Teaching history and civic engagement through video games Civilization VI and Stardew Valley: how to select and integrate videogames in the classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26754/ojs_clio/clio.2018448666

Keywords:

history teaching, History instruction, social scienc teaching, videogames, gamification, political organization, social organization, economy, citizen commitment

Abstract

Due to the technological development and the expansion of the use of mobile applications in the daily environment of the students, it is necessary to attend to the possibilities of videogames in the teaching of history and social sciences. For this, the possibilities in the classroom are analyzed focusing on the games Civilization VI and Stardew Valley; concluding that there are great possibilities for the teaching of history and social sciences in both cases and in relation to specific contents of the area, problem solving, planning, decision making, development of social skills, attention, motivation and reflection.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ayén, F. (2017). ¿Qué es la gamificación?. Iber: Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 86, 7-15.

Cabero, J., Leiva, J. J., Moreno, N. M., Barroso, J. y López Meneses, E. (2017). Realidad aumentada y educación. Innovación en contextos formativos. Barcelona: Octaedro.

Cuenca, J.M., Martín Cáceres, M. (2010). Virtual games in social science education. Computers & Education, 55 (3), 1336-1345.

Delgado-Algarra, E. J., Mengual, S., López Meneses, E. & Vázquez-Cano, E. (2015). La justicia evaluativa en la valoración de proyectos grupales: propuesta y aplicación en el Grado de Educación Primaria. Pulso: Revista de Educación, 38, 163-177

Delgado-Algarra, E.J., Montes-Navarro, M.A, y Lorca-Marín, A.A. (2018). La integración de las didácticas específicas a través de los videojuegos: revisión de contenidos escolares en SimCity. Cive2018, VI Congreso Internacional de Videojuegos y Educación, 12-14 de septiembre de 2018.

Delgado-Algarra, E.J. (2014). Memoria histórica y concienciación cívica a través del videojuego “This War of Mine”. Clio: History and History Teaching, 40.

Heick, T. (2018). Exactly How To Teach With Video Games In The Classroom. Teachthought. https://goo.gl/22tn1q

ISFE (2017). The New Faces of Gaming. https://goo.gl/zuYvgE

Jiménez-Palacios, R. y Cuenca, J. M. (2017). Libertus. Iber: Didática de las ciencias sociales, geografía e historia, 86, 41-44

Lorca Marín, A. A y Vázquez-Bernal, R. S. (2012). Los videojuegos para el profesorado en formación inicial de educación Infantil en la enseñanza de las Ciencias de la Naturaleza. XXV Encuentros de Didáctica de las Ciencias Experimentales, 781-788.

Martínez-Navarro, G. (2017). Tenologías y nuevas tendencias en educación: aprender jugando. El caso de Kahoot. Opción, 83, 252-277.

Rivero, P. (2017). Procesos de gamificación en el aula de ciencias sociales. Iber: Didática de las ciencias sociales, geografía e historia, 86, 4-6.

Published

2018-12-22

How to Cite

Delgado-Algarra, E. J. (2018). Teaching history and civic engagement through video games Civilization VI and Stardew Valley: how to select and integrate videogames in the classroom. Clio. History and History Teaching, (44), 1–8. https://doi.org/10.26754/ojs_clio/clio.2018448666