Music and Popular Culture as Resources for the Study of the Transition to Democracy in the Basque Country

Authors

  • David Mota Zurdo Universidad Isabel I

DOI:

https://doi.org/10.26754/ojs_clio/clio.2018448679

Keywords:

Spanish Democratic Transition, Democracy, Popular Culture, Educational Means, Music, Narrativess

Abstract

This article is a proposal of teaching unit for secondary school. Its goal is questioning the knowledgment that student body usually has of this tumultuous historical period and get them interested in this study throughout different and original information resources (fanzines, Music, etc.). Besides, the main goal of this article is setting out an inclusive narrative which flee from extreme positions, using a huge variety of educational means. This following proposal of teaching unit is a suggestive classroom practice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Benejam, P. y Pagès. J. (2004): Enseñar y aprender Ciencias Sociales, Geografía e Historia en la Educación Secundaria. Líneas de Investigación de Didáctica de las Ciencias Sociales, Barcelona: Horsori.

Carnicero, C. (2009): Vitoria-ciudad donde nunca pasa nada, Vitoria-Gasteiz: Gobierno Vasco.

Dávila, P. y Amézaga, J. (2003-2004): “Juventud, identidad y cultura: el Rock Radical Vasco en la década de los 80”, Historia de la educación (22-23), pp. 213-231

García, R.; Pareja, A. y Zarraga, K., (2007) “¿Saber leer? ¿Sabe escribir? El proceso de alfabetización en el País Vasco (1860-1930)”, Revista de Demografía Histórica, 25 (1).

Gómez, C. J.; Rodríguez, R. y Simón, M. M. (2015): “La metodología didáctica en las clases de Historia. Una investigación sobre las percepciones de los futuros maestros”, en García, C. R. y Montaña, J. L. (eds.), Una enseñanza de las Ciencias Sociales para el futuro: recursos para trabajar la invisibilidad de personas, lugares y temáticas, Cáceres: UEX-AUPDCS.

Hernández, A. M.; García, C. R.; Montaña, J. L. de la (2015), Una enseñanza de las ciencias sociales para el futuro: recursos para trabajar la invisibilidad de personas, lugares y temáticas, Cáceres: UEX/AUPDCS, 2015.

Maffi, M. (1975): La cultura underground, Barcelona: Anagrama

Martín, J. (2014): “Las noticias sociales en el rock vasco (1980-2010). La música como soporte y altavoz de la materia prima periodística”, en Idoyaga, P. (et al.): Actas del IV Congreso Internacional de la Asociación de España de Investigación de la Comunicación, Bilbao: UPV-EHU, pp. 1343-1355.

Martínez, G. (2012): CT o Cultura de la Transicion. Crítica a 35 años de cultura española, Barcelona: DeBolsillo

Medina, A. y S. (2009): Francisco, Didáctica General, Madrid: Pearson Prentice Hall-UNED.

Miralles, P. y Martínez, N. (2008): “La fase de desarrollo de la clase de Historia en bachillerato”, Revista Iberoamericana de Educación, 46 (1), 1-10.

Prats, J. y Santacana, J. (1998): “Ciencias Sociales”, en Enciclopedia General de la educación, Barcelona: Océano Grupo Editorial, vol., 3.

Sousa Dias, G. (2012): “Los adolescentes usan pocos libros y más internet para estudiar”, El Clarín, r.e. http://www.clarin.com/educacion/titulo_0_706729416.html

Titone, R. (1970): Metodología didáctica, Madrid: Rialp.

Published

2018-12-22

How to Cite

Mota Zurdo, D. (2018). Music and Popular Culture as Resources for the Study of the Transition to Democracy in the Basque Country. Clio. History and History Teaching, (44), 210–231. https://doi.org/10.26754/ojs_clio/clio.2018448679