Resizing Symbolically the Holocaust: Picture Books for its approach in Elementary Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26754/ojs_clio/clio.2020465279

Keywords:

Holocaust, Picture book, Elementary Education, Bruno. El niño que aprendió a volar, Lyricism.

Abstract

Where the word becomes insufficient, and reality becomes unspeakable, the image and fiction can become the only chink to tell what must be told. That is why picture books are revealed to be suitable for addressing the Holocaust issue with young audiences (Bieber, 2018; Kidd, 2005; Walter y March, 1993). This paper presents the analysis of the defining features of picture books dealing with this topic through the study of a corpus of four examples. It delves into the didactic possibilities of a particular title, Bruno. El niño que aprendió a volar, by Nadia Terranova and Ofra Amit (2012). Results make us conclude that it is possible to create images from lyricism to teach the vilest outrage.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sebastián Molina-Puche, Universidad de Murcia (España)

Profesor titular del Departamento de Didáctica de las Ciencias Matemáticas y Sociales, área Didáctica de las Ciencias Sociales, de la Facultad de Educación de la Universidad de Murcia. 

References

Baer, E.R. (2000). A New Algorithm in Evil: Children's Literature in a Post-Holocaust World. The Lion and the Unicorn 24(3), 378-401. https://doi.org/10.1353/uni.2000.0026

Bieber, A. (2018). Voices from the Interior: Reimagining Childhood under Janusz Korczak's Care. The Lion and the Unicorn 42(3), 321-337. https://doi.org/10.1353/uni.2018.0030

Fernández, J. A. (2006). En los límites de lo indecible. Representación artística y catástrofe. A Parte Rei. Revista de Filosofía, 48, 1-12.

Fernández Gil, M. J. (2013). El papel est(ético) de la literatura en la conmemoración del Holocausto. Dykinson.

Fortes, A. (2008). Humo (J. Concejo, Ilus.). OQO.

Gallaz, C. e Innocenti, R. (1987). Rosa Blanca. Lóguez.

Kertész, I. (2002). Imre Kertész – Nobel Lecture. https://www.nobelprize.org/prizes/ literature/2002/kertesz/25364-imre-kertesz-nobel-lecture-2002-2/

Kidd, K. B. (2005). ‘A’ is for Auschwitz: Psychoanalysis, Trauma Theory, and the ‘Children’s Literature of Atrocity.’ Children’s Literature, 33, 120-149. http://doi.org/doi:10.1353/ chl.2005.0014

Kokkola, L. (2013). Representing the Holocaust in Children’s Literature. Routledge.

Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado, 295, 10 de diciembre de 2013, pp. 97858-97921.

Maldoror Ediciones (s.f.). Las tiendas de canela fina. http://www.maldororediciones.eu/ opera_omnia/tiendas.htm

Ruiz-Guerrero, L. (2015). Un recurso en los márgenes de lo visible. Los álbumes ilustrados y su aplicación en la enseñanza de las Ciencias Sociales. En A. Hernández, C. R. García y J. L. de la Montaña (Coords.), Una enseñanza de las ciencias sociales para el futuro: Recursos para trabajar la invisibilidad de personas, lugares y temáticas (pp. 585-591). Universidad de Extremadura / AUPDCS.

Terranova, N. (2012). Bruno. El niño que aprendió a volar (O. Amit, Ilus.). A buen paso.

Ungerer, T. (2011). Otto. Autobiografía de un osito de peluche (T. Ungerer, Ilus.). Ediciones B.

Vander Zee, R. (2005). La historia de Erika (R. Innocenti, Ilus.). Kalandraka.

Walter, V. A., y March, S. F. (1993). Juvenile Picture Books about the Holocaust: Extending the Definitions of Children’s Literature. Publishing Research Quarterly, Fall, 36-51. https://doi.org/10.1007/BF02680641

Published

2020-12-21

How to Cite

Ruiz-Guerrero, L., & Molina-Puche, S. (2020). Resizing Symbolically the Holocaust: Picture Books for its approach in Elementary Education. Clio. History and History Teaching, (46), 110–121. https://doi.org/10.26754/ojs_clio/clio.2020465279