Teaching the Holocaust from the image and the cinema: didactic proposals

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26754/ojs_clio/clio.2020465305

Keywords:

español

Abstract

Teaching the Holocaust or Shoah in the formal education of girls, boys and young people is essential for multiple reasons, among which we are interested in highlighting: articulates an ethical training in people, anchored in values as relevant as inclusion and respect for diversity, equal rights, freedom of expression, social and community dialogue, solidarity; allows to strengthen democratic coexistence and conflict resolution from the promotion and defense of Human Rights, cultivating a democratic politicization. In this educational framework, we propose various didactic strategies for teaching the Holocaust, using the image and the cinema to develop controversial themes, which allow raising and sustaining problematic and reflective questions of the historical-social reality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abramowski, A. (2010). ¿Es Posible enseñar y aprender a mirar? El Monitor de la Educación 13. Ministerio de Educación. Presidencia de la Nación Argentina.

Bauer, Y. (2013). Reflexiones sobre el Holocausto. E.D.Z. Nativ Ediciones.

Bolívar, A. (2019). Una dirección escolar con capacidad de liderazgo pedagógico. Editorial La Muralla.

Boron, A. (2003). La transición hacia la democracia en América Latina: problemas y perspectivas. En Estado, capitalismo y democracia en América Latina (pp. 227-262). Colección Secretaría Ejecutiva, CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.

Cerda, A., Egaña, M., Magendzo, A., Santa Cruz, E. y Varas, R. (2004). El complejo camino de la formación ciudadana. Una mirada a las prácticas docentes. LOM Ediciones.

Cox, C. y Castillo, J. (2015). Aprendizaje de Ciudadanía. Contextos, experiencias, resultados. Ediciones Universidad Católica de Chile.

Dussel, I. (2008). ¿Qué significa educar la mirada hoy? Seminario Internacional Educar la Mirada 3 – Cultura Visual y Educación.

Ferro, M. (1991). Perspectivas en torno a las relaciones Historia-Cine. Film-Historia, 1(1), 3-12.

Friedländer, S. (1997). Nazi Germany and the Jews. Harper Collins.

Friedländer, S. (2007). The Years of Extermination: Nazi Germany and the Jews. Harper Collins.

Garretón, M. (1997). Revisando las transiciones democráticas en América Latina. Nueva Sociedad, 148, 20-29.

Jara, C. (2013). (Des) Movilización de la sociedad civil en América Latina: Factores tras las trayectorias de participación social. Polis Revista Latinoamericana, 12(36), 125-150.

Ley 20.911 (2016). Plan de Formación Ciudadana para los Establecimientos Educacionales Reconocidos por el Estado. https://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=1088963

Magendzo, A. y Pavez, J. (2018). Educando en la Declaración Universal de los Derechos Humanos desde una mirada controversial. en Pedagogía y Didáctica de la Declaración Universal de los Derechos Humanos a setenta años de su promulgación (1948-2018) (pp. 141-155). Ediciones Universidad Academia de Humanismo Cristiano.

Medina, C, y Nash, C. (2003). Manual de Derecho Internacional de los Derechos Humanos para Defensores Penales Públicos. Centro de Documentación Defensoría Penal Pública.

Ministerio de Educación (2012). Bases Curriculares Historia, Geografía y Ciencias Sociales 1° a 6° Básico. Unidad de Currículum y Evaluación.

Ministerio de Educación (2013). Bases Curriculares 7 Básico a 2° Medio. Unidad de Currículum y Evaluación.

Ministerio de Educación (2019). Plan de Estudios para 3° y 4° año Medio. Formación General Humanístico-Científica, Técnico-Profesional y Artística y Formación Diferenciada Humanístico-Científica. Unidad de Currículum y Evaluación.

Ministerio de Educación (2020). Programa de Estudio Ciencia para la Ciudadanía para Formación General. Unidad de Currículum y Evaluación.

Ministerio de Educación (2020). Programa de Estudio Educación Ciudadana Tercero Medio para Formación Común. Unidad de Currículum y Evaluación.

Mouffe, Ch. (1999). El retorno de lo político. Comunidad, ciudadanía, pluralismo, democracia radical. Paidós.

Mouffe, Ch. (2011). En torno a lo político. Fondo de Cultura Económica.

Organización de las Naciones Unidas (1948). Declaración Universal de los Derechos Humanos. http://www.derechoshumanos.net

PNUD. (2015). Informe sobre Desarrollo Humano en Chile 2015. Los tiempos de la politización. Programa de Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD).

Quintar, E. (2008). Didáctica no parametral: sendero hacia la descolonización. Instituto Pensamiento y Cultura en América Latina (IPECAL).

Regalado de Hurtado, L. (2007): Clío y Mnemósine. Estudios sobre historia, memoria y pasado reciente. Fondo Editorial Pontificia Universidad Católica del Perú, Fondo Editorial Universidad Nacional Mayor de San Marcos.

Rosemberg, J. (2010). Educación, Memoria y Derechos Humanos: orientaciones pedagógicas y recomendaciones para su enseñanza. Ministerio de Educación de la Nación.

Santiago, G. (2007). Vivir el cine en el aula. Cómo aprovechar plenamente el potencial del cine en la educación. Editorial EDIBA.

Trilla, J. (2003). La educación fuera de la escuela. Ámbitos no formales y educación social. Ariel.

Published

2020-12-21

How to Cite

González Mella, B., & Nuñez Rojas, M. (2020). Teaching the Holocaust from the image and the cinema: didactic proposals. Clio. History and History Teaching, (46), 78–88. https://doi.org/10.26754/ojs_clio/clio.2020465305