Innovation in the History classroom: the Role-Playing effects in high school
DOI:
https://doi.org/10.26754/ojs_clio/clio.2021475828Keywords:
Role-playing, History, Concepts, History instruction, learning, active methodology, social sciences instructionAbstract
The complexity and the relationship between different historical processes of first-order concepts make the students' understanding of history harsh. Based on this situation in the classroom, we performed an experience for measuring the degree of learning achieved by 13-year-old students in a high school about the first-order concept panhellenism. Given the complexity of the chosen concept, it was subdivided into four categories. In order to work with them and improve the understanding of abstract concepts, role-playing was applied as a suitable activity. The use of forms as a data collection tool and their analysis with the SOLO taxonomy showed a significant increase in the degree of learning obtained, pointing out the relationship between the methodologies used, the activities executed, and the degree of learning achieved.
Downloads
References
Abril López, D., Cuenca López, J. M. (2016). Prehistoria y Arqueología en 1o de ESO: análisis documental y propuesta didáctica para la explicación de la organización social pasada y actual. CLIO. History and History teaching, 42. http://clio.rediris.es/n42/articulos/abril2016.pdf
Antela-Bernardez, B. (2007). Hegemonía y Panhelenismo: Conceptos Políticos en tiempos de Filipo y Alejandro. Dialogues D Histoire Ancienne, 33(2), 69–89. https://www.persee.fr/doc/dha_0755-7256_2007_num_33_2_3041
Arteaga, B., Camargo, S. (2014). Educación histórica: una propuesta para el desarrollo del pensamiento histórico en el plan de estudios de 2012 para la formación de maestros de Educación Básica. Tempo e Argumento, 6(13), 110–140.
Barsalou, L. W. (1992). Frames, concepts, and conceptual fields. New Essays in Semantic and Lexical Organization. En Frames, Concepts, and Conceptual Fields (pp. 21–74). Lawrence Erlbaum Associates.
Berti, A. E. (1994). Children’s understanding of the concept of the state. En Cognitive and Intructional Processes in History and Social Sciences (pp. 49–77). Lawrence Earlbaum Associates.
Biggs, J., Tang, C. (2011). Knowledge and understanding. En Teaching for Quality Learning at University (pp. 81–95). Open University Press . https://cetl.ppu.edu/sites/default/files/publications/-John_Biggs_and_Catherine_Tang-_Teaching_for_Quali-BookFiorg-.pdf
Brown, P. L., Abell, S. K. (2007). Examining the Learning Cycle. Perspectives, 58–59.
Carretero, M., y Montanero, M. (2008). Enseñanza y aprendizaje de la Historia: aspectos cognitivos y culturales. Cultura y Educación, 20(2), 133–142.
Fuente Aguilera, A. (2018). La simulación y el role playing como metodologías activas en el aula de Historia: “Corresponsales de guerra”: una propuesta didáctica para abordar la II Guerra Mundial [Trabajo de fin de máster, Universidad de Burgos]. Riubu-e Archivo. http://hdl.handle.net/10259/5109
Gagliardi, R. (1986). Los conceptos estructurales en el aprendizaje por investigación. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 4(1), 30–35. https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/50857
Granados Sánchez, J., Pagès, J. (2011). Las unidades didácticas de conocimiento del medio social y cultural. En Didáctica del Conocimiento del Medio Social y Cultural en la Educación Primaria (pp. 145–161). Síntesis.
Hernández Cardona, F. X. (2002). Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia (Vol. 169). Graó Educación.
Hernández, R., Fernández, C., Baptista, P. (2017). Metodología de la investigación (6.a ed.). McGraw-Hill Education.
Kamaruddin, N., Idris, S. (2018). The Effectiveness Use of Mind Maps in Learning 4th years History Textbooks. Journal of Educational System, 2(4), 6–14.
Marek, E. A. (2008). Why the Learning Cycle? Journal of Elementary Science Education, 20(3), 63–69. https://doi.org/10.1007/BF03174709
Paricio Royo, J. (2018). El valor de la historia. Estudio de alternativas curriculares en Secundaria (1): una visión integrada de las transformaciones (cambio/continuidad) que conducen y modelan el presente (conciencia histórica). Clío: History and History Teaching, 44. http://clio.rediris.es/n44/articulos/14Paricio2018.pdf
Pereira Pérez, Z. (2011). Los diseños de método mixto en la investigación en educación: Una experiencia concreta. Revista Electrónica Educare, 15(1), 15–29. https://doi.org/10.15359/ree.15-1.2
Pérez Ventura, J. (2017). El aprendizaje por conceptos y el método learning cycle. Resultados de una experiencia innovadora. Ventura Educación. https://vaventura.com/wp-content/uploads/2017/05/T1052017-Aprendizaje-conceptos.pdf
Rafael Linares, A. (2008). Desarrollo Cognitivo: Las teorías de Piaget y Vygotsky. Universidad Autónoma de Barcelona . http://www.paidopsiquiatria.cat/FILES/TEORIAS_DESARROLLO_COGNITIVO_0.PDF
Rodríguez Gámez, W. H., Fernández Hernández, F. (2018). Uso de la taxonomía SOLO en situaciones de muestreo: un ejemplo de aplicación. Números: revista didáctica de matemáticas, 98, 105–116.
Rodríguez-Moneo, M., Lopez, C. (2017). Concept acquisition and conceptual change in History. Palgrave Handbook of Research in Historical Culture and Education, (pp. 469-490). Palgrave. https://doi.org/10.1057/978-1-137-52908-4_25
Salazar Jiménez, R. A. (2016). La construcción del discurso histórico en estudiantes de ESO: El aula como laboratorio. [Tesis doctoral, Universitat de Barcelona]. Dipòsit Digital de la Universitat de Barcelona. http://hdl.handle.net/2445/100712
Salueña Tolón, E. (2016). Estudio sobre el aprendizaje por conceptos en alumnos de Educación Secundaria en las Ciencias Sociales. Experiencia en un centro educativo. CLIO. History and History teaching, 42.
Valverde Berrocoso, J. (2010). Aprendizaje de la Historia y Simulación Educativa. Tejuelo: didáctica de la Lengua y la Literatura, 9, 83–99.
Vicent, N., Rivero, P., Feliu, M. (2015). Arqueología y tecnologías digitales en Educación Patrimonial. Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación, 33(1), 83–102.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Sarah E. Cuervo Sanchez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright remains the property of authors. Permission to reprint must be obtained from the authors and the contents of JoS cannot be copied for commercial purposes. JoS does, however, reserve the right to future reproduction of articles in hard copy, portable document format (.pdf), or HTML editions of JoS.