Music and Popular Culture as Resources for the Study of the Transition to Democracy in the Basque Country
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_clio/clio.2018448679Keywords:
Spanish Democratic Transition, Democracy, Popular Culture, Educational Means, Music, NarrativessAbstract
This article is a proposal of teaching unit for secondary school. Its goal is questioning the knowledgment that student body usually has of this tumultuous historical period and get them interested in this study throughout different and original information resources (fanzines, Music, etc.). Besides, the main goal of this article is setting out an inclusive narrative which flee from extreme positions, using a huge variety of educational means. This following proposal of teaching unit is a suggestive classroom practice.
Downloads
References
Benejam, P. y Pagès. J. (2004): Enseñar y aprender Ciencias Sociales, Geografía e Historia en la Educación Secundaria. Líneas de Investigación de Didáctica de las Ciencias Sociales, Barcelona: Horsori.
Carnicero, C. (2009): Vitoria-ciudad donde nunca pasa nada, Vitoria-Gasteiz: Gobierno Vasco.
Dávila, P. y Amézaga, J. (2003-2004): “Juventud, identidad y cultura: el Rock Radical Vasco en la década de los 80”, Historia de la educación (22-23), pp. 213-231
García, R.; Pareja, A. y Zarraga, K., (2007) “¿Saber leer? ¿Sabe escribir? El proceso de alfabetización en el País Vasco (1860-1930)”, Revista de Demografía Histórica, 25 (1).
Gómez, C. J.; Rodríguez, R. y Simón, M. M. (2015): “La metodología didáctica en las clases de Historia. Una investigación sobre las percepciones de los futuros maestros”, en García, C. R. y Montaña, J. L. (eds.), Una enseñanza de las Ciencias Sociales para el futuro: recursos para trabajar la invisibilidad de personas, lugares y temáticas, Cáceres: UEX-AUPDCS.
Hernández, A. M.; García, C. R.; Montaña, J. L. de la (2015), Una enseñanza de las ciencias sociales para el futuro: recursos para trabajar la invisibilidad de personas, lugares y temáticas, Cáceres: UEX/AUPDCS, 2015.
Maffi, M. (1975): La cultura underground, Barcelona: Anagrama
Martín, J. (2014): “Las noticias sociales en el rock vasco (1980-2010). La música como soporte y altavoz de la materia prima periodística”, en Idoyaga, P. (et al.): Actas del IV Congreso Internacional de la Asociación de España de Investigación de la Comunicación, Bilbao: UPV-EHU, pp. 1343-1355.
Martínez, G. (2012): CT o Cultura de la Transicion. Crítica a 35 años de cultura española, Barcelona: DeBolsillo
Medina, A. y S. (2009): Francisco, Didáctica General, Madrid: Pearson Prentice Hall-UNED.
Miralles, P. y Martínez, N. (2008): “La fase de desarrollo de la clase de Historia en bachillerato”, Revista Iberoamericana de Educación, 46 (1), 1-10.
Prats, J. y Santacana, J. (1998): “Ciencias Sociales”, en Enciclopedia General de la educación, Barcelona: Océano Grupo Editorial, vol., 3.
Sousa Dias, G. (2012): “Los adolescentes usan pocos libros y más internet para estudiar”, El Clarín, r.e. http://www.clarin.com/educacion/titulo_0_706729416.html
Titone, R. (1970): Metodología didáctica, Madrid: Rialp.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 David Mota Zurdo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright remains the property of authors. Permission to reprint must be obtained from the authors and the contents of JoS cannot be copied for commercial purposes. JoS does, however, reserve the right to future reproduction of articles in hard copy, portable document format (.pdf), or HTML editions of JoS.