The use of documentary archive for make visible the participation of women in the teaching of Mexican History

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26754/ojs_clio/clio.2019458644

Keywords:

History teaching, History instruction, historical sources, teaching proposal, secondary education

Abstract

Different historiographical currents have founded its research on social actors that in past times were not considered as social subjects. Such is the case of women. Nonetheless, this historiographical advance has not been reflected on school’s History curricula. This essay’s first part focuses on the absense of women as a historical subject in the junior highschool Mexican History curse. The second part addresses how documentary archives can become a resource to make women’s participation visible. Finally a didactic experience used at a highschool group in Mexico City is presented.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fernández Valencia, A. (2005). Las mujeres como sujeto histórico: género y enseñanza de la historia. Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, 18, 5-24.

García, G. (1985). Documentos históricos mexicanos. Tomo V. México: INEHRM.

Lau, A. (2015). Historia de las mujeres. Una nueva corriente historiográfica. En P. Galena, Historia de las mujeres en México. México: INEHRM.

Latapí, P. & González, E. (2015). Visibilización de las mujeres en los libros de texto gratuitos de Historia: una mirada etiológica al caso de secundaria en México. En A. M.ª Hernández Carretero, C. R. García Ruiz & J. L. de la Montaña Conchiña (Coords.), Una enseñanza de las ciencias sociales para el futuro: recursos para trabajar la invisibilidad de personas, lugares y temáticas (pp. 223-230). Cáceres: Universidad de Extremadura y AUPDCS.

Sánchez, S. & Miralles, P. (2014). Pensar a las mujeres en la historia y enseñar su historia en las aulas: estado de la cuestión y retos de futuro, Revista Tempo y Argumento, 11, 278-298.

SEP (2011). Plan de Estudio. Educación Básica. México: SEP.

SEP (2011). Programa de Estudio. Historia II. Secundaria. México: SEP.

Published

2019-12-20

How to Cite

Juárez Pérez, A. N. (2019). The use of documentary archive for make visible the participation of women in the teaching of Mexican History. Clio. History and History Teaching, (45), 116–123. https://doi.org/10.26754/ojs_clio/clio.2019458644