«The History wasn’t like that»: reflections on the phenomenon of counterfactual history in historical video games

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26754/ojs_clio/clio.2018448672

Keywords:

Counterfactual history, videogames, alternative history, culture, virtual history

Abstract

The debate over a possible past that would have generated a different present and a diverse future has been enjoying an interesting degree of activity in recent years. The phenomenon of videogames has picked up the tradition from novels, cinema and TV series that observed History as just another element of creation and imagination and has come to mix the interest of historians for venturing a different past with the end goal of explaining a specific context nowadays. This work reflects on the potential and the reality of the counterfactual discourse for the average user of videogames with a script about virtual history.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez Junco, J. (2016). Dioses útiles. Naciones y nacionalismos, Barcelona, España: Galaxia Gutenberg.

A.P.R. (2018). Assassin’s Creed. Odyssey. ¡Entre la Historia y la leyenda!, Micromanía, 280, 22-25.

Bungay, S. (2008). La batalla de Inglaterra, Barcelona, España: Ariel.

Gobled, K. et Campeis, B. (2015). Le Guide de l’uchronie, Paris, France: ActuSF. Cejas, S. (2018, marzo, 18). Iron Harvest, un juego de estrategia en tiempo real con poderosas máquinas, inicia con éxito su campaña en Kickstarter, Vida Extra. https://www.vidaextra.com/estrategia/iron-harvest-un-juego-de-estrategia-en-tiempo-real-con-poderosas-maquinas-inicia-con-exito-su-campana-en-kickstarter.

Churchill, W. (2014). La crisis mundial. 1911-1918, Barcelona, España: Penguin Random House Grupo Editorial.

Deluermoz, Q. y Singaravélou, P. (2016). Pour une histoire des possibles. Analyses contrefactuelles et futurs non advenus, Paris, France: Seuil.

Domingo i Vals, A. (2015). Sonen les trompetes. Discurs demodistòpic en el tercer mil·lenni, Documents d’anàlisi geogràfico, 61 (1), 49-66.

Evans, R. J. (2018). Contrafactuales. ¿Y si todo hubiera sido diferente?, Madrid, España: Turner.

Gat, A. (2014). Naciones. Una nueva historia del nacionalismo, Barcelona, España: Crítica.

Ferguson, N. (Dir.). (1998). Historia virtual: ¿qué hubiera pasado si…? Madrid, España: Taurus.

Giménez Chueca, I. (2016). Ucronías nazis: ¿y si el III Reich hubiera vencido en la 2ª Guerra Mundial?. Canino. 21 mayo. https://www.caninomag.es/ucronias-nazis-iii-reich-hubiera-vencido-la-2a-guerra-mundial/

Huijgen, T. y Holthuis, P. (2014). Towards Bad History? A Call for the Use of Counterfactual Historical Reasoning in History Education. Historical Encounters: A Journal of Historical Consciousness, Historical Cultures and History Education, 1 (1), 103-110.

Jensen, B. E. (2005). Counterfactual history and its educational potential. En P. Kemp (Dir.), History in Education: Proceedings from the Conference History in Education Held at the Danish University of Education 24-25 March 2004, Copenhagen, Danmark: Danmarks Paedagogiske Universitets Forlag, 151-148.

Jiménez Alcázar, J. F. (2009). Video games and the Middle Ages, Imago Temporis, 3, 311-365.

Jiménez Alcázar, J. F.(2011). The other possible past: simulation of the Middle Ages in video games, Imago Temporis, 5, 171-199.

Jiménez Alcázar, J. F. y Rodríguez, G. F. (2015). Entre la huida y el seguimiento. Monstruos como modelos iconográficos de la Edad Media a través de los videojuegos. En C. San Nicolás, M.Á. Nicolás (Comps.), Videojuegos y sociedad digital: nuevas realidades de estudio para la percepción del pasado histórico (pp. 11-39), Mar del Plata, Argentina: Universidad Nacional de Mar del Plata.

Johnson, B. (2017). El factor Churchill. Un solo hombre cambió el rumbo de la historia. Madrid, España: Alianza Editorial.

López Rodríguez, S. (2017). Revisión historiográfica del nacionalismo y la autodeterminación. El caso específico de España, Clío: History and History Teaching, 43. http://clio.rediris.es/n43/articulos/lopez2017.pdf.

Murray, W. y Millett, A. R. (2010). La guerra que había que ganar. Historia de la Segunda Guerra Mundial, Barcelona, España: Crítica.

Pelegrín Campo, J. (2010). La historia alternativa como herramienta didáctica: una revisión historiográfica, Clío. History and History Teaching, 36. http://clio.rediris.es/n36/articulos /pelegrin.pdf.

Pelegrín Campo, J. (2014a). Historia contrafáctica y didáctica de la historia. Iber: Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia, 78, 53-60.

Pelegrín Campo, J. (2014b). La historia contrafáctica en los manuales de Historia de ESO y Bachillerato: modelos y propuestas, Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 29 (1), 115-130.

Ricks, T. E. (2018). Churchill y Orwell. La lucha por la libertad, Barcelona, España: Península.

Segal, H. P. (2012). Utopias: a brief history from ancient writing to virtual communities, Chichester, Reino Unido: Wiley-Blackwell.

Rosenfeld, G. D. (2005). The World Hitler Never Made. Alternate History and the Memory of Nazism, Fairfield Universtity (Connecticut-USA).

Toye, R. (Ed.) (2018). Winston Churchill, Barcelona, España: Crítica.

VV.AA. (2004). Historia virtual de España (1870-2004): ¿qué hubiera pasado si?, Madrid, España: Taurus.

Venegas Ramos, A. (2013). La contrafactualidad de los videojuegos, Zehngames, 13 noviembre 2013. http://www.zehngames.com/articulos/la-contrafactualidad-de-los-videojuegos/ Venegas

Ramos, A. (2017). Bioshock y el alma de Estados Unidos, Sevilla, España: Héroes de Papel.

Vicari, P. M. (2012). Pensamiento contrafáctico y estrategias de enseñanza en el campo de la Historia. Análisis epistemológico de posibilidades y limitaciones. En L. Salvatico, M. Bozzoli, L. Pensenti (Eds.), Epistemología e Historia de la Ciencia, vol. 18, 613-620.

Published

2018-12-22

How to Cite

Jiménez Alcázar, J. F. (2018). «The History wasn’t like that»: reflections on the phenomenon of counterfactual history in historical video games. Clio. History and History Teaching, (44), 94–113. https://doi.org/10.26754/ojs_clio/clio.2018448672