Tristísima ceniza: an intervention proposal for teaching the Spanish Civil War in theBasque Country with graphic novels

Authors

  • Iker Saitua University of California, Riverside

DOI:

https://doi.org/10.26754/ojs_clio/clio.2018448678

Keywords:

History instruction, History teaching, graphic novel, The Spanish Civil War, Baccalaureate, Basque Country, Tristísima ceniza

Abstract

The present article offers an intervention proposal for teaching the Spanish Civil War in the Basque Country through comic books for students of history at the second course of Bachillerato. To this end, it first examines the contributions by various authors who have viewed the usefulness of graphic novels in the history classroom in a positive manner. More specifically, this article draws upon the recent scholarly works published in the United States about the didactic value of comic books in the history classroom. It later designs a didactic proposal for teaching the Civil War in the Basque Country for students in Spanish History Class in the second year of high school. This study suggests using the historical comic book Tristísima ceniza (2011) by Mikel Begoña e Iñaket as a means to help students build the capacities to identify, contextualize, and corroborate.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alpert, M. (1987). La guerra civil española en el mar. Madrid: Siglo XX.

Ausente, D. (2013). La memoria gráfica y las sombras del pasado. En S. García (Coord.), Supercómic. Mutaciones de la novela gráfica contemporánea (pp. 107-135). Madrid: Errata Naturae.

BarrusoBarés, P. (2004). La memoria incompleta. La recuperación de la memoria histórica en el País Vasco. Cuadernos republicanos, 56, pp. 39-59.

BarrusoBarés, P. & Lema Pueyo, J. A. (Coords.) (2005). Historia del País Vasco. Edad Contemporánea. San Sebastián: Hiria.

Barton, K. C. &Levstik, L. S. (2004). Teaching History for the Common Good. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates.

Becerra Romero, D. & Jorge Godoy, S. (2014). Un acercamiento didáctico a la primera mitad del s. XX a través de los cómics. Espacio, tiempo y forma. Serie V, Historia Contemporánea, 26, pp. 15-40.

Begoña, M. &Iñaket (2011a).Tristes cendres. Paris:Cambourakis.

Begoña, M. &Iñaket (2011b). Tristísima ceniza. Un tebeo de Robert Capa en Bilbao. Barcelona: Norma.

Begoña, M. &Sendra, R. M. (2007a). 1937. BerunezkoItsasoa. MatxitxakokoGuda. Bilbao: GureErroak.

Begoña, M. &Sendra, R. M. (2007b). 1937. Mar de plomo. La Batalla de Matxitxako. Bilbao: GureErroak.

Bickford III, J. H. (2010). Uncomplicated Technologies and Erstwhile Aids: How PowerPoint, the Internet, and Political Cartoons Can Elicit Engagement and Challenge Thinking in New Ways. The History Teacher, 44 (1), pp. 51-66.

Blake, B. & Pope, T. (2008). Developmental Psychology: Incorporating Piaget’s and Vygotsky’s Theories in Classrooms. Journal of Cross-Disciplinary Perspectives in Education, 1 (1), pp. 59-67.

Blay Martí, J. M. (2015). Dibujando la historia. El cómic como recurso didáctico en la clase de historia. Supervisión21, 36, pp. 1-14.

Bliss, J., Askew, M. &Macrae, S. (1996). Effective Teaching and Learning: Scaffolding Revisited. Oxford Review of Education, 22 (1), pp. 37-61.

Boerman-Cornell, W. (2015). Using Historical Graphic Novels in High School History Classes: Potential for Contextualization, Sourcing, and Corroborating. The History Teacher, 48 (2), pp. 209-224.

Britt, M. A. &Aglinskas, C. (2002). Improving Students’ Ability to Identify and Use Source Information. Cognition and Instruction, 20 (4), pp. 485-522.

Bucher, K. T. & Manning, M. L. (2004). Bringing Graphic Novels into a School’s Curriculum. The Clearing House, 78 (2), pp. 67-72.

Buhle, P. (2007). History and Comics. Reviews in American History, 35 (2), pp. 315-323.

Castellano, R. &Nazabal, J. C. (1990a). Gabai Euzkadiko Guduan. En R. Castellano y Stesó, Gabai: GureHerriaren Historia (t. 8, pp. 1-61). San Sebastián: Lur.

Castellano, R. &Nazabal, J. C. (1990b). La guerra de Euskadi. En R. Castellano y Stesó, Gabai: Historia de Nuestro Pueblo (t. 8, pp. 1-61). San Sebastián: Lur.

Catalá Carrasco, J. (2007). El cómic en la enseñanza del español como lengua extranjera. Revista Foro de Profesores de E/LE, 3, pp. 23-32.

Clark, J. S. (2013). Encounters with Historical Agency: The Value of Nonfiction Graphic Novels in the Classroom. The History Teacher, 46 (4), pp. 489-508.

Cromer, M. & Clark, P. (2007). Getting Graphic with the Past: Graphic Novels and the Teaching of History. Theory and Research in Social Education, 35 (4), pp. 574-591.

Cuesta, R. (2011). Historia con memoria y didáctica crítica. Con-ciencia social: anuario de didáctica de la geografía, la historia y las ciencias sociales, 15, pp. 15-30.

Davis, O. L., Yeager, E. A. & Foster, S. J. (Eds.) (2001). Historical Empathy and Perspective Taking in the Social Studies. Lanham: Rowman & Littlefield.

De Isusi, J. (2015). Asylum. Bilbao: CEAR-Euskadi. De Isusi, J. (2016). Asylum. Paris: Rackham.

De Isusi, J. (2017). Asylum [euskarazko edizioa]. Bilbao: CEAR-Euskadi/Astiberri.

De la Fuente Soler, M. (2011). La memoria en viñetas: historia y tendencias del cómic autobiográfico. Signa. Revista de la Asociación Española de Semiótica, 20, pp. 259-276.

Decker, A. C. & Castro, M. (2012). Teaching History with Comic Books: A Case Study of Violence, War, and the Graphic Novel. The History Teacher, 45 (2), pp. 169-187. Decreto 122/2010, de 20 de abril, de modificación del Decreto por el que se establece el currículo de Bachillerato y se implantan estas enseñanzas en la Comunidad autónoma del País Vasco. Boletín Oficial del País Vasco, Vitoria-Gasteiz, Comunidad Autónoma del País Vasco, 7 de mayo de 2010.

Decreto 127/2016, de 6 de septiembre, por el que se establece el currículo del Bachillerato y se implanta en la Comunidad Autónoma del País Vasco. Boletín Oficial del País Vasco, Vitoria-Gasteiz, Comunidad Autónoma del País Vasco, 23 de septiembre de 2016.

Díez Gutiérrez, E. J. (2013). La memoria histórica en los libros de texto escolares. Revista complutense de educación, 25 (2), pp. 293-409.

Estes, T. (2007). Constructing the Syllabus: Devising a Framework for Helping Students Learn to Think like Historians. The History Teacher, 40 (2), pp. 183-201.

Feliu Torruella, M. & Hernández Cardona, F. X. (2013). Didáctica de la Guerra Civil española. Barcelona: Graó.

Fernández de Arriba, D. (2015). La memoria del exilio a través del cómic. Un largo silencio, El arte de volar y Los surcos del azar. CuCo, Cuadernos de cómic, 4, pp. 7-33.

Franco, E. V. (2010). Using Graffiti to Teach Students How to Think Like Historians. The History Teacher, 43 (4), pp. 535-543.

Friera Suárez, F. (1989). Estrategias en la didáctica de la Guerra Civil. En Haciendo Historia: homenaje al profesor Carlos Seco (pp. 547-554). Madrid: Universidad Complutense.

García Martínez, I. (2013). El cómic como recurso didáctico en el aula de lenguas extranjeras (Memoria de máster). Universidad de Cantabria, Santander, Cantabria.

García Navarro, C. P. (2016). Mausy El arte de volar: dos representaciones paradigmáticas del universo concentracionario. Quaderns de Filologia: EstudisLiteraris, 21, pp. 67-82.

García Padrino, J. (2011). Guerra Civil y literatura para los jóvenes. Una reflexión didáctica. En J. M. Santamarta Luengos (Coord.), Educación y literatura: Homenaje al profesor Justo Fernández Oblanca (pp. 421-434). León: Universidad de León.

Gavigan, K. W. &Tomasevich, M. (2011). Connecting Comics to Curriculum: Strategies for Grades 6-12 . Santa Barbara: ABC-CLIO.

Gluibizzi, A. (2007). The Aesthetics and Academics of Graphic Novels and Comics. Art Documentation: Journal of the Art Libraries Society of North America, 26 (1), pp. 28-30.

González Fernández, J. J. (2016). La Guerra Civil Española a través de la novela gráfica: un acercamiento para el aula de ELE (Memoria de máster). Universidad de Oviedo, Oviedo, Asturias.

González Fraile, J. & Navajas, O. (2009). Enseñar la historia. Una experiencia didáctica sobre el patrimonio de la guerra civil española. Íber: Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia, 59, pp. 79-93.

Greene, S. (1994). The Problems of Learning to Think Like a Historian: Writing History in the Culture of the Classroom. Educational Psychologist, 29 (2), pp. 89-96.

Gritter, K., Beers, S. &Knaus, R. W. (2013). Teacher Scaffolding of Academic Language in an Advanced Placement U.S. History Class. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 56 (5), pp. 409-418.

Grunzke, A. (2017). Using Multimodal Literacy to Teach Gender History through Comic Books, or, How “The Wonder Women of History” Became “Marriage à La Mode”.

EnJanak, E. y Sourdot, L. A. (Eds.), Educating Through Popular Culture: You’re Not Cool Just Because You Teach with Comics (pp. 243-264). Londres: Lexington.

Hama, L. & Silvestri, M. (1991a). Wolverine: Blood and Claws Part 1: Blood, Sand and Claws! (Vol. 2, 35). Nueva York: Marvel Comics.

Hama, L. &Silvestri, M. (1991b). Wolverine: Blood and Claws Part 2: ...It Tolls For Thee! (Vol. 2, 36). Nueva York: Marvel Comics.

Hama, L. &Silvestri, M. (1991c). Wolverine: Blood and Claws Part 3: Fall Back & Spring Forward (Vol. 2, 37). Nueva York: Marvel Comics.

Hansen, K. S. (2012). In Defense of Graphic Novels. The English Journal, 102 (2), pp. 57-63.

Hernández Cardona, F. X. & Rojo Ariza, M. C. (2012). Arqueología y didáctica del conflicto: el caso de la guerra civil española. Didácticas Específicas, 6, pp. 159-176.

Hernández Palacios, A. (1979). 1936, Euskadi en llamas. Vitoria: Ikusager.

Hernández Palacios, A. (1987). Gorka gudari. Vitoria: Ikusager.

Hynd, C. R. (1999). Teaching Students to Think Critically Using Multiple Texts in History. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 42 (6), pp. 428-436.

Jacobson, S. & Colón, E. (2006). The 9/11 Report: A Graphic Adaptation. Nueva York: Hill and Wang.

Jaén Milla, S. (2015). Los vestigios de la Guerra Civil Española: Espacios de interés para la didáctica de las Ciencias Sociales. DidácticasEspecíficas, 13, pp. 6-16.

King, A. E. (2012). Cartooning History: Canada’s Stories in Graphic Novels. The History Teacher, 45 (2), pp. 189-219.

Kitson, A., Husbands, C. & Steward, S. (2011). Teaching and learning history 11-18: understanding the past. Maidenhead: Open University Press.

Lancaster, J. (1994). The Public Private Scholarly Teaching Historian. The Journal of American History, 81 (3), pp. 1055-1063.

Lee, P. & Ashby, R. (2000). Progression in historical understanding among students ages 7-14. En P. N. Stearns, P. Seixas y S. Wineburg (Eds.), Knowing, Teaching, and Learning History: National and International Perspectives (pp. 199-222). Nueva York: New York UniversityPress.

Luque, J. C. (1999). La República y la Guerra Civil en el cine. Una propuesta didáctica. Íber: Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia, 19, pp. 63-76.

Mathews, S. A. (2015). Using Howard Zinn’sA People’s History of American Empire to Develop a Critical Stance: Possibilities and Pitfalls. The History Teacher, 48 (2), pp. 225-244.

Matly, M. (2015a). Dibujando la Guerra Civil. Representación de la Guerra Civil (1936-1939) en los cómics publicados desde 1976. Hispania Nova, 13, pp. 99-125.

Matly, M. (2015b). L’image de la Guerre civile espagnole dans la bande dessinée entre 1936 et 1975-II. Cahiers de civilisation espagnole contemporaine, 15. doi: 10.4000/ccec.5922

Matly, M. (2016). Bande dessinée et guerre civile–Représentations et clés d’analyse (Tesis doctoral). Universidad Blaise-Pascal, Clermont-Ferrand, Francia.

McCloud, S. (1993). Understanding Comics: The Invisible Art. Nueva York: HarperCollins.

Mitaine, B. (2011). Une guerre sans héros ? La Guerre civile dans la bande dessinée espagnole (1977-2009). Cahiers de la Méditerranée, 83, pp. 227-236.

Neuhaus, J. (2012). How Wonder Woman Helped My Students “Join the Conversation”: Comic Books as Teaching Tools in a History Methodology Course. En M. Pustz (Ed.), Comic Books and American Cultural History: An Anthology (pp. 11-25). Nueva York: Continuum.

Nichol, J. (1999). Who wants to fight? who wants to flee? Teaching history from a “thinking skills” perspective. Teaching History, 95, pp. 6-10, 12-13.

Nokes, J. D. (2011). Recognizing and Addressing the Barriers to Adolescents’ “Reading Like Historians”. The History Teacher, 44 (3), pp. 379-404.

Orden ECD/65/2015, de 21 de enero, por la que se describen las relaciones entre las competencias, los contenidos y los criterios de evaluación de la educación primaria, la educación secundaria obligatoria y el bachillerato. Boletín Oficial del Estado, Madrid, España, 29 de enero de 2015.

Ortiz Heras, M. (2006). Memoria social de la Guerra Civil: la memoria de los vencidos, la memoria de la frustración. HAOL, 10, pp. 179-198.

Pérez Lorenzo, J. M. (2007). La transmisión de la memoria histórica: una propuesta didáctica. Cuadernos del Ateneo, 23, pp. 9-26.

Phillips, R. (2002). Reflective Teaching of History 11-18. Londres: Continuum.

Preston, P. & García, J. P. (2016). La Guerra Civil Española. Barcelona: Debate.

Preston, P. & García, J. P. (2017). La muerte de Guernica. Barcelona: Debate.

Pustz, M. (2012). Introduction: Comic Books as History Teachers. En M. Pustz (Ed.), Comic Books and American Cultural History: An Anthology (pp. 1-8). Nueva York: Continuum.

Rhett, M. A. (2013). Leagues, Evildoers and Tales of Survival: Graphic Novels and the World History Classroom. EnSyma, C. K. y Weiner, R. G. (Eds.), Graphic Novels and Comics in the Classroom: Essays on the Educational Power of Sequential Art (pp. 111-119). Jefferson: McFarland.

Ricketts, J. R. (2013). Manga, the Atomic Bomb and the Challenges of Teaching Historical Atrocity: Keiji Nakazawa’s Barefoot Gen. EnSyma, C. K. y Weiner, R. G. (Eds.), Graphic Novels and Comics in the Classroom: Essays on the Educational Power of Sequential Art (pp. 174-183). Jefferson: McFarland.

Rodríguez Lloret, M. L. (1997). Experiencia didáctica en Primero de BUP: fuentes orales en la Historia. La IIª República y la Guerra Civil. En M. C. Rico Navarro (Coord.), Agua y Territorio, 1 (pp. 501-511). Petrer: Ajuntament de Petrer.

Rodríguez Pérez, R. A. & Gómez Pérez, C. (2014). La enseñanza de la Guerra Civil en Bachillerato. Una experiencia educativa apoyada en el uso de las TIC. En J. Pagès y A. Santisteban Fernández (Coords.), Una mirada al pasado y un proyecto de futuro. Investigación e innovación en didáctica de las ciencias sociales, 1 (pp. 449-456). Barcelona: Servicio de Publicaciones de la UniversitatAutònoma de Barcelona.

Rodríguez, M. (2000). El cómic de historia en el País Vasco. Euskonews& Media, 97. http://www.euskonews.com/0097zbk/gaia9702es.html Romero-Jódar, A. (2013). Comic Books and Graphic Novels in their Generic Context. Towards a Definition and Classification of Narrative Iconical Texts. Atlantis, 35 (1), pp. 117-135.

Rouet, J. F., Favart, M., Britt, M. A. &Perfetti, C. A. (1997). Studying and Using Multiple Documents in History: Effects of Discipline Expertise. Cognition and Instruction, 15 (1), pp. 85-106. RTVE.es/EFE (13 de junio de 2011). Robert Capa visita Bilbao en el cómic “Tristísima ceniza”. Radio Televisión Española. http://www.rtve.es/rtve/20110613/robert-capa-visita-bilbao-comic-tristisima-ceniza/439782.shtml

Sáenz del Castillo Velasco, A. (2015). Enseñanza-aprendizaje de la guerra civil española a través de un proyecto de investigación local. Álava 1936. Clío. History and History Teaching, 41.

Saitua, I. (2017). Propuesta de intervención para la enseñanza de la Guerra Civil en el País Vasco a través de la novela gráfica en 2° de Bachillerato(Memoria de máster). Universidad Internacional de La Rioja, Logroño, La Rioja.

Sánchez Zapatero, J. (2016). La memoria de la Guerra Civil en viñetas: El arte de volar y Un largo silencio. Signa. Revista de la Asociación Española de Semiótica, 25, pp. 1081-1095.

Sipe, L. R. (1998). How Picture Books Work: A Semiotically Framed Theory of Text-Picture Relationships. Children’sLiterature in Education, 29 (2), pp. 97-108.

Suárez Vega, C. (2014). El cómic y la novela gráfica en el aula de ELE (Memoria de máster). Universidad de Oviedo, Oviedo, Asturias.

Valls Montés, R. (2009). Historia y memoria escolar: Segunda República, guerra civil y dictadura franquista en las aulas (1938-2008). Valencia: Universidad de Valencia.

Vaught, S. (2015). Illustrating Pedagogy of the Oppressed: A Freirian Approach to Teaching Marvel’s Civil War. En K. M. Scott (Ed.), Marvel Comics’ Civil War and the Age of Terror: Critical Essays on the Comic Saga (pp. 200-212). Jefferson: McFarland.

Vinyes, R. (2014). La buena memoria. El universo simbólico de la reconciliación en la España democrática. Relatos y símbolos en el texto urbano. Ayer, 96 (4), pp. 155-181.

Vygotsky, L. S. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica.

Wineburg, S. S. (1991a). Historical Problem Solving: A Study of the Cognitive Processes Used in the Evaluation of Documentary and Pictorial Evidence. Journal of Educational Psychology, 83 (1), pp. 73-87.

Wineburg, S. S. (1991b). On the Reading of Historical Texts: Notes on the Breach Between School and Academy. American Educational Research Journal, 28, pp. 495-519.

Wineburg, S., Martin, D. & Monte-Sano, C. (2012). Reading Like a Historian: Teaching Literacy in Middle and High School History Classrooms--Aligned with Common Core State Standards. New York: Teacher College Press.

Yilmaz, K. (2007). Historical Empathy and Its Implications for Classroom Practices in Schools. The History Teacher, 40 (3), pp. 331-337.

Zinn, H., Konopacki, M. &Buhle, P. (2008). A People’s History of American Empire. Nueva York: Metropolitan Books.

Published

2018-12-22

How to Cite

Saitua, I. (2018). Tristísima ceniza: an intervention proposal for teaching the Spanish Civil War in theBasque Country with graphic novels. Clio. History and History Teaching, (44), 182–209. https://doi.org/10.26754/ojs_clio/clio.2018448678