The use of the arts expression in the museums of Bologna

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26754/ojs_clio/clio.2020465270

Keywords:

Arts work, Museum education, Heritage education, museums.

Abstract

The following article shows the results of an investigation on the use of plastic techniques in the educational programs of the museums of the city of Bologna. To this end, a specific tool has been designed to collect data on the use of plastic techniques in educational designs in the city's museums, following the principles of cualitative method. After analyzing the data obtained, the main results of the study can be seen how museums incorporate plastic techniques in their designs, but mainly traditional techniques with a playful sense.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguirre, I. (2000). Teorías y prácticas de educación artística. Ensayo para una revisión pragmatista de la experiencia estética en educación. Octaedro.

Borghi, B. (2008). Un patrimonio di esperienze sulla didattica del Patrimonio. Pàtron.

Borghi, B., Francisco, F. y García Pérez, O.M. (2015). Novi cives: cittadini dall'infanzia in poi. Pàtron.

Calaf, R. (2009). Didáctica del patrimonio: epistemología, metodología y estudio de casos. Trea.

Flick, U. (2015). El diseño de investigación cualitativa. Morata.

Fontal, O. (2008). Hacia una educación artística “patrimonial”. En I. Aguirre (Coord.), El acceso al patrimonio cultural. Retos y debates (pp. 31-66). Cátedra Jorge Oteiza.

Fontal, O. (2013) Estirando hasta dar la vuelta al concepto de patrimonio. La educación patrimonial: del patrimonio a las personas (pp. 23-44), Trea.

Fontal, O., Gómez-Redondo, C., y Pérez, S. (2015). Didáctica de las artes visuales en la infancia. Paraninfo

García, A. (1994). Didáctica del museo. El descubrimiento de los objetos. Ediciones de la Torre.

Gómez-Redondo (2013). Procesos de patrimonialización en el arte contemporáneo. Diseño de un Artefacto artístico para la investigación (Tesis doctoral). Universidad de Valladolid.

Gómez-Redondo, C y Fenoy, B. (2014). El origen de los procesos de patrimonialización: la afectividad como punto de partida. EARI. Educación artística: revista de investigación, 5, 66-80. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=485959

Gómez-Redondo, C., Calaf, R. y Fontal, O. (2016). Colección “Roser Calaf” de recursos didácticos textuales para museos y sitios de patrimonio: análisis y valoración desde la perspectiva de la educación patrimonial. Revista de humanidades, 28, 85-114. http://revistas.uned.es/index.php/rdh/article/view/16495

Hooper-Geenhill, E. (1998). Los museos y sus visitantes, Trea.

Juanola, R. Y Calbó, M. (2004). Hacia modelos globales en educación artística. En R. Calaf y O. Fontal (Coords.), Comunicación educativa del patrimonio: referentes, modelos y ejemplos (pp. 105-136). Trea.

Latorre, A., Del Rincón, D. y Arnal, J. (2005). Bases metodológicas de la investigación educativa. Ediciones experiencia.

Lowenfeld, V. y Brittain, W.L. (1980). Desarrollo de la capacidad creadora. Kapelusz.

Stake, R. E. (2006). Evaluación comprensiva y evaluación basada en estándares. Barcelona: Ariel.

Suárez, M. A., Gutiérrez, S., Calaf, R. y San Fabián J. L. (2013). La evaluación de la acción educativa museal: una herramienta para el análisis cualitativo. Clío, 39, pp. 1-45. http://clio.rediris.es/n39/articulos/Calaf.pdf

Tejera, C. (2013). Investigación didáctica: la cibermuseografía didáctica como contexto educativo para la enseñanza y el aprendizaje del patrimonio. Estudio de páginas web educativas de museos virtuales de arte. Clío, 39. http://clio.rediris.es/n39/articulos/Tejera.pdf

Vicent, N. (2016). Uso de tecnología móvil en educación patrimonial. Evaluación del programa Zarautz en tus manos. Enseñanza de las ciencias sociales: revista de investigación, 16, 67-79. https://www.raco.cat/index.php/EnsenanzaCS/article/view/334518

Published

2020-12-21

How to Cite

Gómez Redondo, C., & Borghi, B. (2020). The use of the arts expression in the museums of Bologna. Clio. History and History Teaching, (46), 188–201. https://doi.org/10.26754/ojs_clio/clio.2020465270