anyone who studies or teaches factual history of the #Holocaust [tuit]. Twitter. https://twitter.com/AuschwitzMuseum/status/1213823424969224193
Auschwitz Memorial. [@AuschwitzMuseum]. (2020b). Books recommended by the head of our Research Center Dr. Piotr Setkiewicz [tuit]. Twitter. https://twitter.com/AuschwitzMuseum/status/1213825253656453123
Baer, A. y Sznaider, N. (2016). Memory and Forgetting in the Post-Holocaust Era: The Ethics of Never Again. Routledge.
Baer, A. (2020, 30 de septiembre). La memoria y el olvido en la era post-Holocausto: La ética del “Nunca más” [sesión de conferencia]. Centro Sefarad-Israel, Madrid, España. https://www.ivoox.com/memoria-olvido-era-audios-mp3_rf_57297573_1.html
Barenghi, M. (2005). A memória da ofensa: recordar, narrar, compreender (M. Santana, trad.). Novos estudos, 73, 175-191 (original publicado en 2000). https://www.scielo.br/pdf/nec/n73/a13n73.pdf
Brawer, M. (2010). Un compromiso activo con los derechos humanos. En M. C. Adamoli, A. Roisenstraj y G. Jinich (Comps.), La ensen?anza del Holocausto/Shoá como acontecimiento clave del siglo XX. Aportes para una agenda educativa en tiempo presente (pp. 11-12). Ministerio de Educación, Subsecretari?a de Equidad y Calidad Educativa y Museo del Holocausto de Buenos Aires.
Conejo, Y. (2016). Los límites de la representación y la reflexión en torno al problema de la ficcionalización y estetización en la literatura de posguerra, el caso de los sobrevivientes. Memoria y sociedad, 20(40), 58-69. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5513157
Emergui, S. (2019, 3 de septiembre). Aprender a enseñar el Holocausto. El Mundo. https://www.elmundo.es/internacional/2019/09/03/5d6e633f21efa0ef558b45d4.html
Grupo Eleuterio Quintanilla. (2007). Pensad que esto ha sucedido. Guía de recursos para el estudio del holocausto. Tercera Prensa-Gakoa.
Jitrik, N. (1995). Historia e imaginación literaria: las posibilidades de un género. Biblos.
Lendoiro, G. (2018, 25 de enero). La importancia de enseñar en las escuelas qué fue el Holocausto, recordar para no olvidar. La Razón. https://www.lavanguardia.com/vida/20180630/45502254077/aprendiendo-a-ensenar-el-holocausto.html
Lukács, G. (1977). La novela histórica (J. Reuter, trad.). Era.
Munté, R. À. (2014). Reseña de Arráez, J. L. y Peral, A. (Eds.) (2012). Memoria de la Shoá: Literatura y testimonio, Sefarad editores. Anuari de filologia. Literatures contemporànies, 4, 89-93. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6000879
Rodríguez, P. (2018, 30 de junio). Aprendiendo a enseñar el Holocausto. La Vanguardia. https://www.lavanguardia.com/vida/20180630/45502254077/aprendiendo-a-ensenar-el-holocausto.html
Santayana, J. (1958). La vida de la razón. (R. M. Agoglia, trad.). Nova.
Suárez, M. Á. (s. f.). La enseñanza del Holocausto en Bachillerato: Reflexiones y Propuestas. Yad Vashem Centro Mundial de Conmemoración de la Shoá. https://www.yadvashem.org/es/education/educational-materials/proposals/reflections.html
Unidad de Trabajo para la Cooperación Internacional sobre la Enseñanza, Conmemoración e Investigacio?n del Holocausto. (s. f.). Manual para docentes. Guía para la enseñanza del Holocausto.http://holocaustmusic.ort.org/fileadmin/user_upload/_imported/fileadmin/downloads/guia_para_ensenanza_del_holocausto.pdf
United States Holocaust Memorial Museum. (s. f.). El Holocausto: un sitio de aprendizaje para estudiantes. https://encyclopedia.ushmm.org/content/es/project/the-holocaust-a-learning-site-for-students
Witek-Malicka, W. (2018). Fact-checking ‘The Tattooist of Auscwhtiz’. Memoria magazine, 14, 16-17. https://view.joomag.com/memoria-en-no-14-11-2018/0766192001543510530
Yad Vashem (s. f.). Materiales educativos. https://www.yadvashem.org/ es/education/educational-materials.html
Zylberman, A. (2010). Ideas y prácticas genocidas en el nacionalsocialismo: el caso del pueblo judío. En M. C. Adamoli, A. Roisenstraj y G. Jinich (Comps.), La enseñanza del Holocausto/Shoá como acontecimiento clave del siglo XX. Aportes para una agenda educativa en tiempo presente (pp. 85-94). Ministerio de Educación, Subsecretaría de Equidad y Calidad Educativa y Museo del Holocausto de Buenos Aires.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Raquel Rocamora Montenegro
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright remains the property of authors. Permission to reprint must be obtained from the authors and the contents of JoS cannot be copied for commercial purposes. JoS does, however, reserve the right to future reproduction of articles in hard copy, portable document format (.pdf), or HTML editions of JoS.