Analysis of the educational-communicative language of Spanish archaeological museums during the 2020 confinement

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26754/ojs_clio/clio.2021475522

Keywords:

archaeological museums, social media, communication strategies, dissemination of knowledge, Spain

Abstract

The forced physical closure of Spanish museums and archaeological sites during the early stages of the health crisis between March and June 2020 obliged the institutions to focus their informative and educational activity on social networks such as Facebook, Twitter and Instagram. This research aims to analyse whether these archaeological sites use an educational-communicative language in accordance with the social platform they are on, based on the analysis of their online communicative production on Twitter during the first hundred days of the crisis caused by Covid-19 (from March to June 2020).

The results show how the Spanish museum institutions in the field of archaeology that were most active on Twitter -even before the pandemic- not only demonstrated that they had perfectly assimilated the educommunicative language, but also chose to expand and diversify their content during the health crisis and the forced closure of physical activity. Likewise, institutions that had previously been less active on this platform developed planned educommunicative activity that was attractive to all audiences.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abadal, E. y Guallar, J. (2010). Prensa digital y bibliotecas. Trea.

Alberich, J. (2005). Notas para una estética audiovisual digital. En Alberich, J. y Roig, A. (Coords.), Comunicación audiovisual digital. Nuevos medios, nuevos usos, nuevas formas (pp. 209-226). UOC.

Álvarez-Marcos J. (2003). El Periodismo ante la tecnología hipertextual. En Díaz Noci, J. y Salaverría R. (Coords.) Manual de redacción ciberperiodística (pp.231-260). Ariel Comunicación.

Aparici, R. (Coord.). (2010). Educomunicación: más allá del 2.0. Gedisa

Aso, B. (2021). Educación patrimonial en tiempos digitales. Estudio de la educomunicación en redes sociales del Museo Diocesano de Jaca. [Tesis doctoral, Universidad de Zaragoza].

Barbas-Coslado, Á. (2012). Educomunicación: desarrollo, enfoques y desafíos en un mundo interconectado. Foro de Educación, 10(14),157-175. https://www.forodeeducacion.com/ojs/index.php/fde/article/view/22

Caerols-Mateo, R.; Viñarás-Abad, M. y Gonzálvez-Valles, J. E. (2017). Redes sociales y museos: Análisis de la campaña en Twitter para el Día Internacional de los Museos y Noche de los Museos. Rev. Lat. Comun. Soc. 72, 220–234. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=81952828012

Calaf, R., Gillate, I. y Gutiérrez, S. (2015). Transitando por la Evaluación de los Programas Educativos de Museos de Arte del Proyecto ECPEME. Educatio Siglo XXI, 33, 129-50. https://10.6018/j/222531

Chiappe, A. y Arias, V. (2016). La educomunicación en entornos digitales: un análisis desde los intercambios de información. Opción, 32(7). 461-479. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5916882.pdf

Claes, F. y Deltell, L. (2014). Museos sociales. Perfiles museísticos en Twitter y Facebook 2012–2013. El Profesional de la Información, 23, 594–602. https://doi.org/10.3145/epi.2014.nov.06

Claes, F. y Deltell, L. (2019). Museo social en España: Redes sociales y webs de los museos estatales. El Profesional de la Información, 28, e280304. https://doi.org/10.3145/epi.2019.may.04

Cordón-Benito, D. y González-González, D. (2016). Museos y comunicación: los nuevos medios como herramienta de diálogo y sociabilidad de la institución. El uso de Twitter por el Museo del Prado, Museo Thyssen-Bornemisza y Museo Reina Sofía. Fonseca, 12, 149-165. https://10.14201/fjc201612149165

Díaz-Pérez, F., Martínez-Solís, L. y Chaín-Navarro, C. (2015). La gestión de Facebook y Twitter en los museos navales y marítimos del ámbito hispanohablante. Erph_ Revista electrónica De Patrimonio Histórico, 16, 134-164. https://doi.org/10.30827/e-rph.v0i16.3527

Eguren-Gutiérrez, L. (1987). Aspecto lúdico del lenguaje. La jitanjáfora, problema lingüístico. Universidad de Valladolid.

Fernández, E. G.; Alarcón, E. V. y Valcarcel, A. S. (2020). Tourist functionality of the communication management on Malaga’s museums’ social networks. [Funcionalidad turística de la gestión de la comunicación en redes sociales de museos de Málaga] Doxa Comunicación, 30, 309-330. https://doi.org/10.31921/doxacom.n30a16

Fletcher, A. y Lee, M. J. (2012). Current social media uses and evaluations in American museums. Museum Management and Curatorship, 27(5), 505–521. https://doi.org/10.1080/09647775.2012.738136

Flores, J. M. (2009). Nuevos modelos de comunicación, perfiles y tendencias en las redes sociales. Comunicar, 16(33), 73-81. https://doi.org/10.3916/c33-2009-02-007

Fontal, O. (2003). La Educación Patrimonial. Teoría y Práctica en el Aula, el Museo e Internet. Ediciones Trea.

Fontal, O. e Ibáñez-Etxeberria, A. (2017). La investigación en Educación Patrimonial. Evolución y estado actual a través del análisis de indicadores de alto impacto. Revista de educación, 375, 184-214. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2016-375-340

Fontal, O. y Juanola, R. (2015). La educación patrimonial: una disciplina útil y rentable en el ámbito de la gestión del patrimonio cultural. Cadmo. International Journal of Educational Research, 23(1), 9-25. https://doi.org/10.3280/CAD2015-001002

Gabás, R. (2019). Análisis de Actividad en Redes Sociales. [Trabajo Fin de Grado, Universidad de Zaragoza].

Gabelas. J. A., Marta-Lazo, C. y Aranda, D. (2012). Por qué las TRIC y no las TIC. COMeIN. Revista de los Estudios de Ciencias de la Información y de la Comunicación, 9. ISSN: 1696-3296. https://doi.org/10.7238/c.n9.1221

Gabelas. J. A. y Marta-Lazo, C. (2020). La era TRIC: Factor R-elacional y educomunicación. Ediciones Egregius.

García-Ceballos, S., Rivero, P., Molina-Puche, S. y Navarro-Neri, I. (2021). Educommunication and Archaeological Heritage in Italy and Spain: An Analysis of Institutions’ Use of Twitter, Sustainability, and Citizen Participation. Sustainability, 13, 1602. https://10.3390/su13041602

Garner, A.; Goldberg, J. y Pou, R. (2016). Collaborative Social Media Campaigns and Special Collections: a case study on #ColorOurCollections, RBM: A Journal of Rare Books, Manuscripts, and Cultural Heritage, 17(2), 100-117. http://dx.doi.org/10.5860/rbm.17.2.9663

Gómez-Vílchez, S. (2012). Museos españoles y redes sociales. Telos Cuadernos de Comunicación e Innovación, 90, 79–86. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3865845&orden=335869&info=link

Gozálvez, V. y Contreras-Pulido, P. (2014). Empoderar a la ciudadanía mediática desde la educomunicación, Comunicar, 42(21), 129-136.

Haller-Baggesen, R. (2014). Augmenting the agora: Media and civic engagement in museums, Mediekultur. Journal of media and communication research, 30(56). 117-131. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v30i56.8964

Holdgaard, N. y Ekelund-Simonsen, C. (2011). Attitudes towards and conceptions of digital technologies and media in Danish museums. MedieKultur, 50, 100-118. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v27i50.3334

Ibáñez-Etxeberria, Á., Gómez, C. J., Fontal, O. y García-Ceballos, S. (2020). Virtual Environments and Augmented Reality Applied to Heritage Education. An Evaluative Study. Applied Sciences, 10, 2352. https://10.3390/app10072352

Ibáñez-Etxeberria, Á., Vicent, N., Asensio, M. y Cuenca-López, J. M. (2014). Learning in archaeological sites with mobile devices. Munibe Antropologia-Arkeologia. 65. 313-321. https://10.21630/maa.2014.65.18

ICOM. (noviembre, 2020). Informe: Museos, profesionales de los museos y COVID-19: encuesta de seguimiento. Disponible online: https://icom.museum/wp-content/uploads/2020/11/FINAL-ES_Follow-up-survey.pdf

Jakobson, R. (1984). Lingüística y poética. En R. Jakobson, Ensayos de lingüística general (pp. 347-395). Ariel.

Kidd, J. (2011). Enacting engagement online: framing social media use for the museum, Information, Technology &. People, 24(1), 64-77. http://dx.doi.org/10.1108/09593841111109422

Kitungulu, L. (2015). Collaborating to Enliven Heritage Collections. Museum International, 65, 113-122. https://doi.org/10.1111/muse.12043

Lewis, S., Pea, R., y Rosen, J. (2010). Beyond participation to co-creation of meaning: mobile social media in generative learning communities. Social Science Information, 49(3), 351–369. https://doi.org/10.1177/0539018410370726

Llerena-Iglesias, S. (2016). La comunicación de los museos españoles en Twitter: análisis de la situación y buenas prácticas. [Tesis doctoral, Universidad Carlos III].

Maldonado-Esteras, M. S. (2015). Educación patrimonial y redes sociales. Análisis y evaluación de acciones en los medios de comunicación social para la definición de una cartografía educativa. [Tesis doctoral, Universidad de Valladolid].

Maldonado-Esteras, M. S. (2017). Educación patrimonial y redes sociales. De la investigación a la acción: El proyecto Educación Patrimonial. Pulso, 40, 97-111. https://revistas.cardenalcisneros.es/index.php/PULSO/article/view/258/211

Marcelino-Mercedes, G. V. y de la Morena-Taboada, M. (2014). Redes sociales basadas en imágenes como herramienta de comunicación museística. Museos y centros de arte Moderno y Contemporáneo de España en Pinterest e Instagram. adComunica. Revista de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, 8, 153-181. http://dx.doi.org/10.6035/2174-0992.2014.8.9

Marta-Lazo, C. y Gabelas, J. A. (2016). Comunicación digital. Un modelo basado en el Factor R-Elacional. Editorial UOC.

Marta-Lazo, C., Marfil-Carmona, R. y Hergueta-Covacho, E. (2016). Aplicación de las Redes Sociales en el aprendizaje en conectividad: uso del factor relacional en la dialéctica Twitter, Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 16(2). 314-319. https://doi.org/10.30827/eticanet.v16i2.11926

Martín-Cáceres, M. J. y Cuenca-López, J. M. (2015). Educomunicación del patrimonio. Educatio Siglo XXI, 33(1), 33-54. https://10.6018/j/222491

Martínez-Sanz, R. (2012). Estrategia comunicativa digital en el museo. El profesional de la información, 21(4), 391-395. http://dx.doi.org/10.3145/epi.2012.jul.10

Morsy, Z. (Coord.) (1984): La educación en materia de comunicación. UNESCO.

Myna, Z., Banakh, V., Nahirnyak, A. e Iavich, M. (2020). Analysis of the essence of social networks as a tool for mediatization of the historical and cultural heritage of museums. Paper presented at the CEUR Workshop Proceedings, 2616, 199-213. http://ceur-ws.org/Vol-2616/paper17.pdf

Narváez-Montoya, A. (2019). Educational communication, educommunication, and media education: A research and educational proposal from a culturalist approach. Palabra Clave, 22(3), e22311. https://doi.org/10.5294/pacla.2019.22.3.11

Navarro-Neri, I. y Rivero, P. (2019). Los principales museos arqueológicos españoles en las redes sociales: estudio exploratorio sobre procesos educomunicativos [The main Spanish archaeological museums in the social media: exploratory study on educommunicative processes]. ENSAYOS. Revista De La Facultad De Educación De Albacete, 34(1), 163-178. https://10.18239/ensayos.v34i1.2043

NEMO. (Mayo 2020) Survey on the impact of the COVID-19 situation on museums in Europe. Final Report. Germany, may 2020. disponible online: https://www.ne-mo.org/fileadmin/Dateien/public/NEMO_documents/NEMO_COVID19_Report_12.05.2020.pdf

Pineiro, V., Igartua, J. J. y Rodríguez, I. (2018). Identity-related implications of the dissemination of cultural heritage through the Internet: A study based on Framing Theory. Communication & Society. 31, 1-21. https://revistas.unav.edu/index.php/communication-and-society/article/view/35726/30207

Puiggrós-Román E., Tort-Gonzàlez N y Fondevila-Gascón J. F. (2017). Innovación, turismo y TIC: el caso de los museos de Barcelona. PASOS: revista de turismo y patrimonio cultural, 15(3), 619-32. http://hdl.handle.net/10230/35932

Rivero, P., Navarro-Neri, I. y Aso, B. (2020). Educommunication Web 2.0 for Heritage: A View From Spanish Museums. En E. J. Delgado-Algarra y J. M. Cuenca-López (Eds.), Handbook of Research on Citizenship and Heritage Education (pp. 449-470). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-7998-1978-3.ch021

Rivero, P., Navarro-Neri, I., García-Ceballos, S., y Aso, B. (2020). Spanish Archaeological Museums during COVID-19 (2020): An Edu-Communicative Analysis of Their Activity on Twitter through the Sustainable Development Goals. Sustainability, 12, 8224. https://10.3390/su12198224

Ristol, M. B. (2018). Visibilidad de los museos argentinos en las redes sociales: 2015, en B. Calderón Roca et al. (Eds.), Nuevas tecnologías e interdisciplinariedad en la comunicación del Patrimonio Cultural (pp. 173-186). Colección AcerVOS. Patrimonio Cultural Iberoamericano.

Russo A., Watkins J. y Groundwater-Smith S. (2009). The impact of social media on informal learning in museums, Educational Media International, 46(2). 153-166 https://doi.org/10.1080/09523980902933532

Samaroudi, M., Rodriguez-Echavarria, K. y Perry L. (2020). Heritage in lockdown: digital provision of memory institutions in the UK and US of America during the COVID-19 pandemic, Museum Management and Curatorship, 35(4), 337-361, https://doi.org/10.1080/09647775.2020.1810483

Siemens, G. (2005). Connectivism: A learning theory for the digital age. International Journal of Instrunctional Technology and Distance Learning. 1-8. http://www.itdl.org/Journal/Jan_05/article01.htm

Suzić, B., Karlíček, M. y Stříteský, V. (2016), Adoption of social media for public relations by museums, Central European Business review 5(2). 5-16. http://dx.doi.org/10.18267/j.cebr.148

Trolle-Gronemann, S., Kristiansen E. y Drotner K. (2015). Mediated co-construction of museums and audiences on Facebook, Museum Management and Curatorship, 30(3), 174-190. http://dx.doi.org/10.1080/09647775.2015.1042510

UNESCO. (Mayo de 2020). Museums around the world. In the face of Covid-19. France, may 2020. Disponible online: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373530

Villaespesa, E. (2018). Evaluación de la estrategia digital en los museos: métodos y herramientas para web, redes sociales y móviles. Periférica Internacional. Revista para el análisis de la cultural y el territorio. 19, 38-53. https://revistas.uca.es/index.php/periferica/article/view/4902

Viñarás-Abad, M y Caerols-Mateo R. (2016). Redes sociales y patrimonio: cinco museos especializados. Opción, 32(8). 968-988. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31048481055

Zuanni, C. (2017). Italian Museums and Twitter: An analysis of Museum Week. Archeostorie J. Public Archaeology. 1, 119–133. https://archeostoriejpa.eu/papers/2017_4c/

Published

2021-12-20

How to Cite

Navarro Neri, I., Aso Morán, B., & Mendióroz Lacambra, A. M. (2021). Analysis of the educational-communicative language of Spanish archaeological museums during the 2020 confinement. Clio. History and History Teaching, (47), 132–160. https://doi.org/10.26754/ojs_clio/clio.2021475522